بزرگترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه در صبا فولاد خلیج فارس انجام شد

بزرگترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه در صبا فولاد خلیج فارس در شرایطی صورت گرفت که برآوردها نشان می دهد هدف اصلی ساز و کار متفاوت این شرکت برای فعالیت در بازار سرمایه انتفاع بیشتر سهامداران و استفاده از منابع مالی در جهت ارتقای تولیدست.

به گزارش رصد روز، خروج پول از چرخه تولید یکی از بزرگترین نگرانی های شرکتهای تولیدی سهامی عام است که باعث خواهد شد طرحهای توسعه ای بخش خصوصی عقیم مانده و در نتیجه شاهد فاصله معنادار ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی این شرکتها باشیم. فرمول کمتر اجرا شده ورود به بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم و صرف سهام علاوه بر اینکه سبب می شود تا پول در چرخه تولید حفظ شود بلکه کمک بزرگی به اندوخته سهامداران و اجرای پلن های توسعه ای در یک شرکت خواهد بود.

مرور اجمالی دو دستاورد مهم مدیریتی در صبا فولاد خلج فارس

با تغییرات مدیریتی در صبا فولاد خلیج فارس از حدود یکسال و نیم گذشته برای اولین بار از سال ۹۶ که بهره برداری این شرکت شروع شد صبا فولاد خلیج فارس به ظرفیت اسمی تولید رسید و از حدود ۸۰۰ هزار تن تولید سالانه به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید دست پیدا کرد و براساس گزارش های مالی و علیرغم کاهش جهانی قیمت های صادراتی بریکت، سود این شرکت فولادی دو برابر شد که دستیابی به این اندوخته را باید در مدیریت خرید، مدیریت تولید و مدیریت فرآیند جستجو کرد.

بزرگترین تأمین مالی بورس با هدف حمایت از تولید در صبا فولاد خلیج فارس

ورود به بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه و به روش سلب حق تقدم و صرف سهام باعث سبب می گردد تا هر پول جدیدی که وارد شرکت می شود در جهت بهبود ساختار مالی و عملیاتی کردن پروژه های تولید مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت روشنتر پل ارتباطی قابل توجهی بین دو بازار اولیه و ثانویه در یک شرکت فراهم می شود که بصورت مستمر توسط یکدیگر پشتیبانی می شوند.

افزایش سرمایه این شرکت با هدف تامین ۵۰ درصد از مخارج سرمایه‌ای مورد نیاز جهت اجرای طرح احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت سالانه ۱.۷۶ میلیون تن بریکت گرم انجام شد به روش سلب حق تقدم و صرف سهام صورت گرفت که ارزش آن به ۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان می رسد که نتیجه این اقدام بازگشت پول به مسیر و چرخه تولید و جلوگیری از اتلاف منابع مالی شرکت است.

گفتنیست صبا فولاد خلیج فارس در پایان آبان ۱۴۰۲ حدود ۸۲۲ هزار تن بریکت آهن اسفنجی تولید کرد که از این مقدار ۵۲۴ هزار و ۵۱۰ تن در بازار داخلی به مبلغ ۴۸ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال و ۲۷۷ هزار و ۱۸۸ تن در بازارهای صادراتی به مبلغ ۲۶ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال به فروش رسید.

ارزشمندی این حرکت در صبا فولاد خلیج فارس زمانی مشخص می شود که نگاهی به آخرین گزارشات مالی آن در دوره شش ماهه منتهی به پایان خرداد سال جاری داشته باشیم؛

 

شرح

ارزش (میلیون ریال)

درآمدهای عملیاتی

۵۴.۹۸۳.۱۹۳
سود ناخالص

۱۷.۹۰۴.۰۱۵

سود عملیاتی

۱۷.۴۰۶.۵۲۴
سود خالص

۱۷.۱۱۴.۲۸۴

سود انباشته

۲۷.۷۵۴.۸۳۷
سود سهام پرداختنی

۶.۹۰۰.۰۰۰

سود عملیاتی پایه هر سهم

۳.۱۶۵ ریال
سود خالص هر سهم

۳.۱۱۲

 

با چنین نتایجی مشخص خواهد شد که در صورت افزایش سرمایه به روش فوق ساختار مالی و توان تولیدی صبا فولاد خلیج فارس تغییرات زیادی را به خود می بیند. با افزیش سرمایه ۸۰۹ درصدی صبا فولاد خلیج فارس از مبلغ ۵.۵۰۰ میلیادر ریال به ۵۰.۰۰۰ میلیارد ریال می توان امیدوار بود که سایر شرکتهای فولادی نیز با پیاده سازی چنین الگویی توان و ظرفیت تولید خود را افزایش دهند و همچنین مانع از نوسانگیری سهام توسط برخی از بازیگران شوند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط