گره ای دیگر بر ابهامات تمدید مجوز کارخانه فولاد نگین اردکان با پاسخ سازمان صمت استان یزد

در موضوع تمدید مجور فعالیت که یکی از مهمترین پارامترهای آن ارائه گزارش پیشرفت براساس برنامه زمان بندی شده است نیز سازمان صمت استان یزد که آقای علمدار را در رأس هرم مدیریتی خود می بیند باید پاسخگو می شد و انتظار می رفت پاسخ به سؤالات مطرح ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، مسئله ابهام برانگیز کارخانه فولاد نگین اردکان همچنان محل بحث و تبادل نظر بسیاری از اهالی شهرستان اردکان است و تبعات زیست محیطی فعالیت این کارخانه باعث نگرانیست. در گزارشهای قبلی پیرامون فعالیت این کارخانه به سراغ استاندار ، محیط زیست استان یزد رفتیم و با فرماندار فعلی شهرستان اردکان و فرمانداران سابق نیز گفتگو کردیم . از کنار هم قرار دادن آرا و نظرات مختلف در این گفتگوها تناقض های زیادی پیدا شد که می توان از آن به عنوان ابهام در نحوه صدور مجوز فعالیت این واحد صنعتی یاد کرد. اما یکی از سازمانهای مهمی که در این باره باید پاسخگو می شد سازمان صمت استان یزد بود. سازمانی که بنا به اظهاراتی که تا کنون مطرح شده مدعی است تمدید پروانه فعالیت این واحد صنعتی براساس ارائه گزارش پیشرفت بوده موضوعی که در کمیسیون ماده ۹۹ به طور صریح می توان گفت رد شده زیرا در آن با اشاره به مستندات موجود و عکسهای ماهواره ای حکم به تخریب برخی سازه های این کارخانه داده شده است.

 

ابهاماتی که در این زمینه بدون پاسخ بودند می توانست در پاسخهای سازمان محیط زیست استان یزد روشن شود اما این اتفاق نیفتاد زیرا پاسخ داده شده با موضوع سؤالات مطرح شده از این سازمان فاصله داشت ( اینجا بخوانید )

 

در موضوع تمدید مجور فعالیت که یکی از مهمترین پارامترهای آن ارائه گزارش پیشرفت براساس برنامه زمان بندی شده است نیز سازمان صمت استان یزد که آقای علمدار را در رأس هرم مدیریتی خود می بیند باید پاسخگو می شد و انتظار می رفت پاسخ به سؤالات مطرح شده کمی به شفافیت ماجرا کمک کند از این رو موضوع با روابط عمومی این سازمان مطرح و بنا به درخواست آنان سؤالات ۵ روز پیش برایشان ارسال که به تازگی پاسخ آن با پیگیری خبرنگار پایگاه خبری رصد روز دریافت شد.

 

جهت تنویر افکار عمومی و روشن شدن موضوع سؤالات عینا طرح شده و پاسخ داده شده به آن پس از چند روز در اختیار شما گرامیان قرار میگرد.

 

سؤالات مطرح شده برای سازمان صمت استان یزد در موضوع کارخانه فولاد نگین اردکان ؛ 

۱. یکی از مواردی که برای تمدید مجوز واحدهای صنعتی و تولیدی مورد بررسی قرار میگیرد گزارش پیشرفت کار است آیا کارخانه فولاد نگین اردکان از سال ۹۰ به صورت منظم این گزارشات را ارائه داده است؟

۲. اگر سازمان صمت استان یزد مدارکی دال بر ارائه گزارش پیشرفت از سال ۹۰ توسط این کارخانه را در اختیار دارد چرا کمیسیون ماده ۹۹ با رد این ادعا حکم به تخریب داد؟

۳. اگر گزارش پیشرفتی ارائه نشده که با حکم کمیسیون ماده ۹۹ این موضوع محرز است چطور سازمان صمت استان یزد اقدام به تمدید مجوز این کارخانه کرده است؟

۴. آیا سازمان صمت این استان حاضر خواهد بود که مدارک گزارش پیشرفت این واحد تولیدی را از سال ۹۰ در اختیار افکار عمومی قرار دهد؟

 

پاسخ سازمان صمت استان یزد به این سؤالات ؛ 

جوازتاسیس شرکت صنایع فولاد نگین اردکان در زمینه نورد انواع مقاطع فولادی با موافقت مراجع ذیربط و برابر مقررات مربوطه صادر شده است.

طرح یاد شده در زمینه‌ی نورد انواع مقاطع فولادی بدون فرآیند ذوب، در آخرین مرحله‌ی زنجیره‌ی فولاد قرار گرفته که کمترین آلایندگی و مصرف آب را در زنجیره‌ی فولاد به خود اختصاص داده است و در زمان بهره‌برداری کامل اشتغال نزدیک به ۳۵۰ نفر را در شهرستان اردکان خواهد داشت.

با عنایت به استقرار طرح در سالهای گذشته و اقدام مجری نسبت به تامین بخشی از زیرساخت‌ها با توجه به زمانبر و سرمایه‌بر بودن طرح‌هایی از این دست، تمدید مجوز یاد شده در چارچوب کلیه‌ی قوانین و مقرارت و پس از بررسی پیشرفت فیزیکی طرح به صورت سالیانه انجام گرفته است.

 

آنچه که در این پاسخ قابل دریافت است  ابهامیست که نسبت به موضوع سؤالات یاد شده فاصله دارد و باید دید دلیل این همه ابهام و محافظه کاری در جوابها چیست؟

 

موضوع کارخانه فولاد نگین اردکان نیازمند شفافیت در پاسخگویی سازمانهای مختلف است اما این شیوه پاسخگویی و امتناع از مصاحبه به صورت تلفنی و درخواست ارسال سؤالات برای روابط عمومی و در نهایت پاسخ با تأخیر و پر ابهام خواهد توانست به حل این چالش کمک کند؟

 

آیا بهتر نبود در این موضوع هریک از بخشهای مسئول در مقام ارزیابی و توضیح عملکرد خود به شیوه روشن تری عمل می کردند؟

 

پاسخ آخرین سؤال خبرنگار ما از سازمان صمت استان یرد که در آن پرسیده بود آیا سازمان صمت این استان حاضر خواهد بود که مدارک گزارش پیشرفت این واحد تولیدی را از سال ۹۰ در اختیار افکار عمومی قرار دهد کجاست؟

 

مقام مسئول در هر جایگاهی باید پاسخگویی به افکار عمومی و شفافیت را نصب العین خود قرار دهد و به شیوه ای متعارف و مرسوم پاسخگو باشد کما اینکه در موضوع کارخانه فولاد نگین اردکان استاندار محترم یزد در تماس تلفنی به روشنی در این باره پاسخ دادند اما سازمان صمت و محیط زیست این استان از انجام این کار امتناع کردند و بیش از گذشته به ابهامات موجود دامن زدند.

 

 

بیشتر بخوانید:

پاسخ پرابهام سازمان محیط زیست استان یزد به مسئله کارخانه فولاد نگین اردکان

کلاف سر درگم کارخانه فولاد نگین اردکان یزد

نظر سازمان محیط زیست کاهش ظرفیت در کارخانه نگین فولاد اردکان بود!!!

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار