پاسخ پرابهام سازمان محیط زیست استان یزد به مسئله کارخانه فولاد نگین اردکان

برای روشن تر شدن این موضوع در خصوص صدور مجوز استقرار به سراغ سازمان محیط زیست استان یزد رفتیم و چهار سؤال را در این باره مطرح کردیم این سؤالها که قرار بود شخصا از نیره پورملایی رئیس محیط زیست استان یزد به صورت مستقیم پرسیده شود بنا به درخ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در دو مطلب قبلی درباره کارخانه فولاد نگین اردکان یزد متوجه شدیم که این کارخانه در سال ۹۲ مجوز استقرار دریافت و در سال جدید نیز مجوز فعالیت این کارخانه تمدید شده. موضوعی که محل بحث بسیاری از فعالان در این زمینه است اینجاست که اولا در سال ۹۲ چطور چنین مجوزی در یک منطقه کویری برای یک صنعت پرآب صادر شده و دوماً در سال جدید چطور مجوز این کارخانه تمدید شده است. نظر استاندار یزد آقای طالبی این بود که تمدید مجوزها با گزارش هایی که سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مبنی بر پیشرفت کار ارائه داده است صورت پذیرفته که این مسئله با نظرات مخالف زیادی خصوصاً نزد مدیران دوره های همراه است زیرا به عقیده آنان کارخانه فولاد نگین اردکان یزد گزارش پیشرفتی طی این سالها نداشته و این موضوع در عکسهای ماهواره ای مشخص است و از طرف دیگر استاندار یزد گفت که نظر سازمان محیط کاهش ظرفیت این کارخانه بود. برای روشن تر شدن این موضوع از ابتدا تا الان در خصوص صدور مجوز استقرار به سراغ سازمان محیط زیست استان یزد رفتیم و چهار سؤال را در این باره مطرح کردیم این سؤالها که قرار بود شخصا از نیره پورملایی رئیس محیط زیست استان یزد به صورت مستقیم پرسیده شود بنا به درخواست خانم نیره پورملایی ابتدا در اختیار روابط عمومی قرار گرفت و پاسخ آن نیز از طریق روابط عمومی داده شده که البته باید از خانم پورملایی تا اینجا انتقاد داشت که چرا سؤالاتی که پاسخ به آنها می تواند مبین مسائل موجود در این زمینه باشد در یک سیکل اداری پاسخ داده شد و اصولا منطق چنین ساز و کاری برای پاسخگویی چیست.

علی ایحال سؤالاتی که در این زمینه مطرح شد جهت تنویر افکار عمومی عیناً در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و بعد پاسخهای سازمان محیط زیست استان یزد نیز در ادامه می آید؛

۱.اولا در ارائه مجوز استقرار در سال ۹۲ به این کارخانه آیا مسائل زیست محیطی در نظر گرفته نشده بود؟ اگر نگرانی‌هایی در این زمینه وجود داشت چطور چنین مجوزی ارائه شده و چرا حالا داره الان به آن اعتراض می شود؟

۲.اصولا استقرار چنین صنایعی در مناطق کویری چه تبعاتی برای مردم و منابع طبیعی دارد؟

۳.سازمان صمت ادعا دارد که در تمدید مجوز نیازی به اجازه مجدد از سازمان محیط زیست نیست چون قبلا مجوز استقرار داده است در این مورد توضیحی دارید؟

۴.با توجه به اینکه در شهرستان اردکان صنایع دیگری هم هستند که در مورد آنها نیز مسئله آلایندگی محیط زیست وجود دارد چه تدبیری باید اندیشید؟

پاسخ سازمان محیط زیست؛

بر اساس طرح آمایش استان و مصوبات کارگروه های استانی ،ممنوعیت صنایع پرآبخواه در دستور کار دستگاههای استانی قرار گرفته است. در این رابطه کلیه واحدهای فولادی مسبوق به سابقه که اعتبار جواز تاسیس آنها منقضی شده و پیشرفت سیستمی و فیزیکی نداشته اند، در این محور ( مهریز – عقدا) ابطال گردیده اند.
در چند سال اخیر هیچ مجوزی در زمینه صنایع و معادنی که محیط زیست با آنها مخالف بوده صادر نشده و عمده مشکلات ما مجوزهایی است که در سالهای گذشته بدون اخذ نظر از محیط زیست بوده صادر شده که نسبت به ابطال ۸ مورد از این واحد ها اقدام شد. موضوع چند واحد مورد بحث ، واحدهایی بوده که در گذشته مجوز هایی را دارا بوده و بر اساس فرم ها ی پیشرفت کار سازمان صمت نسبت به تمدید جواز تاسیس آنها اقدام نموده است.
در این رابطه محیط زیست استان با هماهنگی و حمایت مسوولین استانی تا جایی که امکان ورود و ایجاد محدودیت بر اساس وظایف قانونی داشته، اقدام نموده است.
با توجه به اینکه استان یزد یکی از بزرگترین استانهای معدنی کشور می باشد، در سال جاری دو پهنه جدید صنعتی با اعمال فواصل مناسب از سکونتگاههای انسانی با هدف تکمیل زنجیره صنایع پایین دستی صنایع معدنی ،مشروط به استفاده از آبهای نامتعارف به عنوان نمونه پساب سیستم تصفیه فاضلاب شهری و عدم استفاده از آبهای زیر زمینی در نظر گرفته شده است.

در پاسخی که سازمان محیط زیست استان یزد داده پاسخگویی روشن به سؤالات مطرح شده دیده نمی شود و با اینکه این سؤالات در اختیار روابط عمومی این سازمان قرار گرفته بود به کلیات ماجرا اشاره و در هیچ توضیحی راجع به نحوه صدور مجوز در سال ۹۲ داده نشده که باید از خانم نیره پورملایی این مسئله را مطالبه کرد که چرا پاسخ به سؤالاتی که در اختیارشان قرار گرفته با یک توضیح کلی همراه بوده و مشخصاً پاسخی داده نشده. موضوع کارخانه فولاد نگین اردکان دارای ابهاماتیست که سازمان صمت استان و محیط زیست باید در رأس پاسخگویی آن باشند.

 

بیشتر بخوانید:

کلاف سر درگم کارخانه فولاد نگین اردکان یزد

نظر سازمان محیط زیست کاهش ظرفیت در کارخانه نگین فولاد اردکان بود!!!

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار