با وجود تمام محدودیت ها و نامهربانی باحوزه تولید فولاد در کشور؛

ثبت بهترین عملکرد در بین شرکتهای فولادی در نیمسال نخست ۱۴۰۲ توسط فولاد مبارکه اصفهان

موفقیت فولاد مبارکه اصفهان در نیمه نخست سال جاری با رشد در همه شاخص های مالی و قرار گرفتن در صدر شرکتهای فولادی از این حیث یکبار دیگر کیفیت مشی مدیریتی فولاد مبارکه اصفهان در فضای صنعت کشور را گوشزد کرد

به گزارش اختصاصی رصد روز، سیاست گذاریهای اشتباه در صنعت فولاد به رغم همه انتقاداتی که به آن وارد است همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ نقطه پایانی برای چنین رویه اشتباهی نمی توان متصور بود. اعمال چنین مشی و روندی که نتیجه ای جز زمین گیر کردن یکی از مهمترین کارترهای اقتصادی کشور ندارد در حالی ادامه دارد که فولادسازان کشور یک سوم سال را به دلیل محدودیت های انرژی در سخت ترین شرایط می گذرانند و این مسئله روی تیراژ تولید و فروش آنان اثرات منفی زیادی دارد. با این وجود انتشار کارنامه فولادسازان نشان داد که برخی از واحدهای تولیدی برنامه مدونی برای رویارویی با محدودیت خواسته و ناخواسته دارند.

فولاد مبارکه اصفهان حدنصاب تغییر در گزارشات مالی را ثبت کرد

انتشار کارنامه شش ماهه فولاد مبارکه اصفهان نشان داد که علیرغم دغدغه بزرگ شرکتهای فولادی در موضوع انرژی و سایر اصول اشتباه حاکم بر صنعت فولاد مدیران این شرکت عزم جدی در ثبت کارنامه و چهره ای موفق از صنعت فولاد کشور در داخل و حارج از کشور دارند.

فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین کارخانه فولادسازی خاورمیانه شش ماهه سال جاری را با ثبت بهترین عملکرد خود به پایان رساند و در همه شاخصهای تعیین کننده مالی اعم از تولید و فروش، سود خالص، سود انباشته، سود عملیاتی و… افزایش و ارزش افزوده خلق کرد تا بتوان گفت که فولادیها شنا کردن در جهت مخالف آب را به درستی می دانند.

سود خالص این کارخانه فولادسازی با رشد ۹۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۲۴ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال رسید که به تبع آن سود خالص هر سهم نماد فولاد نیز ۹۴ درصد رشد داشت تا ۶۵۶ ریال به ازای هر سهم سود خالص در اختیار سهامداران بگذارد.

حضور اثرگذار فولاد مبارکه در بین تولیدکنندگان صنعت فولاد و مشارکت کنندگان طرحهای ملی باعث شد تا درآمدهای عملیاتی این شرکت با ۵۳ درصد رشد به ۱ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریال برسد و سود عملیاتی فولادیها در بازه فرودین تا شهریور ۱۴۰۲ با جهش ۵۴ درصدی ۵۱۲ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال باشد.

موفقیتهای فولاد مبارکه اصفهان تنها در دو سه ردیف طی شش ماهه نخست سال جاری خلاصه نشد چرا که سود انباشته آنها ۱۷ درصد افزایش را ثبت و به ۸۶۰ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال تکیه زد.

فولادیها که برای جذب و تأمین منابع مالی ریل گذاری و تمرکز ویژه ای روی فرصت های سرمایه گذاری دارند در نیمسال نخست ۱۴۰۲ میزان سرمایه گذاریهای بلند مدت خود را با ۳۰ درصد رشد به ۴۷۷ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال رساندند.

اگرچه میزان فروش فولاد مبارکه اصفهان در شش ماهه ابتدایی سال ۶ درصد رشد داشت و این واحد تولیدی موفق به فروش ۳ میلیون و ۹۵۶ هزار تن از محصولات خود در بازار داخلی شد اما درآمد فروش داخلی فولادیها ۴۶ درصد افزایش داشت تا درآمد فولاد مبارکه اصفهان از محل فروش داخلی بیش از ۱ میلیون و ۱۱۸ هزار میلیارد ریال باشد.

محدودیت های صادراتی اگرچه ارزآوری شرکتها را برخلاف آنچه که به عنوان یکی از اصول تحقق شعار سال است تحت الشعاع قرار داده اما در همین شرایط فولاد مبارکه اصفهانبا فروش ۵۷۹ هزار تن از محصولات خود در بازارهای بین المللی موفق شد تا درآمد فروش صادراتی خود را ۱۹۸ درصد افزایش دهد و بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد ریال از صادرات محصولاتش درآمدزایی داشته باشد.

یکی از نکات قابل توجه در کارنامه شش ماهه فولاد مبارکه اصفهان را باید در سهم فروش این شرکت در صنعت فولاد دانست. فولادیهای شهر مبارکه در شش ماهه نخست سال امسال ۴ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۱۷۰ تن فروش داشتند که این مقدار معادل ۳۹ درصد کل فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فعال در صنعت فولادست. درآمد فروش صادراتی فولاد مبارکه اصفهان در پایان نیمه نخست سال جاری ۱ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریال بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار