حرکت صنعت کشور در مسیر خودکفایی به برکت سی سال فعالیت فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان گفت: به برکت سی‌سال فعالیت فولاد مبارکه صنعت کشور در مسیر خودکفایی در حال حرکت است. به گزارش رصد روز به نقل از خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در برنامه...

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان گفت: به برکت سی‌سال فعالیت فولاد مبارکه صنعت کشور در مسیر خودکفایی در حال حرکت است.

به گزارش رصد روز به نقل از خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان با موضوع بررسی دستاوردهای سی ساله فولاد مبارکه اظهار کرد: درحالی‌که کشور ما به‌صورت تمام‌عیار، در سال‌های دفاع مقدس درگیر جنگی همه‌جانبه شده بود و برای تولید سیم‌خاردار هم مشکلات زیادی داشت، تعدادی جوان عاشق و ایثارگر برای رقم‌زدن اتفاقی بزرگ در کشور، شروع به کار کردند تا فولاد مبارکه را بسازند.
وی گفت: این اتفاق بزرگ، فراتر از تأسیس یک کارخانه بود؛ کارخانه‌ای که در اوج مشکلات کشور نظیر مسائل اقتصادی با تکنولوژی روز دنیا بنا شد و پس از مدتی شروع به کار می‌کند. این در حالی است که بسیاری با ناامیدی معتقد بودند که ساخت این کارخانه به نتیجه نمی‌رسد و محل فعلی کارخانه به تپه‌ای از تجهیزات شامل ۵۰۰ هزار تن تجهیزات صنعتی و ۱۵۰ هزار تن اسکلت فلزی تبدیل می‌شود.

تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد در گروه فولاد مبارکه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه یک مجتمع صنعتی منحصربه‌فرد است که برخلاف سایر کارخانه‌های مشابه که به‌صورت واحدهای مختلف و پراکنده مشغول فعالیت هستند، این شرکت به‌صورت متمرکز و در یک مجتمع در حال فعالیت است. در آن سال‌ها همه تجهیزات فولاد مبارکه از خارج کشور وارد شد و انتقال این تجهیزات منجر به ساخت پل، جاده و زیرساخت‌های لازم در کشور شد و در شرایطی ناباورانه این اتفاق مبارک به وقوع پیوست و خطوط تولید به‌تدریج راه‌اندازی شد.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی فولاد مبارکه تولید ۲٫۵ میلیون تن محصول فولادی بود؛ اما امروز این شرکت به گروهی تبدیل شده که تا پایان امسال بیش از ۱۰ میلیون تن محصولات فولادی را در شرکت‌هایی زیرمجموعه خود تولید خواهد کرد. فولاد مبارکه پس از راه‌اندازی، توسعه منطقه‌ای و استانی را در دستور کار قرار داد و امروز این شرکت، مجموعه‌ای به وسعت ایران است و خدمات زیادی برای ساخت کشور انجام داده است.

فولاد مبارکه؛ برای خلق آینده‌ای بهتر
طیب‌نیا تصریح کرد: هدف از تاسیس فولاد مبارکه، نه صرفاً تولید ورق‌های فولادی بلکه خلق آینده‌ای بهتر بود. این شرکت، صنعتی صنعت‌ساز و مادر است که باعث شده تحولات زیادی در صنعت کشور شده است. هم‌اکنون در زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه و شبکه گسترده مشتریان این شرکت بیش از ۳۵۰۰ تامین کننده خدمات و کالا همکاری دارند که باعث شده تحریم‌های دشمن بی‌اثر شود امروزه با استفاده از محصولات فولاد مبارکه، لوازم‌خانگی، خودرو، لوله و پروفیل و… تولید می‌شود و کشور از واردات کالاهای متعددی بی‌نیاز شده است. که اگر فولاد مبارکه نبود تحریم ها کمر بسیاری از این صنایع را خم کرده بود.
وی تأکید کرد: با سهم قابل توجه فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور ایران از رتبه ۵۰ در بین کشورهای تولیدکننده فولاد جهان به رتبه ۱۰ در سطح دنیا صعود کرده است و این شرکت با افزایش روند تولید به دنبال ارتقاء بیشتر جایگاه ایران است. در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون تن ظرفیت‌ نصب شده در کشور وجود دارد و تا سال ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود به بالاتر از این میزان برسیم. چرا که در نتیجه همین تلاش‌ها و با فعالیت مجموعه‌هایی نظیر فولاد مبارکه امروز صنعت کشور در مسیر خودکفایی و خوداتکایی در حال حرکت است.

۹۰ درصد بومی‌سازی و صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری
مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: زمانی در فولاد مبارکه تعمیراتی روی تجهیزات انجام می‌شد که این تعمیرات بدون حضور کارشناسان خارجی میسر نبود؛ اما امروز در فولاد مبارکه محصولاتی تولید می‌شود که بدون حضور کارشناسان خارجی فرایند طراحی و تولید آن‌ها انجام می‌شود.
وی توضیح داد: فولاد مبارکه در سال‌های گذشته موفق شده پیچیده‌ترین قطعات را با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی بومی‌سازی کند و این شرکت توانسته است بعد از دو دهه از فرایند بومی‌سازی بیش از ۹۰درصد از تجهیزات، قطعات و مواد اولیه شامل ۱۰۰ هزار مورد را با استفاده از تولیدکنندگان داخلی تأمین کند و صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان بیاورد و طی دوران فعالیت خود از مرز تولید ۱۴۰ میلیون تن فولاد عبور کند و ۲۲ میلیون تن از این محصولات را صادر کند.
طیب‌نیا عنوان کرد: صنعت فولاد همواره موردتوجه کشورهای توسعه‌یافته بوده و ده کشور اول در تولید فولاد همواره رقابت فشرده‌ای با یکدیگر داشته‌اند. ایران نیز رشد خوبی را در تولید فولاد تجربه کرده و این موضوع به‌خاطر مزیت‌های نسبی نظیر سنگ‌آهن و گاز است. البته کشور در برخی زمینه‌های زیرساختی به‌خاطر نبود توسعه‌های مناسب نظیر زیرساخت‌های ریلی با مشکل مواجه است. به طور مثال در صنعت ریلی کشور، حدود ۷۵ درصد مواد اولیه شرکت‌های فولادی جابه‌جا می‌شد؛ ولی امروزه این میزان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای توسعه زیرساخت‌های کشور
وی گفت: فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی پیشرو و پیشران در زیرساخت‌های مختلف کشور سرمایه‌گذاری کرده که از جمله آن می‌تواند به خرید ۵۰ لوکوموتیو ساخت داخل اشاره کرد که ۱۸ لوکوموتیو آن آماده شده و در حال کار هستند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: در حوزه اکتشافات سنگ‌آهن باید اتفاقاتی اساسی در کشور بیفتد که البته فولاد مبارکه نیز در این عرصه وارد شده و گام‌هایی را برای مطالعه فرصت‌های موجود در داخل کشور و کشورهای همسایه برداشته است. البته دراین‌بین چالش‌هایی از نظر قانونی و برنامه‌ریزی وجود دارد که باید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در صنعت توجه به زیرساخت‌ها و مسیر توسعه بسیار مهم است و به طور مثال کشورهایی مثل چین، برای تأمین سنگ‌آهن خود از کشورهایی نظیر برزیل با استفاده از حمل‌ونقل دریایی چیزی حدود ۵ دلار بر تن هزینه می‌کنند؛ ولی ما برای تأمین مواد اولیه خود از استان‌های مجاور برای هر تن حدود ۱۳ دلار می‌پردازیم.
طیب‌نیا تصریح کرد: ما باید نگاهی جامع و صحیح به صنعت داشته باشیم چرا که صنعت باعث پیشرفت کشور و ارتقای سطح زندگی مردم می‌شود. به‌عنوان‌مثال باید از گاز به‌عنوان منبع ارزشمند انرژی برای ایجاد اشتغال و تولید ناخالص داخلی بهره بگیریم و چنین استفاده‌ای بهینه است. درصورتی‌که در کشور مصارف خانگی و نیروگاه‌هایی بخش عمده مصرف گاز را تشکیل می‌دهند.

اعلام آمادگی فولاد مبارکه برای فعال‌سازی ۲ میدان گازی در کشور
وی تأکید کرد: در بسیاری کشورها نظیر آمریکا، وقتی صنعت فولادشان تهدید می‌شود تعرفه‌های وارداتی را قرار می‌دهند و در کشوری مثل چین نیز کک داخلی را برای صنعت فولاد ارزان‌تر از کک خارجی به صنعت فولاد می‌دهند؛ چون گاز مصرف شده در صنعت فولاد به زنجیره‌ای ارزشمند تبدیل می‌شود که هزاران صنعت دیگر از آن بهره‌مند می‌شوند.
مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مبارکه صنعتی الگو در بهینه‌سازی مصارف انرژی است و از سوی دیگر باتوجه‌به جدی بودن بحران گاز در کشور به‌عنوان مسئولیت اجتماعی خود تلاش کرده سرمایه‌گذاری‌های زیادی در کسب‌وکارهای مجاور و توسعه زیرساخت‌های کشور انجام دهد تا زنجیره فولاد خودکفا شده و مشکلات رفع شود.
وی توضیح داد: فولاد مبارکه به دولت پیشنهاد داده تا به‌جای سرمایه‌گذار خارجی، این شرکت در میادین گازی سرمایه‌گذاری کند و هم‌اکنون در راستای این هدف دو میدان گازی در حال مطالعه است که به‌زودی فاز مهندسی آن شروع می‌شود.

سه سال دیگر برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده‌رود به صفر می‌رسد
طیب‌نیا عنوان کرد: فولاد مبارکه در ابتدای شکل‌گیری به‌ازای تولید ۲ میلیون تن فولاد، ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داشته؛ ولی امروز با تولید حدود ۸٫۵ میلیون تن فولاد چیزی حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند که تنها ۱۴ میلیون مترمکعب از آن، برداشت آب خام است. فولاد مبارکه از بدو راه‌اندازی تاکنون در زمینه بهینه‌سازی مصرف اقدامات زیادی را انجام داده که به طور نمونه می‌توان به احداث بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه پساب صنعتی کشور اشاره کرد. با استفاده از این تصفیه‌خانه حدود ۷ بار آب در خطوط تولید بازچرخانی شده که این دستاورد با سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ایجاد زیرساخت‌هایی با تکنولوژی‌های بالا انجام شده است.
وی گفت: پساب فاضلاب ۹ شهر اطراف برای خطوط تولید در حال استفاده است و به‌زودی ۶ شهر دیگر به این میزان اضافه خواهد شد و امیدواریم تا سه سال آینده کل برداشت فولاد مبارکه از آب خام رودخانه به صفر برسد.

حل مشکل آب اصفهان با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: این تنها اقدام فولاد مبارکه در زمینه آب نیست و ما به دنبال حل مشکل آب در استان اصفهان هستیم. در همین راستا با انتقال آب‌های فراسرزمینی به استان اصفهان نه‌تنها مشکل آب فولاد مبارکه بلکه مشکل صنایع کشور و مشکل آب در اصفهان حل خواهد شد. و برخلاف چیزی که دشمن تلاش می‌کند به جامعه القا کند، می‌تواند مشکلات این بخش را حل کند.
وی خاطرنشان کرد: به موازات رشد صنایع مختلف در کشو، مصرف ورق‌های فولادی نیز افزایش‌یافته و این جای شکر دارد. این موضوع نشان می‌دهد که صنعت ما در حال قوت‌گرفتن و توسعه است و به همین خاطر برای تأمین نیازهای کشور طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته در زمینه‌های کمی با استفاده از ظرفیت‌های موجود امسال نسبت به سال گذشته ۲۰درصد رشد در تحویل محصول به داخل کشور داشته‌ایم و امیدواریم این میزان افزایش یابد.
بی‌نیازی کشور از واردات محصولات فولادی به همت فولاد مبارکه
طیب‌نیا تصریح کرد: فولاد مبارکه محصول خود را در بورس می‌فروشد و در فرایند فروش دخالتی ندارد که البته ایراداتی نیز در این روش وجود دارد. بااین‌حال امسال فولاد مبارکه ۱۳ محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کرده و تا دو سال آینده کل نیاز ورق‌های فولادی کشور را تأمین خواهد کرد. در زمینه تولیدات محصولات فولادی با تکنولوژی بالا نیز اقداماتی انجام شده که به‌زودی اخبار آن را منتشر می‌کنیم.

اشتغال آفرینی مستقیم برای ۱۱۰۰ نفر تا دو ماه آینده
وی تأکید کرد: فولاد مبارکه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی کارهای ارزشمندی را شروع کرده که باید در فرصت مقتضی به آن پرداخت. به طور مثال با برگزاری آزمون استخدامی تا دو ماه آینده حدود ۱۱۰۰ نفر به طور مستقیم در فولاد مبارکه مشغول به فعالیت خواهند شد. در حوزه ورزش نیز باشگاه ورزشی فولاد مبارکه سپاهان ۸۸ تیم ورزشی را تشکیل داده که این تیم‌ها به‌صورت جدی در حال فعالیت هستند. به طور نمونه امسال رشته کشتی به این باشگاه اضافه شده که این تیم قهرمان کشور شد و میزبانی جام باشگاه‌های جهان در اسفندماه را بر عهده دارد.

مطالب مرتبط