ایران سومین کشور دارای بیشترین سود بانکی / شرایط وخیم را وخیم تر نکنید

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در حالیکه نرخ سود بانکی در برخی کشورها مانند سوئیس منفی نشان میدهد بررسی ها روشن می کند ایران سومین کشور دارای بیشترین سود بانکی است. ...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در حالیکه نرخ سود بانکی در برخی کشورها مانند سوئیس منفی نشان میدهد بررسی ها روشن می کند ایران سومین کشور دارای بیشترین سود بانکی است. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بدون شک یکی از تأثیرگذارترین پارامترهای اقتصادی کشور نرخ سود بانکی است که به برخی از صنایع و سرمایه گذاریها جهت می دهد. در واقع باید گفت یکی از عوامل اثرگذار نرخهای غیربهینه ای است که آرامش و مسیر حاکم بر بازار را تغییر می دهد این موضوع در کشورمان با توجه به شرایط بغرنج اقتصادی نمود بیشتری پیدا می کند. مهمترین عامل تعیین کننده در پرداخت سود و اخذ بهره بانکی در هنگام ارائه تسهیلات میزان تورم است که در کشورمان نظرات مختلفی راجع به درصد واقعی آن وجود دارد. در سال ۲۰۲۰ موسسه «تریدینگ اکونومیکس» در پزوهشی اعلام کرد کشور زیمباوه با نرخ بهره ۶۵ درصد بالاترین نرخ بهره جهان را دریافت می کند و در کشورمان در همان سال با دریافت نرخ بهره ۲۰ درصد یکی از گرانترین کشورها در این زمینه بود این مسئله منشعب از پرداخت سود بانکی و نوسانات تورمی کشور است که بساط هر تولیدی را راکد می کند.

ایران سومین کشور دارای بیشترین سود بانکی

 

آنچه مسلم است هرچقدر که نرخ سود بانکی بیشتر باشد تأثیر منفی بیشتری بر روند سرمایه گذاری ها و چرخه های تولید کشور خواهد گذاشت و تأمین تسهیلات را برای تولیدکنندگان گران و گرانتر می کند. در حال حاضر کشورمان با نرخ سود ۱۸ درصد سومین کشور دارای بیشترین سود بانکی است و قبل از ایران تنها دو کشور زیمباوه و آرژانتین  با نرخ سود بانکی ۸۰ و ۴۴.۵ درصد دیده می شوند و کشور روسیه با ۱۷ درصد نزدیکنرین کشور به ماه از این حیث است.

نتیجه چنین سودی در شرایط وخیم اقتصادی  خلق اعتبار، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی حاصل از آن است که اگر برایش فکر چاره نشود در شرایطی که سفره معیشت مردم کوچکتر شده قطعا سونامی تعطیلی واحدهای کوچک و متوسط دور از تصور نیست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار