همسویی مشی مدیریتی فولاد مبارکه اصفهان با دغدغه مدیران کشوری

نکات مورد اشاره رئیس جمهور در سفر به اصفهان و حضور در  فولاد مبارکه اصفهان نشان می دهد که تأثیر حضور فولاد مبارکه را نباید تنها در صنعت فولاد مورد ارزیابی قرار داد بلکه نتایج فعالیتهای فولاد مبارکه باید در سطح ملی مورد بررسی موشکافانه قرا...

نکات مورد اشاره رئیس جمهور در سفر به اصفهان و حضور در  فولاد مبارکه اصفهان نشان می دهد که تأثیر حضور فولاد مبارکه را نباید تنها در صنعت فولاد مورد ارزیابی قرار داد بلکه نتایج فعالیتهای فولاد مبارکه باید در سطح ملی مورد بررسی موشکافانه قرار داد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، افتتاح فاز نخست نیروگاه شهید احمد کاظمی که سومین نیروگاه خودتأمین صنایع است در حالی با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه اصفهان وارد فاز بهره برداری شد که موضوع تأمین برق صنایع بالادستی توسط شرکتهای مادر از مدتها پیش به موضوع اصلی تولید کشور خصوصاً در فصول پیک مصرف تبدیل شده بود. چالش های پیش روی صنایع مولد که ارزش افزوده ای ویژه ای را برای کشور به همراه دارند باعث شده تا کارنامه تولید این واحدها با افت محسوس همراه شود و البته نرخ های غیرکارشناسی برای واحدهای تولیدی بدون درنظر گرفتن کیفیت و تنوع تولید باعث ضررهای گاهاً جبران ناپذیری شده که نیازمند آسیب شناسی جامعی است.

فولاد مبارکه اصفهان جلوه گاه تحقق رفع نیازمندی های کشور با تخصص مهندسان داخلی

اهمیت این مسئله را باید در حضور ریاست محترم جمهور در آئین افتتاح فاز نخست نیروگاه شهید احمد کاظمی در فولاد مبارکه اصفهان جستجو کرد. رئیس جمهور با حضور در جمع مدیران فولاد مبارکه اصفهان با تأکید بر مسئله تولید به موضوع برداشته شدن چالش های پیش روی محرک اقتصادی کشور اشاره کرد که یکی از مهمترین آنها خودکفایی در تولید برق مورد نیاز واحدهای تولیدی بود که توسط فولاد مبارکه اصفهان صورت گرفت.

هرچند که به گفته برخی کارشناسان مصرف برق صنعت فولاد کشور از استانداردهای جهانی بیشتر است اما در مقابل این گزاره باید پرسید که راهکار دولت در جهت حمایت از واحدهای تولیدی برای کاهش مصرف برق چه بوده و مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه کدام است؟

راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید احمد کاظمی در فولاد مبارکه اصفهان با ظرفیت تولید ۹۱۴ مگاوات که در فاز نخست ۳۰۷ مگاوات آن مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت نشان می دهد ظرفیت توسعه ای واحدهای فولادسازی و زمینه حمایت از سایر صنایع توسط واحدهای تولیدی مانند فولاد مبارکه اصفهان فراهم است اما حفظ این زیرساختها نیازمند توجهاتی است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

رئیس جمهور در سفر به اصفهان به نکاتی اشاره کرد که نشان می دهد جنس دغدغه مدیران فولاد مبارکه با نگاه مدیران ارشد کشور به هم نزدیکست چرا که اقدامات صورت گرفته در این واحد تولیدی نشان می دهد که مدیران فولاد مبارکه از هر موضوعی که سبب قوام تولید و پایداری سودآوری در صنعت شود استقبال می کنند هرچند که بی مهری های صورت گرفته در خصوص فولاد مبارکه اصفهان طی چندوقت اخیر همسو با رسانه های معاند نیز باور نکردنیست.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت حضور فولاد مبارکه اصفهان در ایجاد ارزش افزوده در کشور گفت: رشد صنایع مادر به جهت تکمیل رنجیره ارزش افزوده و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت که خوشبختانه این مسئله در فولاد مبارکه اصفهان با برنامه ریزی دقیق در حال انجام است.

نگاهی به آمار اشتغال آفرینی فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای اخیر و نیز سهم ۱.۵ درصدی آن در تولید ناخالص داخلی کشور نشان می دهد که فعالیتهای فولاد مبارکه اصفهان نه ذر سطح صنعت فولد بلکه در سطح ملی از اهمیت ویژه برخوردارست و البته باید خاطرنشان کرد که مدیران ارشد و تصمیم گیران امور به دقت فعالیتهای فولاد مبارکه اصفهان را مورد رصد و ارزیابی قرار داده اند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تولید کمی و کیفی در واحدهای مادر اشاره کرد که طبق آمار فولاد مبارکه اصفهان با تولید ۱۴ محصول جدید در این باره پیشگامی خود را در به اثبات رسانده و در پی خلق دانش و فناوری های جدید است که در دهه آینده رقابت شرکتهای بین المللی بتواند همچنان جایگاه فولاد کشور را محفوظ نگه دارد.

یکی از مهمترین جلوه های تولید در فولاد مبارکه اصفهان را باید در تحقق اقتصاد مقاومتی دید که این موضوع نیز از جمله اشاره های ریاست جمهور در سفر به اصفهان بود. فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای اخیر با ثبت رکوردها و تولید محصولات جدید و همکاری پیوسته با جامعه دانشگاهی کشور توانست موج هم افزایی در صنعت فولاد کشور را تقویت کند که در تاریخ صنعت کشور بی سابقه بود. هرچند که این مسئله نیز با وجود تأثیرات قابل توجه مورد عتاب و انتقاد برخی قرار گرفت اما اهمیت تلاشهای فولاد مبارکه اصفهان در روزهای سخت تحریم نشان داده شد و شاید اگر اصرار فولادیها برای ادامه مسیر پیش رو نبود امروز در صنعت با خلأ بزرگی روبرو بودیم.

از آنچه که در سفر رئیس جمهور به اصفهان و حضور در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان قابل برداشت است حضور پر رنگ فولاد مبارکه جهت کمک و مشارکت در طرحهای بزرگیست که نتایج بسیاری را به ثبت خواهد رساند و در این مسیر می توان از همه ظرفیتها با گرایشها و سلایق مختلف جهت افزایش بهره وری استفاده کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار