آخرین قمار ترامپ؛ رییس جمهور آمریکا پس از بازشماری آرا شانس ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را خواهد داشت؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند دیوان عالی آمریکا، هرگز به دلیل موقعیت حقوقی خود نمی‌تواند به اندازه لازم در نتیجه نهایی دخل و تصرف کند.

به گزارش رصد روز ، سرانجام جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها با استناد به نتایج حاصل شده در ایالتی مانند ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، نوادا و جورجیا توانست بر رقیب خود دونالد ترامپ پیروز شود. بایدن در این آوردگاه، بیش از ۳۰۰ رأی الکترال را کسب کرد. با این حال چنانچه کمپین انتخاباتی ترامپ اعلام کرده است، وی قصد دارد درخواست خود را برای بازشماری آرا در اکثر این ایالات ارائه دهد. سؤال اصلی این‌است که بازشماری آرا در ایالات محل مناقشه نامزد‌های انتخاباتی چگونه و بر اساس چه قانونی صورت می‌گیرد؟ نتیجه آن چه زمانی مشخص می‌شود و شانس ترامپ جهت تغییر نتیجه انتخابات پس از بازشماری آرا چقدر است؟

ویسکانسین
ایالت ویسکانسین، دارای ۱۰ رأی الکترال است. بایدن در این ایالت ۴۹/۶ درصد آرا و ترامپ ۴۸/۹ درصد آرا را کسب کرده‌اند. ویسکانسین از جمله ایالات محل مناقشه ترامپ و بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امسال محسوب می‌شود. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید در شمارش آرای ویسکانسین، تقلب صورت گرفته و در صورت ابطال بخشی از آرای بایدن، او می‌تواند ۱۰ رای الکترال آن را از رقیب دموکرات خود پس بگیرد. مطابق قانون ایالتی و انتخاباتی ویسکانسین در صورتی که اختلاف آرای دو نامزد انتخاباتی کمتر از یک درصد باشد، نامزد شکست خورده می‌تواند تقاضای بازشماری نتیجه انتخابات را بدهد. این تقاضا باید تا ساعت ۱۷ نخستین روز پس از پایان شمارش و اعلام نتیجه رسمی این ایالات صورت گیرد.

جورجیا
ایالت جورجیا دارای ۱۶ رأی الکترال است. بایدن تا قبل از شمارش آرای پستی در این ایالت تا حدود زیادی از ترامپ عقب بود، اما با شمارش آرای پستی، به‌خصوص در بخش‌هایی که طرفداران حزب دموکرات بیشتر حضور داشتند، بایدن با اختلاف کمتر از ۲۰۰۰ رأی توانست ترامپ را در این ایالت شکست دهد و شکست ناباورانه‌ای را به وی تحمیل کند. اختلاف آرای بایدن و ترامپ در جورجیا، کمتر از ۰/۱ درصد است. مطابق قوانین ایالتی در جورجیا در صورتی که اختلاف آرا کمتر از ۰/۵ درصد باشد، نامزد شکست خورده می‌تواند تقاضای بازشماری آرا ارائه دهد.

براد رافسپرگر، یکی از مقامات ارشد اجرایی ایالت جورجیا (که خود عضو حزب جمهوریخواه است) در این خصوص می‌گوید: با این‌که حدود پنج میلیون رأی در جورجیا به گردش در آمده، اختلاف دو نامزد حدود ۲۰۰۰ رأی (به سود بایدن) است. این حاشیه اندک به ما اجازه می‌دهد تا آرا را دوباره بشماریم.

 

طبق قانون جورجیا، درخواست بازشماری باید ظرف دو روز پس از اعلام نتایج ارائه شود و احتمالا یک‌ماه نیز مقدمات و انجام دوباره آن به طول بینجامد.

پنسیلوانیا
پنسیلوانیا از اصلی‌ترین ایالاتی است که ترامپ و بایدن بر سر کسب ۲۰ رأی الکترال آن از ابتدا مناقشه داشتند. در پنسیلوانیا، بایدن حدود ۴۹/۶ درصد آرا و ترامپ ۴۹/۳ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

طبق قانون ایالتی پنسیلوانیا در صورتی که اختلاف آرا کمتر از ۰/۵ درصد باشد، می‌توان دستور بازشماری آرا را صادر کرد. درخواست بازشماری می‌تواند تا ساعت ۱۷ روز ۱۲ نوامبر (پنجشنبه ۲۲ آبان) ارائه شود. پس از ارائه این درخواست، مسؤولان ایالتی پنسیلوانیا باید نتیجه بازشماری را تا ۲۴ ماه نوامبر (۱۲ روز پس از ارائه درخواست) مشخص کنند.

آریزونا
آریزونا دارای ۱۱ رأی الکترال است. آرای این ایالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ به سود ترامپ و در سال ۲۰۲۰ به سود بایدن به گردش در آمده است. با این حال در ایالت آریزونا دستان ترامپ نسبت به دیگر ایالات (در خصوص بازشماری آرا) بسته‌تر است. بایدن در آریزونا با اختلاف بیش از یک درصد از ترامپ به برتری دست یافته است. با این حال، طبق قوانین ایالتی آریزونا، فقط در صورتی که اختلاف بین دو نامزد انتخاباتی برابر یا کمتر از ۰/۱ درصد باشد، امکان بازشماری (آن هم در صورت صلاحدید و تصمیم مقامات ایالتی) وجود دارد.

کتی هابز از مقامات ارشد اجرایی ایالت آریزونا بر اساس همین قانون معتقد است: ما پیش بینی نمی‌کنیم بازشماری مجدد آرا در آریزونا صورت گیرد. حاشیه لازم برای بازشماری آرا در آریزونا بسیار محدود است. ما به آن سمت (بازشماری آرا) نمی‌رویم.

میشیگان
میشیگان، ایالتی با ۱۶ رأی الکترال است. در این ایالت نیز بایدن توانست در نهایت بر ترامپ پیروز شود و آرای الکترال آن را به سود خود و دموکرات‌ها به گردش درآورد. بایدن در این ایالت ۵۰/۶ درصد آرا و ترامپ ۴۷/۹ درصد آرا را کسب کرده‌اند. اگر بین دو نامزد انتخابات، کمتر از ۲۰۰۰ عدد رأی اختلاف وجود داشته باشد، بازشماری آرا به‌صورت خودکار صورت خواهد گرفت. اما اختلاف بایدن و ترامپ در این ایالت حدود ۱۵۰ هزار رأی (به سود نامزد دموکرات‌ها) است.

با این‌حال اگر یک نامزد با ارائه دادخواستی (که باید ۴۸ ساعت پس از اعلام رسمی نتایج از سوی نامزد معترض اعلام شود) مدعی شود تقلب یا اشتباهی صورت گرفته است که به‌صورت منطقی می‌تواند منجر به تغییر نتیجه آرا شود، این بازشماری می‌تواند با دستور مقامات ایالتی صورت گیرد. به نظر می‌رسد ترامپ و جمهوریخواهان، قدرت ارائه چنین استدلال منطقی و مستندی را به مقامات ایالتی میشیگان ندارند.

نوادا
ایالت نوادا شش رای الکترال بیشتر ندارد؛ اما در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امسال، به ایالتی مهم و سرنوشت ساز در ایالات متحده تبدیل شد. در این ایالت طرف بازنده می‌تواند بدون توجه به میزان آرایی که خود و نامزد رقیب کسب کرده، تقاضای بازشماری آرا را مطرح کند. با این حال طرف معترض، خود باید هزینه بازشماری آرای همه بخش‌های این ایالت را تامین کرده و بپردازد. به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت همه ایالات برای ترامپ، او در نهایت هزینه لازم برای بازشماری آرا در نوادا را پرداخت کند. نتیجه نهایی در این ایالت هنوز اعلام نشده، اما بر اساس آخرین نتایج، بایدن با کسب بیش ۱.۶ درصد رای بیشتر (حدود ۲۱ هزار رای) از ترامپ در نوادا پیشی گرفته است.

خبر بد برای ترامپ
واقعیت این است طی نیم قرن اخیر، بازشماری آرا در مواردی معدود منجر به تغییر نتیجه انتخابات (آن هم به صورت تاثیرگذار) شده است. در طول دو دهه اخیر نیز به رغم بازشماری‌های متعددی که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری و بنا به تقاضای نامزد‌های معترض انتخاباتی صورت گرفته، نتیجه‌ای که منتج به عوض شدن معادله در ایالت محل مناقشه شود، حاصل نشده‌است.
اسکات واکر، فرماندار جمهوریخواه سابق ایالت ویسکانسین در خصوص درخواست ترامپ مبنی بر بازشماری آرا درا ین ایالت مهم می‌گوید: وجود ۲۰ هزار رای اختلاف، کار را (به ضررترامپ) در بازشماری آرا سخت می‌کند. پیروزی در بازشماری آرا با توجه به اختلاف به وجود آمده آسان نیست، اما برخی موارد در زندگی ارزش امتحان کردن را دارند. به نظر من ترامپ باید در این مسیر پیش برود.

در اکثریت قریب به اتفاق ایالات محل مناقشه، پس از بازشماری آرا شاهد رشد یا کاهش بسیار اندک آرای یکی از نامزد‌ها بودیم. این ارقام، بیشتر دورقمی (بین ۱۰ تا ۹۹ رای) یا در نهایت سه رقمی (بین ۱۰۰ تا ۹۹۹ رای) بوده است. بنابراین، امکان تغییر نتیجه نهایی انتخابات از طریق بازشماری آرا، برای ترامپ و جمهوریخواهان اندک خواهدبود.

بازشماری‌های اندکی که نتیجه‌بخش بودند
در این میان، می‌توان به معدود بازشماری‌های نتیجه‌بخش نیز در انتخابات فرمانداری‌ها یا کنگره در آمریکا اشاره کرد. بر اساس گزارش شبکه ان‌بی‌سی، در سال ۲۰۰۴ میلادی رقابت بر سر کسب فرمانداری واشنگتن میان دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات بسیار نزدیک بود. در نهایت، نامزد حزب جمهوریخواه با اختلاف ۲۰۰ عدد رای پیروز نهایی اعلام شد. با این حال پس از تقاضای بازشماری آرا توسط نامزد معترض دموکرات، وی توانست با اختلاف ۱۳۲ رای از برنده اولیه اعلام شده پیش افتاده و در نهایت فرمانداری واشنگتن را به دست بیاورد.

در موردی دیگر و در انتخابات مجلس سنا (سال ۲۰۰۸ میلادی)، نورم کلمن، نامزد حزب جمهوریخواه توانست در ایالت مینه‌سوتا با اختلاف حدود ۲۰۰ رای بر رقیب دموکرات خود فرانکن پیروز شود. پس از اعتراض فرانکن، بازشماری آرا در مینه‌سوتا صورت گرفت و این بار نامزد دموکرات‌ها توانست با اختلاف ۳۱۲ رای بر کلمن غلبه پیدا کند. همان گونه که مشاهده می‌شود، بازشماری آرا در مواردی بسیار معدود و آن هم در حد جزئی در تغییر نتایج انتخابات موثر بوده‌است. این تاثیرگذاری نیز تا به حال در انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده نشده و موارد محدود آن طی دهه‌های اخیر، مربوط به انتخابات کنگره یا فرمانداری ایالات بوده‌است. در چنین شرایطی، تلاش ترامپ برای بازشماری آرای انتخابات در ایالات ویسکانسین، میشیگان، جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا، می‌تواند تلاشی برای نشان دادن عزم وی برای تغییر نتیجه حاصل شده باشد.

فراتر از آن، ترامپ تا دو روز قبل از اعلام نتایج نهایی، تصور می‌کرد صرفا در ایالت پنسیلوانیا باید به جنگ با دموکرات‌ها بر سر اعلام نتایج نهایی برود. رئیس‌جمهوری آمریکا تصور می‌کرد نهایتا در جورجیا، ویسکانسین و حتی میشیگان پیروز شده و با اصرار بر تقلب در پنسیلوانیا و تمرکز خاص روی این ایالت، کار را به دیوان عالی می‌کشاند. رئیس‌جمهوری آمریکا و جمهوریخواهان امیدوار بودند بتوانند با توجه به ترکیب دیوان عالی آمریکا (متشکل از شش جمهوریخواه و سه دموکرات)، نتیجه مناقشه در پنسیلوانیا را از طریق عالی‌ترین مرجع قضایی آمریکا (و نه از طریق بازشماری) به سود خود تغییر دهند؛ اما اکنون ترامپ به جای یک ایالت، با پنج ایالت رو به‌روست و پازل پیش روی او و جمهوریخواهان به مراتب سخت‌تر است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند دیوان عالی آمریکا، هرگز به دلیل موقعیت حقوقی خود نمی‌تواند به اندازه لازم (جهت پیروزی ترامپ و بازگرداندن نتیجه)، در نتیجه نهایی دخل و تصرف کند. موضوعی که بسیاری از هم حزبی‌های ترامپ نیز آن را پذیرفته‌اند.

 

 

 

 

 

برنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار