خبر خوش دولت برای بازنشستگان

سخنگوی دولت به دنبال اخبار خوش دولتی‌ها برای بازنشستگان گفته است که همه بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خودشان را دریافت می‌کنند و این موضوع مشمول بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز می‌شود.

به گزارش رصد روز، علی ربیعی، از تصویب لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه امروز هیات دولت خبر داد و گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از برنامه پنجم توسعه همواره دنبال می‌شده و همیشه تعارض‌هایی بین بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی وجود داشته است.

وی، علت عدم همسان بودن حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را با سایر بازنشستگان، منابع نامعلوم تأمین اجتماعی دانست و گفت: این قانون چند دوره هم اجرای ناموفق داشت.

ربیعی افزود: در قانون برنامه، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با عنوان «متناسب‌سازی» آمده است و لایحه‌ای که امروز در دولت با عنوان همسان‌سازی تصویب شده است، همان متناسب‌سازی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از این پس همه بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خودشان را خواهند گرفت، گفت: این موضوع مشمول بازنشستگان تأمین اجتماعی هم خواهد شد.

ربیعی گفت: بر اساس یکی از تبصره‌های این قانون چنانچه بر مبنای حکم کارگزینی، حقوق بازنشستگی فردی طبق مقرارت بیش از ۹۰ درصد شده باشد تفاوت تطبیق، پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشسته‌ها محکم می‌شود

قرار است جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان که طی چند سال اخیر در مورد آن اقدام شد، به زودی در قالب لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه و تصویب شود که طی آن حداکثر فاصله حقوق بازنشسته‌ها با شاغلان تا حداکثر ۱۰ درصد دائمی خواهد بود.

از چندی پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه قول‌هایی در رابطه با ارائه لایحه‌ای به مجلس برای قانون شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان داده بود و در تازه‌ترین اعلام خود از نهایی شدن لایحه مربوطه در دولت و ارائه آن به مجلس خبر داده است.

ماجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه بر می‌گردد که تاکید دارد دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد.

بر این اساس، طی بودجه های سنواتی در چند سال اخیر اقداماتی در این رابطه صورت گرفت و با پیش بینی منابع طی هر سال جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و البته تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

این روند از پایان سال ۱۳۹۸ پررنگ تر و در سال گذشته قرار بر همسازی حقوق بازنشسته‌ها تا ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان همتراز شد و سازمان برنامه و بودجه وعده داد که آن را از نیمه دوم سال اجرایی کند و بر همین اساس با موافقت‌هایی که در دولت صورت گرفت همسان‌سازی در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که بر اساس مصوبه هیات دولت صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شدند علاوه بر امتیازات شغلی از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود و همچنین منابعی که در بودجه پیش‌بینی شده نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خود با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان هم طبق مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمت از نیمه دوم سال اقدام کنند.

اما در سال جاری جریان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به این نحو مطرح بود که دولت آن را با ارائه لایحه‌ای به مجلس به قانون تبدیل کند، بر این اساس سازمان برنامه و بودجه با تشکیل کارگروهی پیش‌نویس لایحه را آماده و چندی پیش به دولت ارائه کرد و اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید که لایحه مربوطه در دولت نهایی شده است.

دلیل این اقدام این است که آنچه برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده به قانون تبدیل و جریانی با ثبات بوده و در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد تا فاصله حداکثر ۱۰ درصدی بین حقوق بازنشستگان و شاغلان رعایت شده و به یک قانون دائمی تبدیل شود.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ که جریان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به طور جدی‌تری پیش رفته، تاکنون متوسط حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با افزایش ۱۲۰ درصدی به حدود ۷.۲ میلیون تومان و متوسط حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با رشد ۱۳۸ درصدی به پنج میلیون تومان رسیده است.

در رابطه با حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال گذشته با وجود تخصیص منابع برخی موانع وجود داشت و به روال بازنشستگان لشگری و کشوری پیش نرفته بود اما آنچه مسئولان می‌گویند بیانگر تخصیص منابع، برای پیگیری جریان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط