جمعه ۲۱ شهریور دور دوم انتخابات مجلس یازدهم با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز میشود

بر اساس تقویم زمانی انتخابات کشور، فردا انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۰ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود.

به گزارش رصد روز ، بر اساس تقویم زمانی انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، تبلیغات یک هفته‌ای نامزدها از روز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه در یازده حوزه انتخابیه شروع شده بود و ساعت ۸ صبح امروز ۲۰ شهریورماه به پایان رسیده است.

ابتدا قرار بود با توجه به نتایج انتخابات مرحله اول مجلس یازدهم، ۱۱ حوزه انتخابیه در ۲۱ شهریور آماده پذیرایی از واجدین اخذ رای باشد اما با رد صلاحیت یکی از نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات در حوزه میانه، عملاً این انتخابات در ۱۰ حوزه فردا برگزار خواهد شد.

*رعایت پروتکل‌های بهداشتی

بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، تبلیغات نامزدها در این مرحله بدلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت از دوره‌های قبل و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی انجام شد. بدین منظور، در هر استان، رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی با حکم استاندار عضو ستاد انتخابات استان شدند. علاوه بر آن و به منظور کنترل و نظارت دقیق بر برنامه های تبلیغی نامزدها، کمیسیون تبلیغات در استانها با حضور معاون سیاسی استاندار و رییس ستاد انتخابات استان، رییس هیات نظارت و مدیرکل صدا و سیمای استان تشکیل شده بود.

* آغاز انتخابات از ساعت ۸ صبح فردا

بر اساس اطلاعیه شماره ۳۸ ستاد انتخابات کشور؛ تمامی شعب اخذ رأی در حوزه های انتخابیه مرحله دوم با رعایت پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، از ساعت ۸ صبح فردا جمعه ۲۱ شهریور آماده اخذ رأی از کلیه واجدین شرایط هستند.

انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مراکز حوزه های انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» برگزار خواهد شد.

* حذف حوزه انتخابیه «میانه» بدلیل رد صلاحیت یک نامزد

در ابتدای امر قرار بود مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های انتخابیه عنوان شده در روز ۲۹ فروردین ۹۹ برگزار شود اما با توجه به درگیری کشور با ویروس کرونا، مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۹ برگزار خواهد شد.

طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و با توجه به حذف حوزه انتخابیه میانه از گردانه انتخابات، ۱۰ نماینده از میان ۲۰ نفر از نامزدهایی که بیش‌ترین آراء را در مرحله اول کسب کرده‌اند انتخاب خواهند شد و در این مرحله از انتخابات حد نصابی برای آراء بدست آمده وجود ندارد و هر کس که بالاترین رای را بدست آورد راهی بهارستان خواهد شد.

به منظور اجرای بهتر پروتکل‌های بهداشتی، رای دهندگان همراه خود ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند تا از انتقال ویروس منحوس کرونا جلوگیری شود و بتوانیم انتخابات سالمی را برگزار کنیم.

کسانی که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی ۲ اسفندماه ۱۳۹۸؛ در حوزه های انتخابیه مربوطه شرکت کرده و رای دادند می توانند در دور دوم نیز در همان حوزه رای دهند. همچنین افرادی که در انتخابات اسفندماه سال گذشته، در هیچ یک از حوزه های انتخابی شرکت نکرده و رای ندادند، هم می توانند در این انتخابات شرکت کنند و به نامزدهای مورد نظر خود رای دهند. رای دهندگان به همان حوزه هایی که قبلا مراجعه کرده اند، بروند تا امکان رای دهی مجدد آنها فراهم شود.

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار