ارائه ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بیش از وثایق در بانک توسعه تعاون

این بانک درآمد تسهیلات اعطایی خود را نسبت به پایان سال 97 رو به افزایش می بیند و 19.092 میلیارد ریال از طریق ارائه تسیهلات بانک توسعه تعاون درآمد داشته است.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، شفافیت فقط مختص بانکها و سازمانهایی که به واسطه فعالیت در بورس دسترسی به اطلاعاتشان امکان پذیرست نیست بلکه این مسئله همه گیر است و باید هرگونه ابهامی در صورتهای مالی و یا پرداخت تسهیلات در بخش بانکی تبیین روشن و قابل قبولی داشته باشند. بانکها و مؤسسات اعتباری با پول مردم اداره می شوند ولو اینکه دولتی باشند بنابراین باید روشنگری در همه فعالیت های این بخش اقتصادی نمود داشته باشد. بانک توسعه تعاون که توسط حجت الله مهدویان اداره می شود در صورتهای مالی سال ۹۸ با ابهاماتی روبروست که باید در مورد آن توضیحات شفافی را به مشتریان بانک و سایر نهادهای نظارتی ارائه کند.

این بانک درآمد تسهیلات اعطایی خود را نسبت به پایان سال ۹۷ رو به افزایش می بیند و ۱۹.۰۹۲ میلیارد ریال از طریق ارائه تسیهلات بانک توسعه تعاون درآمد داشته است. در پایان سال قبل این بانک در مجموع ۱۶.۷۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش دولتی و خصوصی ارائه کرده و ۳ میلیارد و ۸۹۴ میلیون تومان از شرکت های فرعی و وابسته مطالبه دارد.

کفایت سرمایه منفی

بانک توسعه تعاون البته زیان انباشته ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی را نیز در سال ۹۸ به ثبت رسانده که زیان خالص بانک به ۳ میلیارد و ۹۳۳ میلیون تومان می رسد در عین حال نسبت کفایت سرمایه بانک نیز ۰.۸۵%- است. این مسائل برای بانکی که کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه های وزارت تعاون یکی از اهداف خود معرفی کرده اصلا جالب نیست.

تسهیلات بیش از وثایق

اما مسئله ای که باید حجت الله مهدویان و سایر مدیران بانک توسعه تعاون نسبت به آن پاسخگو باشند موضوعی است که حسابرس مستقل بیان می کند. حسابرس مستقل بیان می کند؛

مبلغ ۱۴۵ هزار و ٣٣۴ میلیارد ریال از مانده تسهیلات پرداختی پس از کسر سود سال‌های آتی بیش از وثایق مربوط می باشد. در ادامه حسابرس اضافه می کند با توجه به مراتب فوق و حجم انبوه تسهیلات و عدم ارائه صورت ریز کامل تسهیلات به تفکیک تاریخ سررسید ارزیابی شاخص های وضعیت مالی و صنعت مشتریان ارزش نقدینگی روزآوری شده وثایق و قابلیت وصول مطالبات از آن محل درنتیجه کفایت مبلغ ۵ هزار و ۳۴۳ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای این سازمان مشخص نمی باشد.

۱۴۵ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بیش از وثایق موضوع قابل توجهی است که باید به دقت به آن ورود کرد. موضوع بعدی که دارای ایهام است عدم ارائه صورت ریز کامل تسهیلات است که در گزارش حسابرس دیده می شود که باید از مدیران بانک توسعه تعاون پرسید چرا باید شاهد چنین اتفاقی باشیم؟

بیشتر بخوانید:

بانک صنعت و معدن ۹۵ درصد دارائیهایش بدهی دارد

با زیان انباشته ایران خودرو می شود ۵۹ هزار و ۷۵۰ شغل ایجاد کرد

موضوع دریافت ۸۹۴ هزار و ۴۴۲ یورو ارز دولتی توسط بیمه سامان چیست؟

از حقوق آنچنانی تا حق السعی ۴۴۰ میلیون تومانی در سمگا + سند

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار