گام مهم فولاد مبارکه اصفهان در کاهش خروج ارز از کشور

محمدحسین هاشمی: تأمین مواد اولیه زنجیره فولاد یکی از مهمترین مسائلی است که در سالهای گذشته چالشهای زیادی را ایجاد کرده و شاید اگر این مسئله راه حل مناسبی در کشور داشت شاهد ارتقای جایگاه تولید فولاد ایران در جهان بودیم. با این حال برخی از ...

محمدحسین هاشمی: تأمین مواد اولیه زنجیره فولاد یکی از مهمترین مسائلی است که در سالهای گذشته چالشهای زیادی را ایجاد کرده و شاید اگر این مسئله راه حل مناسبی در کشور داشت شاهد ارتقای جایگاه تولید فولاد ایران در جهان بودیم. با این حال برخی از واحدهای فولادسازی رویکرد مناسبی در تأمین مواد اولیه اجرایی کردند که می تواند نقطه عطفی در تاریخ فولادسازی کشور باشد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، ایران با وجود اینکه در جمع قدرت‌های بزرگ تولید فولاد در دنیا دیده می‌شود اما همچنان منابع تولید گندله در کشور رضایت بخش نیست.

این موضوع سبب شده تا اولاً بخشی از نیاز واحدهای تولید از طریق خام فروشی در بازارهای غیر رسمی تأمین شود و دوماً تناژ تولیدی برخی کارخانجات متاثر از این قضیه کاهش یابد. این اتفاق در شرایطی می افتد که علیرغم اینکه طی سال‌های گذشته تدابیری جهت جلوگیری از خام‌فروشی اتخاذ شده اما عدم سرمایه‌گذاری‌های لازم در این باره همچنان چالش ها را پایدار نگه داشته و این در حالی است که انتظار می‌رفت در سالهای اخیر که به نام تولید نامگذاری شدند شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این باره باشیم.

کمبود گندله خصوصاً در واحدهای احیا مستقیم اولین نتایجش را در میزان تولید آهن اسفنجی نشان می دهد و باعث خواهد شد تا شاهد با وجود پتانسیل های لازم جهت تولید این محصول در کشور شاهد کاهش تولید آن باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان میزان تقاضای کارخانه های فولاد سازی در فصول سرد سال بیش از عرضه گندله است و این موضوع قطعاً مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. هرچند که به گفته برخی از کارشناسان با سرمایه گذاری های مولد می توان این مشکل را برای همیشه حل کرد اما در شرایط فعلی اقتصاد به نظر می‌رسد باید تدبیر دیگری در مرتفع کردن این چالش به کار بست

ایجاد بازار رقابتی و تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می تواند مدل جایگزین مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد تورمی باشد اما با این همه تا رسیدن به نقطه‌ای که تامین گندله برای واحدهای فولادسازی بدون هیچ مشکلی صورت گیرد راه دور و درازی باقیست.

هرچند که سال قبل به دلائلی از جمله کمبود انرژی شاهد بهم خوردن توازن در حلقه تولید گندله و تولید مازاد آن در کشور بودیم اما در شرایط عادی وضعیت اینطور نیست و همچنان کمبود گندله یکی از پاشنه آشیل های تولید در زنجیره محصولات فولادیست.

نتایج بررسی ها مؤید آنست که در سال ۲۰۲۳ باید منتظر افزایش محصولاتی مانند آهن اسفنجی و سنگ آهن باشیم که اگر این پیش بینی درست باشد اهمیت تولید گندله در کشور صد چندان می شود چرا که از همین حالا شرکتهای بزرگ فولادسازی دنیا به دنبال افزایش سهم خود از بازار خواهند بود که این مسئله رقابت را برای کشورمان جهت تأمین مواد اولیه پایدار در شرایط تحریمی سخت و سخت تر می کند. با این همه شرکتهایی مانند فولاد مبارکه اصفهان که سال گذشته با رکورد تولید گندله دستاورد بزرگی را رقم زده بودند بازیگران اصلی رقابت در بازارهای جهانی خواهند بود تا علاوه بر تثبیت جایگاه کشور خروج ارز از کشور را تا حدودی کاهش دهند.

در واقع فولادیها با رکوردشکنی در زمینه تولید گندله سه نتیجه مهم را رقم زدند؛

خود اتکایی در زمینه تأمین مواد اولیه

زمینه سازی جهت تولید محصولات جدید

کاهش خروج ارز از کشور

این نتایج نشان می دهد که ظرفیت های لازم برای خودکفایی در زمینه تولید به تناسب واحدهای تولیدی و به فراخور نوع محصولات فولادی در واحدهای مختلف وجود دارد اما نیازمند پیاده سازی استراتژی مناسبی جهت ریل گذاریست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار