بررسی بلند پروازی های ولیعهد سعودی و قمار بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی قمار ولیعهد سعودی‌ برای تحقق وعده بلندپروازانه تحول در عربستان پرداخته است.

به گزارش رصد روز ، فایننشال تایمز در گزارش جدید خود دلایل عدم تحقق چشم انداز‌های بلندپروازانه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را بررسی کرده است.

این روزنامه با استناد به مطالب ذکر شده در دو کتاب اخیر درباره بن‌سلمان قمار او برای رسیدن به پادشاهی را بررسی کرده است.

این نشریه در ابتدا روند به قدرت رسیدن و حذف رقبای احتمالی از سوی بن سلمان را توضیح می‌دهد سپس با اشاره به دو کتاب با عناوینِ «خون و نفت» و «چشم انداز و سراب» احتمال می‌دهد از آن رو که چشم‌انداز ۲۰۳۰ بن‌سلمان پر از وقایع خیالی و به دور از واقعیت به تحریر در آمده، مشاوران او نویسندگانی از کمپانی «والت‌دیزنی» باشند.

به طور مثال، یکی از چشم‌انداز‌های او «دو برابر شدن درآمد‌های غیرنفتی تا سال ۲۰۲۰ و سپس بار دیگر دو برابر شدن تا سال ۲۰۳۰ است.»

چنین ادعایی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران جهانی با هدف دست‌یابی به پول عربستان پول‌های خود را روانه آنجا کنند.

در ادامه این گزارش نیز مواردی از ثروت‌اندوزیِ نامشروع بن‌سلمان قید شده است. از جمله این روش‌ها مصادره‌هایی است که از دارایی افراد ثروتمند انجام شده است.

این نشریه همچنین با اشاره به آنکه بن سلمان برخلاف دیگر برادرانش تنها در عربستان به تحصیل مشغول بوده و اطلاعات چندانی از دنیای قدرت ندارد، گفت او رفته رفته اطلاعاتش را افزایش داده تا به سلاحی خطرناک مبدل شود. نهایت این توانایی در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، خود را نمایان کرد.

همچنین در این گزارش آمده است در سال‌های اخیر عربستان اقداماتی نظیر «از میان بردن قبایل متخلف و ازدواج با آنها» را انجام داده تا یک «ابر قبیله» برای خود بسازد و در دوره بن سلمان این روند با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

در انتها نیز این روزنامه می‌نویسد بن سلمان ترجیح می‌دهد عربستان سعودی را به «عربستان سلمانی» مبدل کند از همین رو او سه ستون اصلی حاکمیت آل‌سعود را خدشه دار کرده و «خانواده سلطنتی، وهابی‌ها، موازنه قدرت قدیمی و وفاداری قبیله» را از بین برده است؛ البته او هنوز نتوانسته تا پایگاهی سازماندهی شده برای خود ایجاد کند و این دقیقا همان چیزی است که چشم‌انداز او را به سرابی تبدیل کرده است.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار