تأثیر قیمت فولاد بر صنعت کشور چگونه است؟

صنعت یک کشور متشکل از عناصر مختلف و به هم پیوسته است که برای بهبود نیاز‌های داخلی با یکدیگر فعالیت می‌کنند. این صنایع پایه‌های صنعت هر کشور هستند که با تقویت آن‌ها، می‌توان اقتصاد کشور را بهبود داد. به گزارش رصد روز،صنعت یک کشور متشکل از ...

صنعت یک کشور متشکل از عناصر مختلف و به هم پیوسته است که برای بهبود نیاز‌های داخلی با یکدیگر فعالیت می‌کنند. این صنایع پایه‌های صنعت هر کشور هستند که با تقویت آن‌ها، می‌توان اقتصاد کشور را بهبود داد.

به گزارش رصد روز،صنعت یک کشور متشکل از عناصر مختلف و به هم پیوسته است که برای بهبود نیاز‌های داخلی با یکدیگر فعالیت می‌کنند. این صنایع پایه‌های صنعت هر کشور هستند که با تقویت آن‌ها، می‌توان اقتصاد کشور را بهبود داد. در این پست به بررسی تاثیر لوله‌های فولادی بر نرخ تولیدات صنعتی خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

لوله فولادی چیست؟ چرا از آن در صنعت استفاده می‌شود؟

لوله‌‌ها مقاطعی توپر و یا توخالی‌ای هستند که به صورت درزدار و یا بدون درز در ابعاد متغیر بر حسب نیاز تولید و یا مونتاژ می‌شوند. وظیفه اصلی لوله، محافظت از محتویات درونش است. این محتویات معمولا سیالات هستند اما می‌توانند از مایعات، جامدات و گاز‌ها نیز پشتیبانی کنند. این محافظت جهت انتقال این مواد صورت می‌گیرد که بسته به صنعت مورد نظر، از لوله‌های مخصوصی استفاده می‌شود که در ادامه بیشتر می‌خوانیم.

انواع لوله‌ها در صنعت

به طور کلی، ۱۶ مورد اقسام لوله وجود دارد که بسته به نیاز می‌توان از هر کدام استفاده کرد. در فهرست زیر برخی از موارد را آورده‌ایم و در مورد آن توضیح می‌دهیم.
• لوله گازی
• لوله مانیسمان
• داربستی
لوله گوشتدار
• مبلی
• لوله صنعتی
• گالوانیزه
• لوله استنلس استیل
حال که با اسامی لوله‌های فولادی آشنا شدیم، به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

لوله گازی

یکی از لوله های فولادی بسیار مهم، لوله گاز می باشد. لوله گاز لوله ای از جنس فولاد یا پلی‌اتیلن می‌باشد، که از آن جهت انتقال گاز شهری استفاده می‌شود. این محصول در صنایع مختلفی قابل استفاده است و به صورت عمده برای خطوط انتقال گاز از نقطه‌ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی لوله گاز به دو صورت نورد گرم و نورد سرد در کارخانه تولید می‌شود. مزایای استفاده از لوله گاز بسیار متنوع می‌باشد، اما لازم است بدانید لوله‌های گازی به دو دسته توکار و روکار تقسیم بندی می‌شوند.

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان که در اصطلاح بازاری به مانسمان معروف است، نوعی لوله بدون درز (Seamless) می‌باشد. عمده کاربرد لوله مانیسمان در صنایع حساس می‌باشد. مواد اولیه برای ساخت لوله مانیسمان، به شکل شمش بوده که از طریق حرارت، کشش، غلتک، عبور از زره و همچنین روش‌های گریز از مرکز به محصول نهایی تبدیل می‌شوند. شیوه‌های خاصی که برای تولید لوله مانیسمان به کار گرفته می‌شود، منجر‌به افزایش قیمت لوله مانیسمان نسبت به سایر لوله‌های موجود در بازار می‌گردد.

لوله‌های داربستی

داربست‌های ساختمانی و صنعتی، سازه‌هایی فلزی هستند که برای دسترسی به جاهای سخت ساختمان در زمان ساخت و ساز استفاده می‌شوند. داربست‌ها از لوله‌های ۳ الی ۶ متری از جنس ترکیبات فلزی ساخته می‌شوند. این لوله‌ها که به نام لوله داربست نیز شناخته می‌شوند، در دو نوع سبک و سنگین و برای شرایط وزنی مختلف تولید شده‌اند. سایز استاندارد این محصول دارای قطر خارجی ۴۸٫۳ میلی‌متر و ضخامت دیواره ۳٫۲ میلی متر و طول ۶ متر می‌باشد. داربست از متصل شدن لوله‌های داربستی تولید می‌شود.

لوله گوشتدار

گوشتدار از دسته لوله‌های فولادی می‌باشد که به دلیل ضخیم بودن دیواره‌های آن به نام لوله گوشتدار یا فولادی ضخیم شناخته می‌شود. لوله های گوشتدار به دلیل ضخامت دیواره‌هایشان، قابلیت جوش پذیری ندارند. اصولا برای انتقال مایعات از تیوب‌های گوشت دار استفاده می‌شود.

ضخامت این تیوب‌ها از حد معمول بالاتر رفته و اصولا این ضخامت متغیر می‌باشد از چندین میلی‌متر تا چندین سانتی‌متر متغیر هستند.

لوله مبلی

مبلی از انواع لوله‌های فلزی است و در اصل به لوله ای گفته می‌شود که توسط نورد سرد و از ورق روغنی تولید گردد. لو‌‌‌له مبلی از ورق‌های نازک و دارای ضخامت کم و به وسیله روش نورد سرد تولید می‌شود یا با جوشکاری مقاومت الکتریکی با فرکانس بالا. لو‌له مبلی را به عنوان لو‌له سبک یا لو‌له روغنی نیز می‌شناسند. لو‌له مبلی توسط فرآیند نورد سرد تولید می‌شود، به همین دلیل دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد. انواع لوله مبلی عبارتند از:
۱. لوله سبک بدون درز
۲. لوله سبک درزدار

لوله صنعتی

لوله صنعتی از جنس فولاد می‌باشد و مقاومت آن نسبت به سایر لوله‌های فولادی، بیشتر است و ضخامت لوله صنعتی نیز نسبت به سایر لوله‌های فولادی بیشتر است. لوله صنعتی به لوله گوشتدار هم معروف است. این محصول به لوله‌ای گفته می‌شود که از جنس فولاد کربن‌دار بوده و به شکل ورق سیاه درزدار تولید می‌شود. برخی از کاربرد‌های لوله صنعتی عبارتند از:
• انتقال سیالات
• ساخت پل‌های فلزی و خرپاها
• صنایع پتروشیمی
• انتقال مواد

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه، لوله‌ای است که در برابر خوردگی و فرسایش، مقاومت و استحکام بالایی دارد. طول لوله گالوانیزه، تقریبا ۶ متر است. لوله گالوانیزه شامل اتصالاتی مانند کمربند، قفل و برشن است و به وسیله دنده پیچ ها به هم متصل می‌شود و با مواد آب بندی می‌شود. انواع لوله گالوانیزه عبارت است از:
• لوله گالوانیزه فولادی
• لوله گالوانیزه آهنی

لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل یکی از انواع لوله‌های فولادی است که مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده دارد. از لوله استنلس استیل در بسیاری از بخش‌های صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. از این لوله برای انتقال سیالات و مواد خورنده استفاده می شود. علاوه بر این، از دیگر کاربردهای لوله استنلس استیل می‌توان به صنعت مواد غذایی اشاره کرد. در این صنعت برای انتقال مواد خوراکی بدون تغییر رنگ و بو از لوله استنلس استیل استفاده می شود.

به طور کلی لوله‌هایی که از جنس ضد زنگ استنلس هستند، برای تمامی شرایط بهترین گزینه هستند، اما قیمت آن‌ها به سبب قیمت بالای مواد اولیه مانند عنصر کروم و مولیبدن که کروم برای لایه خارجی لوله که زنگ نزند و مولیبدن برای افزایش استحکام نهایی لوله نیاز است به کار می‌روند که در تناژ بالا هزینه‌های نسبتا بالایی به بار می‌آورند. اما در مقابل طول عمر آن‌ها بالای ۱۵ سال است و به راحتی بازیافت می‌شوند. در صورت نیاز به خرید محصولات فولای مخصوصا انواع لوله، به وب سایت آرسینکو مراجعه کنید.

 

عوامل موثر بر قیمت لوله‌های فولادی

همانطور که اشاره شد، لوله‌های فولادی از مواد و خواص متفاوتی تشکیل شده‌اند. اما برای خرید لوله، دانستن برخی مسائل می‌تواند بر کاهش هزینه‌های نهایی کمک کند. در این قسمت به برسی عوامل موثر بر قیمت لوله‌های فولادی می‌پردازیم.

عوامل داخلی

برخی از عوامل موثر بر قیمت نه تنها لوله، بلکه تمامی محصولات فولادی موثر هستند. به عنوان مثال، قیمت نهایی کارخانه، نرخ دستمزد سالانه کارگران، میزان ذخایر داخلی مواد اولیه، قیمت سنگ آهن بازار و میزان تقاضای بازار داخلی بعلاوه هزینه‌های ترانزیتی حمل و نقل که بر قیمت نهایی مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارند.

 

عوامل خارجی

در مقابل عوامل داخلی، برخی عوامل به صورت مستقیم و با غیر مستقیم بر روی قیمت محصولات فولادی تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، قیمت روز ارز، میزان تقاضای بازار‌های جهانی، قیمت طلا، عوامل سیاسی منطقه‌ای مانند موضوع برجام، افزایش و یا کاهش صادرات همگی و همگی این موارد بر قیمت روز لوله تاثیر می‌گذارند.

نتیجه گیری

در این پست تلاش شد تا شما عزیزان را با انواع لوله فولادی، کاربرد و روش‌های تولید و همچنین تاثیرات لوله‌های فولادی بر نرخ تولیدات صنعتی آشنا کنیم. پیشنهاد می‌شود پیش از خرید لوله، حتما از کارشناسان بازار فولاد مشاوره بگیرید تا در خریدتان بیشترین صرفه جویی را کرده باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط