نظر سازمان محیط زیست کاهش ظرفیت در کارخانه نگین فولاد اردکان بود!!!

در کمیسیون ماده 11 محیط زیست تصمیم گرفته شده که که 8 مجوز که کاری انجام نداده بودند باطل و یا اگر متقاضی احداث واحدهای فولادی هستند به بخشهای دیگری از استان منتقل شوند.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، مسئله ای که این روزها در شهرستان اردکان یزد موجب ناراحتی ساکنین منطقه شده به مسئله فولاد نگین اردکان یزد مربوط می شود. کارخانه ای که در گزارش قبل به مسائل آن اشاره شد و نگرانی هایی که در این زمینه وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت. از طرفی خبر می رسد که حکم تخریب مستحدثات این کارخانه گرفته شده از طرف دیگر برخی اخبار از تلاشها برای ساخت و ساز در این کارخانه خبر می دهد. موضوعی که در این باره باید مورد توجه قرار داد چرایی اصرار برخی افراد برای ادامه توسعه کارخانه ایست که حالا طبق آنچه در رأی کمیسیون ماده ۹۹ آمده باید اضافه سایر سازه هایی که در آن ساخته شده تخریب شود. قبل از صدور این حکم با محمدعلی طالبی استاندار یزد گفتگو کردیم که ایشان در خصوص مسئله کارخانه فولاد نگین اردکان یزد به خبرنگار رصد روز گفت:

بعد از ماجراهایی که در باره کارخانه فولاد نگین اردکان به وجود آمد تمام مجوزهایی که به مرحله بهره برداری نرسیده بود را مورد بررسی قرار دادیم و مشخص چیزی حدود ۱۵ مجوز نیمه تمام یا در مراحل نهایی تکمیل یا مراحل مقدماتی وجود دارد. در نشستی با سازمان صنعت ، معدن و تجارت و همینطور سازمان محیط زیست وضعیت این واحدها مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا در کمیسیون ماده ۱۱ محیط زیست تصمیم گرفته شده که ۸ مجوز که کاری انجام نداده بودند باطل و یا اگر متقاضی احداث واحدهای فولادی هستند به بخشهای دیگری از استان منتقل شوند. از موارد باقیمانده هم چون در مراحل نهایی بودند قرار شد مطابق ضوابط زیست محیطی طرح خود را ادامه دهند.

محمدعلی طالبی استاندار یزد درباره وضعیت کارخانه فولاد نگین اردکان یزد توضیح داد: نظر محیط زیست این بود که کاهش ظرفیت در دستور کار قرار گیرد. اما نکته ای که در این باره وجود دارد اطلاعات اشتباهی است که در حال منتشر شدن است و این باور را به وجود آورده که این کارخانه مجوزی نداشته در حالیکه این مجموعه در بدو تأسیس مجوز محیط زیستی را دریافت کرده است. نکته بعدی هم شائبه ای است که درباره صدور پروانه های جدید وجود دارد که باید گفت همه این مجوزها مربوط به سال ۱۳۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی بود. درباره تمدید مجوز این کارخانه هم با توجه به گزارشهایی که سازمان صمت درباره پیشرفت کار ارائه کرد و به تأئید کارشناس هم رسیده این موضوع صورت گرفته.

محمدعلی طالبی استاندار یزد در پاسخ به این سؤال که آیا از سال ۹۲ به طور مرتب گزارش پیشرفت این کارخانه ارائه شده یا اینکه تنها در یکساله گذشته این مسئله صورت گرفته توضیح داد: من در جریان ریز کار این واحدها نیستم اما بر اساس چیزی که دوستان اعلام می کنند واحدهایی که مشغول به فعالیت در شهرستان اردکان بودند جواز تأسیس و مجوز محیط زیست در اختیارشان بوده.

اگر مستنداً توضیحات جناب استاندار را مورد توجه قرار دهیم حکم تخریبی که اخیراً صادر شده اگرچه تا ۲۰ روز مهلت اعتراض دارد اما تباینی را نمایش می دهد که قابل توجه است. اولا اینکه اگر مجوزهای صادر شده درست بوده چرا یک مرجع قانونی حکم به تخریب مستحدثات آن داده و دوم اینکه برخی از مسئولین سابق اردکان نیز اذعان دارند که مجوزی دال بر پیشرفت در این کارخانه از سال ۹۲ ارائه نشده پس چطور سازمان صمت استان چنین مجوزهایی را ارائه داده است؟

 

بیشتر بخوانید:

کلاف سر درگم کارخانه فولاد نگین اردکان یزد

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط