تأمین مالی فولاد مبارکه اصفهان با انتشار ۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره / آبی از شبکه بانکی برای واحدهای فولادی گرم خواهد شد؟

تأمین مالی فولاد مبارکه اصفهان با انتشار ۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره به مدت ۴ سال و نرخ سود سالیانه ۲۱ درصد شروع متفاوتی را در سال ۱۴۰۲ برای فولادیها رقم خواهد اما در عین حال باید این سؤال را مطرح کرد که با وجود نقش آفرینی قابل توجه ...

تأمین مالی فولاد مبارکه اصفهان با انتشار ۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره به مدت ۴ سال و نرخ سود سالیانه ۲۱ درصد شروع متفاوتی را در سال ۱۴۰۲ برای فولادیها رقم خواهد اما در عین حال باید این سؤال را مطرح کرد که با وجود نقش آفرینی قابل توجه واحدهای فولادی در اقتصاد کشور نقش تسهیلات بانکی ارزان قیمت در حمایت از این واحدها کجاست؟ 

به گزارش اختصاصی رصد روز، با افزایش گردش مالی واحدهای فولادی در سال ۲۰۲۲ به ۹۰۰ میلیارد دلار حالا صنعت فولاد عنوان دومین صنعت بزرگ دنیا را به خود اختصاص داده است و به تعبیر بسیاری از کارشناسان در حال حاضر تنها صنعتی که می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد صنعت فولادست. این اتفاق در شرایطی می افتد که تأمین مالی واحدهای فولادی جهت انجام طرحهای توسعه ای یکی از مهمترین اتفاقاتی است که می تواند میزان بهره وری این شرکتها را به نحو چشم گیری افزایش دهد.

به گفته برخی از فعالان صنعت فولاد واحدهای تولید شمش و نورد برای استفاده از تمام ظرفیت خود سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند با این حال و علیرغم اینکه نتایج حاصل از حمایتها از صنعت فولاد به وضوح در آمار تولید کشور قابل مشاهده است اما همچنان مسئله تأمین مالی این واحدها جای بحث و بررسی دارد. متأسفانه باید اذعان کرد با وجود اینکه صنایع فولادی در دنیا از جهت تأمین مالی به شدت حمایت می شوند اما این اتفاق در کشورمان با چالشهای زیادی همراه است و اگرچه بانکها همچنان منبع اصلی تأمین مالی بنگاههای مختلف شناخته می شوند اما بهره های گران قیمت مانع از چابکی لازم پس از دریافت تسهیلات می شود که این مسئله گلایه های زیادی را نزد مدیران واحدهای تولیدی به همراه داشته و در این بین نقش دولت جهت ساماندهی تسهیلات بخشهای تولیدی اگرچه می تواند راهکشا باشد اما تاکنون اقدام مؤثری در این باره صورت نگرفته و یکی از دلائلی که طی چندسال اخیر میزان تولید واحدهای صنعتی خصوصاً صنایع فولادی را  به شدت نوسانی کرده عدم نقش آفرینی دولت در این باره است.

در حال حاضر واحدهای تولیدی از روشهایی مانند فروش سلف، انتشار اوراق سلف استاندارد موازی، اوراق صکوک، اوراق اجاره، تسهیلات بانکی و… برای تأمین مالی استفاده می کنند که در این بین انتشار اوراق اجاره یکی از بهترین روشها جهت تأمین مالی واحدهای فولادی به حساب می آید.

تأمین مالی فولاد مبارکه اصفهان گامی محکم برای شروع سال جدید

فولاد مبارکه اصفهان به همین منظور و با تصمیم هیئت مدیره در نظر دارد نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اجاره اقدام نماید.

این اوراق که به منظور تأمین کسری آهن اسفنجی مورد نیاز منتشر می شود چهارساله و با نرخ سود ۲۱ درصد خواهد بود.

متعهدین پذیره‌نویس سندیکایی عبارتند از؛

ردیف اعضای کنسرسیوم تعهد پذیره‌نویسی مبلغ (میلیارد ریال)
۱ تامین سرمایه بانک ملت ۸.۰۰۰
۲ تامین سرمایه تمدن ۵.۰۰۰
۳ تامین سرمایه کاردان ۹.۵۰۰
۴ تامین سرمایه خلیج فارس ۲.۰۰۰
۵ تامین سرمایه لوتوس پارسیان ۵.۰۰۰
۶ تامین سرمایه دماوند ۵.۰۰۰
۷ گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما ۴.۰۰۰
۸ گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی ۱.۵۰۰

از نکات مهم در این باره اظهارنظر مثبت حسابرس مستقل است.

هرچند که فولادیها برای تقویت و توسعه طرحهای خود برای سال آینده چاره اندیشی کردند اما در عین حال باید پرسید آیا این موضوع چیزی از مسئولیت های شبکه بانکی، وزارت صمت و اقتصادی در حمایت از واحدهای تولیدی که نقش آفرینی آنها در اقتصاد بسیار پر رنگ تر از سایر صنایع است کم خواهد کرد؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار