بهره‌برداری از ابرپروژه بندری در دهه فجر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افتتاح اسکله بندر شهید رجایی با ظرفیت ۱۸۶۰۰ TEU کانتینر همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: کشور فاقد شرکت صلاحیت دار در بخش تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی است. به گزارش رصد روز،علی اکبر صفایی در همایش مل...

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افتتاح اسکله بندر شهید رجایی با ظرفیت ۱۸۶۰۰ TEU کانتینر همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: کشور فاقد شرکت صلاحیت دار در بخش تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی است.

به گزارش رصد روز،علی اکبر صفایی در همایش ملی چالش ها و ضرورت های نگهداشت زیرساخت‌های کشور اظهار کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی دولت سیزدهم منتظر دستورالعمل ها و سیاستگذاری ها نماندیم و ۳۷۱ پروژه با اعتبار ۴۸ هزار میلیارد تومانی تعریف شده تا بتوانیم در حوزه‌های دریایی به موضوعات اصلی بپردازیم.

وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد تجارت جهان از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، افزود: سالانه حدود ۱۱ میلیارد تن کالا در دنیا جابجا می شود که سهم کشورمان طی ۱۰ ماه امسال ۱۸۴ میلیون تن بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت خاص ایران و واقع شدن در مسیر ترانزیتی دلیل این سهم کم را مهیا نبودن برخی زیرساخت ها و دور زدن شرکت های چند ملیتی عنوان کرد.

صفایی با اشاره به درآمد ۶۶۷ میلیارد دلاری اروپا از اقتصاد آبی (دریامحور) در سال ۲۰۱۹ میلادی گفت: نیاز است تا در برنامه هفتم توسعه کشور ابزار تکلیفی برای دولت ایجاد شود تا سهم ۲ درصدی اقتصاد دریای از جی دی پی را افزایش دهیم.

وی از بهره برداری اسکله با ظرفیت ۱۸۶۰۰ TEU کانتینر بندر شهید رجایی طی ایام دهه فجر با اوایل اسفندماه امسال خبر داد و افزود: در زمان حاضر ۳۰۰ فروند کشتی اقیانوس پیما و ۲۵۰۰ دستگاه تجهیزات مخابراتی در حوزه حمل و نقل دریایی داریم.

وی همچنین درباره چالش های موجود در بخش بندری و دریایی کشور گفت: در بحث نگهداری از تجهیزات خوب کار کرده‌ایم. باید بتوانیم به لایحه بودجه بند را برای تکلیف تعمیر و نگهداری دستگاه ها داشته باشیم. هزینه تعمیر و نگهداری عمدتا ارزی و درآمدها ریالی است. به دنبال آن هستیم تا در برخی حوزه ها تعرفه ها را آزادسازی کنیم.

وی با اعلام اینکه شرکت های صلاحیت دار در بحث تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی نداریم، افزود: ضمن اینکه فقدان فهرست بها و دستورالعمل در این بخش هستیم. آمادگی تهیه دستورالعمل های مربوطه را داریم.

وی این را هم گفت که ۷۶۰ قطعه توسط شرکت های دانش بنیان ساخته شده که در حال استفاده از آنها توسط سازمان بنادر و دریانوردی هستیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار