تحولات نوظهور در بخش صنعت/ نسل پنجم صنعت چه ویژگی هایی دارد؟

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با برشمردن تحولات نوظهور در بخش صنعت، به ویژگی های نسل پنجم صنعت در دنیا اشاره کرد و گفت: نسل پنجم صنعت بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری تاکید دارد. به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی گروه توسعه ملی، ...

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با برشمردن تحولات نوظهور در بخش صنعت، به ویژگی های نسل پنجم صنعت در دنیا اشاره کرد و گفت: نسل پنجم صنعت بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری تاکید دارد.

به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی گروه توسعه ملی، ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با برشمردن تحولات نوظهور در بخش صنعت، به برشمردن ویژگی های نسل پنجم صنعت اشاره کرد و گفت: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سودآوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری تکیه دارد.

وی افزود: صنایع دوستدار محیط زیست صنایعی هستند که از مواد اولیه پایدار برای تولید استفاده کرده و محصولات دوستدار محیط زیست تولید می کنند، به این معنا که محصولاتی از سوی این صنایع تولید می شود که هم در چرخه تولید، هم مصرف و هم بازیافت، آسیبی به محیط زیست وارد نمی آورند.

به گفته کیانی، استفاده گسترده از ربات ها در کشاورزی نیز یکی از ویژگی های نسل پنجم صنعت است، به نحوی که آینده فناوری را فراگیرشدن خودروهای برقی، هوش مصنوعی، جایگزینی وب ۴ با اینترنت و حتی فروش سلول های بنیادی در داروخانه ها به نمایش می گذارند.

وی افزود: حتی امکان پذیرشدن استفاده از اینترنت با سرعت ۱ ترابایت بر ثانیه، فراگیری دیوارهای نمایش هولوگرافیک، حمل و نقل هوشمند فراگیر، بازیابی افراد فوت شده به صورت هولوگرافیک، ربات های هوشمند جنگنده آینده فناوری را تشکیل می دهند.

کیانی، جایگزینی فرآورده های گوشتی مصنوعی با فرآورده های طبیعی، درمان بیماری آلزایمر و چشم بایونیک را از جمله موارد حضور فناوری های نوین در بخش صنعت دانست.

وی در ادامه به تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: انجام تولید به روش سنتی و راه­اندازی یک وب سایت فروش، لزوما تحول دیجیتال نیست؛ ضمن اینکه خرید تجهیزات بدون برخورداری از استراتژی و زیرساخت فناورانه و آنلاین کردن برخی فعالیت­های سنتی کسب و کار را نمی توان تحول دیجیتال دانست.

وی با اشاره به اینکه تحول دیجیتال به معنای تحول بنیادین در فعالیت­ها، فرآیندها، شایستگی­ها و مدل­های کسب و کار با هدف استفاده حداکثری از امکانات فناورانه برای توسعه نوآوری و خلق ارزش برای مشتریان است، تاکید کرد: هنجارها و ارزش های فرهنگی که ردپای آنها در سال های اولیه و سازنده سازمان وجود دارد، اهمیت زیادی در مسیر توسعه آن در آینده خواهد داشت و لذا روحیات و فرهنگ تیم موسس سازمان، تاثیر زیادی در آینده سازمان به جای خواهد گذاشت و به نوعی یک وابستگی به مسیر را به وجود می آورد.

به گفته کیانی، وابستگی به مسیر می تواند نهادها را ناکارآمد کند؛ به نحوی که سازمان های وابسته به مسیر به سادگی و به سرعت به تغییر اوضاع محیطی واکنش نشان نمی دهند.

وی با بیان اینکه برخی نظریه پردازان، تحول دیجیتال را به معنای ایجاد توانمندی های پویا می دانند، اظهار داشت: بر اساس این نظریه ها، توانمندی های پویا به توانایی بنگاه برای ادغام، ساخت و باز پیکره بندی شایستگی های داخلی و خارجی به منظور پاسخگویی به محیط های با تغییرات سریع فناورانه گفته می شود؛ بنابراین توانمندی های پویا توانایی سازمان برای دستیابی به اشکال جدید و نوآورانه مزیت رقابتی و مسیرسازی برای توسعه دارایی های مکمل را میسر می سازد.

کیانی، دوسو توانی را یک قابلیت مدیریتی دانست که مدیران سازمان را در بهره برداری از فرصت های موجود و کشف فرصتهای جدید، توانمند می سازد و گفت: بهره برداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به شمار می روند؛ به عبارت دیگر یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط بوده و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید سازمان را در دستیابی به مزیت رقابتی تشویق می کند. بر این اساس، سازمان ها برای بقا و موفقیت طولانی مدت، نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند.

وی افزود: برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی، به سازمان ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان ها پی ببرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به برخی فناوری های مورد توجه در انقلاب چهارم صنعتی اشاره کرد و گفت: اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، بلاکچین، داده های عظیم، ربوتیک و مکاترونیک، رایانش ابری، هوش مصنوعی، فناوری های پوشیدنی و قابل کاشت و در نهایت واقعیت افزوده یا مجازی از جمله این فناوری ها بوده که منجر به ایجاد شهرهای هوشمند، صنعت هوشمند، کشاورزی هوشمند، حمل و نقل هوشمند و بهداشت و درمان هوشمند می شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به تاثیر تحول دیجیتال بر نوآوری و مدل های کسب و کار گفت: افول نوآوری های رادیکال در قرن ۲۱ به سر رسیده است و بعید به نظر می رسد که دنیا شاهد خلق تکنولوژی هایی باشد که زندگی بشر را به پیش و پس از خود تقسیم کنند.

وی افزود: نوآوری های امروزی بیشتر از جنس نوآوری های تدریجی و ساختاری و در خوش بینانه ترین نوآوری های تحول آفرین هستند و به ندرت شاهد نوآوری های رادیکال هستیم؛ این در حالی است که در دنیای کسب و کار، نوآوری ها بیشتر از جنس خدمات افزایی خواهند بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پلتفرم ها با تسهیل تراکنش ها، ارزش ایجاد می کنند؛ در حالیکه کسب و کارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می کنند، به بیان دیگر پلتفرم ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می نمایند.

کیانی، مدیریت کوانتومی را یکی از پیش شرط های موفقیت در محیط های امروز دانست و گفت: محیط های امروز محیط هایی VUCA هستند؛ به نحوی که عدم اطمینان، تغییرات سریع، ابهام و پیچیدگی از جمله ویژگی های این محیط ها به شمار می روند.

وی با بیان اینکه آینده بازار کار، از مدرک گرایی به سمت خلاقیت گرایی حرکت خواهد کرد، گفت: در حال حاضر، ۱۵ شرکت بزرگ جهانی برای استخدام کارمند جدید، وجود مدرک دانشگاهی را الزامی نمی دانند؛ ضمن اینکه اقتصاددانان پیش بینی کرده اند که این روند به مرور زمان همه گیر می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: ارایه مطالب آموزشی در سطح گسترده و بدون هیچگونه محدودیت در هر زمان و مکان و به صورت رایگان و نیز یادگیری و ارایه مباحث در قالب مسائل واقعی و ملموس در کنار یادگیری از طریق شبکه ها و انتقال تجارب تغییرات جدیدی است که در حوزه شیوه های آموزش به وجود آمده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط