از اقدام جدید کویت در برداشت گاز از آرش تا ماجرای امضای قرارداد ۲.۷میلیارددلاری با پتروشیمی‌ ها!

حوزه نفت و پتروشیمی‌ همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

به گزارش رصد روز، نخستین حاشیه این هفته “نفتی‌ها” به ماجرای حذف محترمانه ایران از میدان آرش می‌پردازد،عربستان و کویت با تاسیس شرکت مشترکی به نام «الخلیج» و برگزاری مناقصات توسعه، یک گام دیگر به توسعه میدان گازی آرش نزدیک شدند؛ خبری بد برای ایران و دستگاه دیپلماسی.

کویت و عربستان مناقصه توسعه این میدان را برگزار، و هدف گذاری کرده اند روزانه ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت و فرآورش شود. رسانه های عرب زبان نوشته اند کویت بی توجه به ادعای ایران، با سرعت عجیبی در حال انعقاد قراردادهای بالادست و پایین دست این میدان است.

این قراردادها تحت هدایت و نظارت شرکتی مشترک به نام «الخلیج» است که عربستان و کویت تاسیس کرده اند تا به صورت مشترک و واحد، به برداشت از میدان گازی آرش مشغول شوند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بارها نسبت به غیرقانونی بودن این اقئام اعتراض کردند و خواستار احیای مذاکرات قدیمی در این باره هستند. تهران معتقد است بخشی از این میدان گازی در محدوده آب های ایران بوده و در گاز این میدان سهیم است؛ موضوعی که البته کویت و عربستان، آن را بارها رد کرده اند.

چالش میدان گازی آرش طی سه دهه اخیر همواره لحظات چالش سازی را میان این سه کشور ایجاد کرده است بطوری که با ورود نیروهای نظامی ایران به اطراف میدان آرش، کار حفاری کویت در این میدان متوقف شده است.

البته چنین چالشی درباره میادین گازی دیگری مانند میدان فرزاد و سردار جنگل وجود داشته است که در تمامی این موارد، ورود نیروهای نظامی ایران موجب احقاق حق منابع کشور شده است.

اما به نظر می رسد در خصوص میدان گازی آرش، تا به امروز اتفاق خاصی رخ نداده و دو کشور کویت و عربستان با خیالی آسوده در حال آماده کردن این میدان برای تولید گاز هستند.

حاشیه دوم این هفته هم اخراج همه کارکنان یک پالایشگاه می‌پردازد، روز گذشته مدیران یک شرکت پالایشی بیشتر کارکنان خود را تعدیل کردند و به آنها گفتند به فکر شرکت دیگری باشند. تماس های گرفته شده از سوی برخی کارکنان پالایشگاه ستاره سبز سیراف می گوید به دستور هلدینگ پارسیان برای تعدیل نیرو، در جلسه هیئت مدیره این شرکت، تصمیم گرفته شده تا همه پرسنل شرک به جز چند مدیر تعدیل شوند.

این شرکت پالایشی که دارنده سهام یکی از پالایشگاه های سیراف است، تحت نظر هلدینگ پارسیان اداره می شود که گویا نابسامانی در این هلدینگ، موجب پایان پروژه پالایشی سیراف شده است.

برخی کارکنان این پروژه پالایشی می گویند شرکتی که هلدینگ پارسیان پس از استعفای ۹ ماهه مدیر عاملش، نسبت به انتخاب مدیر عامل و اعضاء جدید هیئت مدیره بی تفاوت است، قصد دارد برای همیشه با این شرکت خداحافظی کند.

حاشیه سوم با توجه به افزایش مصرف بنزین حدود ۲.۷میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها قرارداد بسته شده است که در سال جاری بخشی از ظرفیت خود را به حوزه تولید بنزین اختصاص دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در محاسبات اولیه تبصره هدفمندی یارانه‌ها کم‌برآوردی صورت گرفته است، در زمان حاضر پیش‌بینی می‌شود در یک سناریو بدبینانه دولت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در طول سال منابع مربوط به تبصره ۸ یا جدول ۱۴ مرتبط با هدفمندی یارانه‌ها را ترمیم کند.

با توجه به درآمد‌ها و هزینه‌هایی که وجود دارد اگر دولت این جبران هزینه را انجام ندهد ممکن است دچار کسری بشود، یکی از دلایل عمده آن هم این است که طبق اعلام نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال گذشته به‌جای صادرات بنزین، حدود دو میلیارد دلار بنزین وارد کردیم و در منابع و مصارف تبصره هدفمندی یارانه‌ها ناترازی ایجاد شده است و امسال نیز ادامه خواهد یافت.

در همین خصوص حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه، تبصره هدفمندی یارانه‌ها مرتبط با منابع درآمدی ناشی از بنزین و گازوئیل و نفت کوره و نفت خام و این‌هاست، گفت: چون ۱۲۳‌ـ۱۲۴ میلیون لیتر در داخل مصرف می‌کنیم آن میزانی که باید صادر می‌کردیم دیگر نمی‌توانیم صادر بکنیم.

حاجی‌بابایی گفت: بر این اساس در بعضی از مصارف تعریف‌شده هدفمندی یارانه‌ها دچار مشکل می‌شویم، سال گذشته دو میلیارد دلار بنزین وارد کردیم، امسال هم دو میلیارد دلار باید وارد کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ اعلام کرد: امسال ۲.۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها قرارداد بسته شده است که بتوانند بنزین تولید کنند، این‌ها یک سری موارد است که تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها یا تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ یا جدول شماره ۱۴ را با مشکل جدی روبه‌رو کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار