تاکید رئیس جمهور بر اطلاع رسانی دستاوردهای فولاد مبارکه

رئیس جمهور در جریان افتتاح پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(IRAN EXPO 2023 ) ضمن حضور در غرفه فولاد مبارکه و گفت و گو با محمد یاسر طیب نیا مدیر عامل این شرکت از آخرین دستاوردهای گروه فولاد مبارکه در زمینه تولید انو...

رئیس جمهور در جریان افتتاح پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(IRAN EXPO 2023 ) ضمن حضور در غرفه فولاد مبارکه و گفت و گو با محمد یاسر طیب نیا مدیر عامل این شرکت از آخرین دستاوردهای گروه فولاد مبارکه در زمینه تولید انواع محصولات فولادی از جمله ۱۴ محصول دانش بنیان طی سال ۱۴۰۱ بازدید کرد.

به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در جریان این بازدید، ضمن ارائه گزارش کاملی از دستاوردهای گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال جاری گفت: در سال گذشته فولاد مبارکه علی رغم محدودیت های موجود در حوزه آب، برق و گاز تمام همت خود را بر چند حوزه اصلی متمرکز کرد و خوشبختانه به نتایح درخشانی هم در پایان سال دست یافت.

وی از نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برای افزایش تولید و توسعه سبد محصولات به عنوان یکی از این اقدامات یاد و تصریج کرد: خوشبختانه در سال گذشته گروه فولاد مبارکه پس از ۱۰ سال توانست صد درصد ظرفیت خود را برای تولید حداکثری به کار گیرد و از ۷ ملیون و ۲۱۴ هزار تن تختال در شرکت فولاد مبارکه و ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه عبور کند.

طیب نیا در ادامه تصریح کرد: در شرایط تحریم که تامین ورق مورد نیاز شرکت های پائین دست و به طور کلی شرکت های سازنده داخلی برای فولاد مبارکه در اولویت می باشد و اگرچه می توانستیم میزان بیشتری صادرات داشته باشیم، اما در سال ۱۴۰۱ ضمن رشد ۱۴ درصدی عرضه محصول به بازارهای داخلی در حوزه صادرات نیز حدود ۲ میلیون تن انواع محصولات گروه فولاد مبارکه به بازارهای صادراتی عرضه شد و توانستیم برای کشور ارزآوری قابل توجهی داشته باشیم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بخش بعدی گفتگوی خود با رئیس جمهور به دستاوردهای فولاد مبارکه در تولید و عرضه محصولات جدید اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه با همت متخصصان و کارشناسان فولاد مبارکه و با بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که مورد حمایت فولاد مبارکه قرار گرفته‌اند در سال ۱۴۰۱ توانستیم بدون حضور کارشناسان خارجی ۱۴ محصول جدید از جمله فولاد زنگ نزن(Stainless Steel) را تولید و به بازار عرضه کنیم.

وی با تاکید بر این که تولید کنندگان ورق فولادی زنگ نزن در دنیا بسیار محدود و انگشت شمار هستند،خاطرنشان کرد: ورود فولاد مبارکه به عرصه تولید این قبیل ورق های فولادی می تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز؛ نوید بخش خودکفایی، حضور موفق در بازارهای جهانی و ارزآوری هرچه بیشتر برای کشور باشد. ضمن این که فولادهای زنگ نزن به طور میانگین تا نزدیک به ۱۰ برابر نسبت به فولادهای معمولی ارزش ارزی بیشتری دارد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه گفت: با عنایت به اهمیت حرکت در مسیر توسعه و بالندگی به شکرانه خداوند در سال ۱۴۰۱ در زمینه سرمایه گذاری و توسعه نیز شاهد رشد ۱۰ برابری بوده ایم و در زمینه سودآوری هم فولاد مبارکه بین سهامداران خود که بخش عمده آن را سهام عدالت، صندوق های بازنشستگی، تامین اجتماعی و عموم مردم تشکیل می دهند، ۴۹ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان سود توزیع کرد. علاوه بر این در سال گذشته در فولاد مبارکه شاهد بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس کشور از محل سود انباشته بودیم که در این رویداد سرمایه فولاد مبارکه از ۵۳ هزار میلیارد به ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بخش بعدی گزارش طیب نیا در حضور ریاست محترم جمهوری در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(IRAN EXPO 2023 ) به موضوع توانمندی های فولاد مبارکه در حوزه  بومی سازی اختصاص یافت؛ وی در این زمینه تصریح کرد: فولاد مبارکه امروز مفتخر است که اعلام کند بزرگترین حامی شرکت های دانش بنیان و سازنده داخلی است و عملا بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و اقلام و مواد مصرفی مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین می کند.

طیب نیا در بخش پایانی گزارش خود به نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی در دست احداث فولاد مبارکه اشاره و خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت تامین انرِژی پاک برای فولادسازان که یکی از دغدغه‌های صنعت کشور است، این نوید را می دهیم که دریک اقدام بی نظیر و برای نخستین بار خوشبختانه پس از گذشت ۱۴ ماه که از عملیات احداث این نیروگاه می گذرد، می توانیم در ماه آینده در فاز گازی تولید ۶۰۰ مگاوات برق در این نیروگاه را پیش از شروع فصل گرم سال شاهد باشیم.

در جریان این بازدید آیت الله رئیسی نیز ضمن قدردانی از تلاش ها و دستاوردهای کارکنان و کارگران گروه فولاد مبارکه در حوزه های مختلف تاکید کرد: دستاوردهای این شرکت به ویژه در بخش استفاده بهینه حداکثری از منابع آبی و تصفیه و بازچرخانی پساب ها در چرخه تولید و این که فولاد مبارکه بیش از ۵۰ درصد از آب موردنیاز خود را از محل پساب های تصفیه شده صنعتی و خانگی تامین می کند و تلاش این شرکت برای به صفر رساندن برداشت آب خام و همچنین سرمایه گذاری‌ها و اقدامات فولاد مبارکه برای انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی باید به آگاهی مردم رسانده شود.

گفتنی است، فولاد مبارکه در پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(IRAN EXPO 2023 ) از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران پذیرای عموم بازدیدکنندگان می باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط