به نام صدا و سیما به کام کلاهبرداران / نهادهای نظارتی به کلاهبرداریهای اخیر ورود کنند

اپراتور تلفن گروه کلاهبرداری، ابتدا اطلاعات تماس گیرنده شامل نام خانوادگی، شماره تلفن، محل سکونت و کد اختصاصی را می‌گیرد. با این کار تماس گیرنده مطمئن می‌شود اطلاعاتش در جایی ثبت شده است.

به گزارش رصد روز ،  کلاهبرداران با نام «سامانه پنل پیامکی استان تهران» اقدام به کلاهبرداری پیامکی می‌کنند. این کلاهبرداران چند سال است که پول مردم را به جیب می‌زنند و مردم را اینطور گول می‌زنند که «شما مشترک منتخب ما شدید و در قرعه کشی خودرو ۲۰۶، تیبا، پراید، سکه و … شرکت داده می‌شوید».

طی این سال‌ها کلاهبرداران از ۵۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان از طعمه‌های خود گرفته‌اند، چند روز قبل نیز کاربری در فضای مجازی نوشت که ۲۱ میلیون تومان از او گرفته‌اند.

اما ماجرا چیست؟

در این ماجرا ابتدا پیامکی با این مضمون ارسال شد: «برای دریافت کارت خود با شماره …….۰۲۱۴۴ تماس بگیرید کدشما:۴۰۰». این گروه کلاهبرداری برای این که قدم خود را محکم بردارد از شماره ثابت شهری استفاده کرده که نسبت به دیگر کلاهبرداری‌ها که از شماره‌های همراه استفاده می‌کنند متمایز باشد و موجب جلب اعتماد گیرنده پیام شود.

نکته دیگر کد اختصاصی است که به فرد داده می‌شود.

اما میخ اصلی به اعتماد طعمه‌ها پس از این که فرد ترغیب شد و با شماره ثابت تماس گرفت، زده می‌شود.

اپراتور تلفن گروه کلاهبرداری، ابتدا اطلاعات تماس گیرنده شامل نام خانوادگی، شماره تلفن، محل سکونت و کد اختصاصی را می‌گیرد. با این کار تماس گیرنده مطمئن می‌شود اطلاعاتش در جایی ثبت شده است.

در مرحله بعدی اپراتور خودش را معرفی می‌کند، کد کارمندی و شماره همراه می‌دهد، آدرس شرکت را می‌گوید و به فرد اطمینان می‌دهد که پیامک فوق از طرف شرکت دولتی «سامانه پنل پیامکی استان تهران» ارسال شده که خدمات مربوط به خط موبایل ارائه می‌دهد.

در قدم بعدی کلاهبردار برای این که طعمه خود را مجاب کند می‌گوید که دلیل انتخاب خط موبایل شما این است که یا سقف مکالمات شما بالا بوده یا پرداخت غیرحضوری، اینترنتی و به موقع داشتید یا خط شما جزو خط‌های قدیمی بوده که انتخاب شدید.

کلاهبردار چگونه طعمه خود را وسوسه می‌کند؟

قیمت خودرو هر روز در حال افزایش است، برخی از مردم خرید خودرو را به لیست آرزوهای خود فرستاده‌اند و هر روز فقط افزایش قیمت آن را تماشا می‌کنند. قیمت سکه امروز ۲۴ آبان ماه حدود ۱۳ میلیون تومان است که تا چند هفته قبل تا مرز ۱۷ میلیون تومان پیش رفته بود. بنابراین این دو کالا می‌تواند گزینه خوبی برای تحریک مردم باشد.

تعداد زیادی از افرادی که گول این کلاهبرداری را خورده‌اند مبالغی کمتر از یک میلیون تومان را واریز کرده‌اند، واریز ۷۰۰ هزار تومان برای سکه ۱۳ میلیون تومانی یا بهتر از آن خودروی  ۲۲۰ میلیون تومانی وسوسه‌برانگیز است.

ابزار کلاهبرداران چیست؟

اپراتور می‌گوید: «شما جزو منتخبین ما هستید. سه امتیاز ویژه دارید که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اولین امتیاز قرعه‌کشی خودرو است که چهارشنبه ۵ آذر ساعت ۹.۵ شب در شبکه سه انجام می‌شود. به شما زنگ زده می‌شود که برنامه زنده را ببینید. این سامانه دولتی پیامکی سالی یک بار ۶ نفر را انتخاب و وارد قرعه می‌کند که چهار نفر برنده می‌شود.»

در اکثر موارد به مردم اینطور گفته می‌شود که نفر اول، خودرو ۲۰۶؛ دوم، خودرو تیبا؛ سوم، یک سکه و نفر چهارم نیم سکه برنده می‌شود. برنده خودرو باید به آدرس شرکتی که وجود خارجی ندارد مراجعه کند و سکه هم پست می‌شود.

طبیعتا تبلیغ‌های گسترده کالاها در صداوسیما و برگزاری قرعه‌کشی زنده خودرو موجب شده که کلاهبرداران با استفاده از آن وعده قرعه‌کشی در شبکه سه را عنوان کنند تا از این طریق اعتماد مردم جلب شود.

او ادامه می‌دهد: «دومین امتیاز، کارت خرید کالاهای ایرانی با تخفیف است، چرا کالای ایرانی؟ چون می‌خواهیم از تولید ملی حمایت شود. این کالا در اداره باربری تهران یک میلیون تومان ارزش دارد که با تخفیف ۴۹۰ هزار تومان داده می‌شود. این مبلغ را به حساب مدیر مالی باربری تهران، قبض را به عنوان مدرک نگه می‌دارید تا باربری کالا را بفرستد.»

وی درباره امتیاز سوم می‌گوید: «به پاس حمایت از کالای ایرانی یک تبلت رایگان با ارزش سه میلیون تومان در روز تولد برای شما ارسال می‌شود. البته نماینده درب منزل مدارک شما را چک می‌کند و تحویل می‌دهد.»

واریز پول تا ۲۱ میلیون تومان

برخی از افرادی که گول این کلاهبرداران را خورده‌اند، داستان‌های مشابهی را تعریف می‌کنند. برخی از آنها تجربه خود را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید. این پیام‌ها طی دو سال اخیر درج شده و نشان می‌دهد این کلاهبرداران با خیال راحت به کار خود ادامه می‌دهند و دستگیر نشده‌اند.

« ای وای از من ۲۱ میلیون تومن گرفتن حالا چیکار کنم»(سه روز قبل)

«ی هفته پیش برام پیامک اومد برای دریافت جایزه طلایی خود ب این شماره زنگ بزنید ،زنگ زدم گفتن از طرف پنل مخابراتی توی قرعه کشی شرکت داده شدین و شما جز ۵ نفرهستین، برای دریافت کد قرعه کشی باید ی کالا از ما بخرین قیمت کالاها از ۳۰۰ ب بالا بود، منم خریدم و کد قرعه کشی رسید دستم ،گفتن صبر کن از طرف پنل مخابراتی اعلام قرعه کشی میکنن،،، میخواستم بدونم واقعیت داره این قرعه کشی؟؟؟»

«از من ۱۲ میلیون کلاهبرداری کردن خریدم. زنگ زدن گفتن پول بریز تا ماشین برات بفرستیم ولی الان خطشون مسدود شده»

«به من ز نگ زدن گفتن برنده کارت طلایی شدین ۳۴۰ هزار تومن به شماره کارت شرکت واریز کنین. کارت طلایی پست میشه چون چهلم سردار بود برگزار نشد افتاد برای ۳۰ بهمن برنامه زنده از شبکه پنج بین واقعیت تا فریب فقط ۳۴۰ هزارتمن راه هست ۲۰۶ تیبا ۱۱۱ هم خیلی گرون شده واقعا فریب دهندست پنج نفر باشی ۳ تا ماشین قرعه کشی کنن!!!»(۹ ماه قبل)

«من بدبخت شدم همین امروز سه میلیون واریز کردم براشون»(۹ ماه قبل)

«برای من پیام امد برای دریافت کالا تماس بگیرم و زنگ زدم گفتن برنده ۲۰۶ شدی باید ۷۲۰ هزار تومن واریز کنید که واریز کردم. حالا چیکار کنم به کجا شکایت کنم؟»(۵ ماه قبل)

«شرکت پنل مخابرات دروغه من یک میلیون دادم ،میگن قرکشی ۲۰۶ پنج نفرین فقط چطور اطلاعات ورود نمیکن»(سه ماه قبل)

«کاملا دروغ وکلاه برداری ومن هم ۵۹۰ هزارتومان ریختم و حالا هم میگن هیچ کاری نمیتوانیم انجام بدین»(دو ماه قبل)

به کجا شکایت کنیم؟

برای اعلام کلاهبرداری افراد می‌توانند با شماره ۱۱۰ تماس بگیرند و سرشماره ارسالی و شماره ثابت را ثبت کنند تا پیگیری شود.

محمدرضا بیدخام، مدیر کل شرکت مخابرات نیز در این خصوص به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: «ما بارها و بارها از درگاه‌های مختلف صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و… اطلاع‌رسانی کردیم و گفتیم که مشترکین مراقب باشند و سطح هوشیاری خودشان را در این زمینه بیشتر کنند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا این شماره‌هایی که اعلام شده پیگیری و مسدود نمی‌شود؟ گفت: ما که نمی‌توانیم به تک به تک مردم اطلاع دهیم. درباره برخورد با کلاهبرداران نیز چارچوبی داریم که طبق آن با متخلفان برخورد می‌کنیم. اما متاسفانه تعدادشان زیاد است و از روی اس‌ام‌اس باکس‌ها با پیامک مزاحم مردم می‌شوند.

به گفته بیدخام، افراد همچنین می‌توانند با ۲۰۲۱ تماس بگیرند و به اپراتور مشکل خودشان را بگویند. اپراتور سامانه ۲۰۲۱ هم گفت: متن پیامک را به شماره ۱۰۰۰۱۳۱۴ بفرستید و اگر کسی پولی واریز کرده است باید به پلیس مراجعه کند.

 

 

مطالب مرتبط