به گزارش رصد روز،  رشد تولیدات بخش صنعت به عنوان محرک تولید در سایر بخش‌ها، به بخش رهبری‌کننده در عرصه اقتصاد مبدل شده و عاملی کلیدی در تحلیل‌های اقتصادی است. به باور کارشناسان از آنجا که بخش صنعت در اقتصاد کشور نقش مهمی در ایجاد ارزش‌ افزوده و اشتغالزایی ایفا می‌کند، بنابراین با بررسی جدیدترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، می‌توان به ارزیابی ماهانه تولیدات صنعتی با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی در اسفند ۱۴۰۱ پرداخت.

در این بررسی، رشد تولید صنعتی در کشور از داده‌های ماهیانه تولیدات ۲۸۰ شرکت‌های صنعتی پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس  استفاده شده که تطابق بسیار بالایی با آمارهای رسمی دارد. در نتیجه با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را بررسی کرد.

رشد ۸.۱ درصدی تولیدات بخش صنعت در اسفند ۱۴۰۱

محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد تولیدات شرکت‌های بورسی در اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه قبل افزایش ۸.۱ درصدی داشته که بیشتر تحت تاثیر رشد تولیدات خودرو و قطعات است.

بررسی تغییرات ماهانه تولیدات صنعتی طی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از آن است که در ابتدای سال (فروردین و اردیبهشت) این شاخص در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد منفی داشته اما در ادامه طی دو جهش صعودی، رشد تولیدات صنایع بورسی تا مرداد افزایش یافته است.

از شهریور تا اواخر پاییز روند رشد این متغیر نوسان بسیار کمی داشته و تقریبا با ثبات بوده است، اما در زمستان، تولید صنایع بورسی رشد فزاینده‌ای داشته و به طور میانگین رشد بیش از ۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

صنعت بورس

خودرو و قطعات با بیشترین رشد در اسفند۱۴۰۱

مقایسه تولیدات صنایع منتخب در ماه پایانی سال گذشته روایت از این دارد که شاخص تولید صنعت خودرو و قطعات با افزایش ۴۱.۳ درصد نسبت به اسفند سال قبل بیشترین رکورد افزایش را داشته است. در این مقایسه تولید صنایع محصولات فلزی و منسوجات نیز به ترتیب با رشد ۲۹.۹ و ۱۳.۹ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بررسی تولیدات خودرو و قطعات در سال گذشته نشان می‌دهد این شاخه فعالیت در هر ماه بیشترین رشد را داشته است، اما با توجه به برنامه و هدف‌گذاری دولت در ابتدای سال قبل برای افزایش تولید خودرو، فشار دولت بر خودروسازان در ماه‌های پایانی سال بیشتر شده و در نتیجه رشد فزاینده  تولیدات خودرو و قطعات در آمارهای زمستان را در بر داشته است.

جزئیات این گزارش همچنین نشان می‌دهد شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی، به عنوان بزرگترین صنعت کشور رشد صفر درصدی داشته و به عبارتی تولیدات این صنعت در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به اسفند سال قبل خود تغییری نداشته است.

در این بررسی، تولیدات صنایع غذایی تنها صنعت با رشد منفی در اسفند سال گذشته بوده است.

صنعت بورس