بررسی دلائل افزایش تولید آهن اسفنجی و تختال در فولاد مبارکه اصفهان

در میان جابجایی رکوردهای فولاد مبارکه اصفهان میزان تولید دو محصول استراتژیک آهن اسفنجی و تختال بیش از سایر محصول این واحد تولیدی افزایش داشت. میزان افزایش تولید این دو محصول به ترتیب ۷۶۹ و ۷۶۲ هزار تن مشاهده می شود که در این باره می توان ...

در میان جابجایی رکوردهای فولاد مبارکه اصفهان میزان تولید دو محصول استراتژیک آهن اسفنجی و تختال بیش از سایر محصول این واحد تولیدی افزایش داشت. میزان افزایش تولید این دو محصول به ترتیب ۷۶۹ و ۷۶۲ هزار تن مشاهده می شود که در این باره می توان دلائل متفاوتی را جستجو کرد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، گزارش شش ماهه فولاد مبارکه در شرایطی منتشر شد که در آن شاهد موجی از تغییرات بودیم. اما مهمترین رکن این گزارش توجه به تغییر میزان تولیدات این واحد تولیدی خصوصاً در دو محصول آهن اسفنجی و تختال بود. فولاد مبارکه اصفهان در پایان ۶ ماهه سال جاری موفق شد ۱۶ میلیون و ۴۸۹ هزار تن محصول تولید نماید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵ درصدی را نشان می دهد. به لحاظ وزنی نیز میزان تولیدات نیمه نخست سال ۱۴۰۱ فولادیها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار تن افزایش را ثبت کرده آن هم در شرایطی که متغیرهای تعیین کننده سه ماهه دوم سال علاوه بر نوسانات بازار، نوسانات انرژی را بالای سر خود می دید.

در میان جابجایی رکوردهای فولاد مبارکه اصفهان میزان تولید دو محصول استراتژیک آهن اسفنجی و تختال بیش از سایر محصول این واحد تولیدی افزایش داشت. میزان افزایش تولید این دو محصول به ترتیب ۷۶۹ و ۷۶۲ هزار تن مشاهده می شود که در این باره می توان دلائل متفاوتی را جستجو کرد.

دلائل افزایش تولید تختال در فولاد مبارکه اصفهان

 

روند افزایش تولید آهن اسفنجی در کشور که براساس احداث واحدهای احیای مستقیم بنا گذاشته شده بود با احداث ۵ مدول میدرکس در فولاد مبارکه شتاب بیشتری گرفت. این موضوع سبب شد تا کشورمان به بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان بر پایه گاز طبیعی تبدیل شود. دستیابی به چنین جایگاهی در جهان طبیعتاً تقاضای زیادی را ایجاد می کند که طی ۲ سال گذشته این میزان به دلیل محدودیت های صادراتی ناشی از شیوع سویه های مختلف کرونا کاهش پیدا کرد.مزیت رقابتی آهن اسفنجی در مقایسه با سایر آهن های ذوب شده و عدم جایگزینی این محصول با محصولات دیگر عملاً خلاً بزرگی در بازار بین المللی ایجاد کرد که با عادی شدن روابط تجاری امکان عرضه آهن اسفنجی به بازارهای بین المللی بار دیگر مانند گذشته رونق گرفت. یکی از اصلی ترین نکات مربوط به آهن اسفنجی نگرانی در خصوص مواد تشکیل دهنده آن است که دانش آن در بسیاری از کشورها به حدی که کیفیت لازم را جهت استفاده در صنایع فراهم کند وجود ندارد. از طرفی با قرار گرفتن آهن آهن اسفنجی در میان یکی از مهمترین منابع خام در جهان ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت ایجاد شده آن در کشور بیش از گذشته به نظر می آید. استفاده از آهن اسفنجی به عنوان خنک کننده در مبدل های LD کارخانه های فولادی یکپارچه در جهان یکی دیگر از نکات با اهمیتی است که نباید از آن غافل شد. جایگزینی روشهای تولیدی که از نظر استفاده از انرژی کارآمد باشد بسیاری از تولیدکنندگان محصولات فولادی دنیا را که پیش تر به ضایعات فلزی متکی بودند به سمت استفاده از آهن اسفنجی سوق داده که این موضوع نیز یکی دیگر از دلائل قابل توجه افزایش تولید آهن اسفنجی در فولاد مبارکه اصفهان است. ضمن اینکه تنوع کاربرد آهن اسفنجی باعث شده تا در تولید طیف گسترده ای از محصولات فولادی مورد استفاده قرار گیرد. رقابت کشورهای چین و هند در موضوع تولید آهن اسفنجی با کشورمان برای تصاحب جایگاه فعلی آن از دیگر مسائلی است که رویکرد توجه به تولید حداکثری آن را در دستور کار قرار می دهد.

اهمیت تولید تختال

 

در موضوع افزایش تولید تختال نخست باید به این مسئله توجه کرد که در حال حاضر تولید این محصول یکی از مهمترین وجوه تولید همه فولادسازان دنیاست. اشاره به این نکته ضروری می نماید که فولاد مبارکه اصفهان با تولید انواع تختال نقش مهمی در تثبیت جایگاه ایران در جهان داشته و در همین راستا تولید ۶۰APIX  را شاهد بودیم. همین طور نامگذاری سالهای گذشته با موضوع تولید توسط رهبر انقلاب ایجاد تولید محصولات ویژه با ارزش افزوده بالا را مورد توجه قرار داد و اهمیت تولید تختال در کشور و کاربرد آن در صنایع مختلف از جمله مسائلی است که نیاز به افزایش و توسعه این محصول را اجتناب ناپذیر می کند. رشد ۲۰.۱ درصدی تولید تختال در فولاد مبارکه اصفهان از این جهت نیز قابل اهمیت می نماید که در حال حاضر تنوع محصولات در بخش اسلب در اختیار معدودی از کشورهاست و این موضوع سبب شده تا کشورمان در بین کشورهای صاحب سبک در تولید این محصول قرار گیرد. حفظ جایگاه رقابتی ، گردش ارزی قابل توجه و صادرات محور بودن این محصول باعث می گردد که همواره تلاش در جهت افزایش و توسعه این محصولات به شکل حذاکثری وجود داشته باشد. بازار جهانی اسلب که بیشترین تقاضا را از سمت ایالات متحده و خصوصاً آمریکای لاتین می بیند در سالهای گذشته علیرغم نوسانات ارزی و چالشهای تولید همواره از نقش محوری برخوردار بوده و باید اذعان کرد از دست دادن چنین فرصتی در دنیا عملاً جایگاه کشورها را در بازار بین المللی سوخت می کند.

رقابت تنگاتنگ اقتصادی دو کشور چین و آمریکا باعث شده تا در صنایع مختلف کشور چین که در حال حاضر مهمترین مقصد صادراتی زنجیره فولاد کشورست سعی در پیشی گرفتن از رقیب جدی خود داشته باشد که همین موضوع می تواند با توجه به تقاضای شدید آمریکا در تختال فرصتی جهت افزایش صادرات کشور در این محصول ایجاد نماید.

آنچه که از افزایش تولید تختال در فولاد مبارکه اصفهان برمی آید نگاه آتی آنان به مناسبات بین المللی و فرصت های ناشی از آن است که توجه ویژه به تولید تختال را باید در این موضوع جستجو کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط