رهبری درباره وضعیت معادن تذکر دادند، اما در عملکرد ایمیدرو تغییری ایجاد نشد/ درک فاطمی امین از معدن پایین است و به همین دلیل نظارتی روی ایمیدرو ندارد

شهریار حیدری می‌گوید: باید تکنولوژی استخراج از معادن از چین یا کشور‌های صاحب تکنولوژی در این رابطه، وارد می‌شد و به تبع آن، هزاران نفر هم مشغول به کار می‌شدند که آقایان این کار را نکردند. من، هم با وزیر قبلی صمت صحبت کردم و هم سه مرتبه با...

شهریار حیدری می‌گوید: باید تکنولوژی استخراج از معادن از چین یا کشور‌های صاحب تکنولوژی در این رابطه، وارد می‌شد و به تبع آن، هزاران نفر هم مشغول به کار می‌شدند که آقایان این کار را نکردند. من، هم با وزیر قبلی صمت صحبت کردم و هم سه مرتبه با وزیر صمت کنونی حرف زدم، ولی درک درستی از موضوع به این مهمی در آن‌ها ندیدم، به همین دلیل هم است که نظارتی روی ایمیدرو نداشته‌اند. در راس امور، وزیر است و اگر قرار به کاری باشد باید وزیر دستور بدهد.

به گزارش رصد روز، شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین می‌گوید: متولی امور معادن، صنعت و تجارت به صورت خاص، وزارت صمت است. صمت یک وزارت راهبردی است، یعنی جایگاهش استراتژیک است، به این معنی که برنامه‌های این وزارتخانه باید هدفمند و موثر باشد و نتیجه این برنامه‌ها را در وضعیت اجتماعی جامعه به چشم ببینیم.

او می‌گوید: وقتی جایگاه وزارتخانه‌ای استراتژیک و راهبردی باشد، ولی فعالیت وزیر و تیمش روزمرگی باشد، این دو با هم همخوانی ندارد و همین موضوع، بزرگترین و مهمترین معضل این وزارتخانه است. جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور قدرتمند در خاورمیانه از منابع داخلی خودش یعنی نیروی انسانی و منابعی که در اختیار دارد به عنوان قدرتش استفاده می‌کند، ولی متاسفانه از منابع و معادنی که به صورت عام در اختیار داریم کمترین بهره‌برداری می‌شود، چون مدیریت راهبردی حاکم نیست.

وزارت صمت و ایمیدرو دچار روزمرگی هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: کار‌های روزمرگی در هر وزارتخانه را که هر کسی با کمترین سواد می‌تواند انجام بدهد. یعنی هر کسی در راس وزارتخانه باشد به این کار‌ها می‌تواند برسد، حتی یک آدم بیسواد. الان در وزارت صمت تفکر راهبردی وجود ندارد و انجام کار‌های روزمرگی برای یک وزارتخانه کار بسیار خطرناکی است. این وزارتخانه می‌تواند ایران را از نظر قدرت و ثروت ملی در خاورمیانه اول کند، ولی عدم‌توجه باعث عقب‌ماندگی ما شده است.

حیدری می‌گوید: صحبت‌های من، متوجه همه زیرمجموعه‌ها و دستگاه‌ها وزارت صمت از جمله سازمان ایمیدرو و معاونت معدنی است. روزمرگی در تمام این مجموعه‌ها، موج می‌زند. هرچه از این وضعیت اسفناک می‌گذرد، جامعه و حاکمیت و نظام بیشتر متضرر می‌شوند.

وزیر صمت درکی از چالش‌های حوزه معادن ندارد

وی در پاسخ اینکه چرا وزیر صمت با توجه به اطلاعش از ظرفیت بالای معدنی کشور و درآمدی که می‌توانیم از آن حاصل کنیم و با علم به شرایط سخت اقتصادی امروز، روی این قضیه سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟ گفت: فهمیدن و درک کردن، یک موضوع علمی است. وزیر می‌فهمد، ولی درک نمی‌کند. او می‌داند که چالش‌هایی در اقتصاد کشور است و در برابرشان مسئولیت دارد، ولی به فکر ترمیم مشکلات نیست؛ به نظر من، فهم و درک ایشان از چالش‌هایی مثل معدن، بسیار پایین است.

نماینده قصرشیرین می‌گوید: وقتی هدف‌گذاری می‌کنیم که قدرت اول خاورمیانه شویم باید از ابزار و امکانات موجود کشور به نحو احسن استفاده کنیم. ابزار ما صرفاً نفت نیست و بنا است طی چند سال آینده، بی‌نیاز از درآمد‌های نفت باشیم. هدف، تکیه بر منابع داخلی در حوزه صنعت، معدن و تجارت است. اتفاقاً ظرفیتش را داریم و امکانات هم موجود است.

حیدری می‌گوید: وزیر در مجلس خودش را معرفی می‌کند و بعد کابینه دولت برای او یک برنامه راهبردی می‌نویسد. بعد از آن، ما در اجرا توجیه می‌شویم که اصلاً آن برنامه برای خودشان نبوده است. چهار نفر این برنامه را برایش نوشته‌اند و بعد در مجلس تحت تاثیر برنامه قرار می‌گیرد. مجلس باید در بُعد نظارتی خودش را تقویت و قوی‌تر کند و از این چیزی که می‌بینیم بهتر عمل کند و بفهمد وزیری که با یک برنامه آمده آیا برنامه را اجرا می‌کند یا نه؟ و اگر توان اجرایی ندارد حتماً باید استیضاح شود.

وی می‌گوید: کابینه، بچه دولت است و دولت کنونی نمی‌تواند با بچه‌اش برخورد کند، چون این بچه مورد اعتماد دولت است. خیلی از مشکلات ما به خاطر همین رفاقت بین دولت و اعضای کابینه است و اعضای کابینه، محرم دولت شده است و این‌ها تحت‌الشعاع هم قرار می‌گیرند. اینجاست که مملکت و حاکمیت و قدرت ملی از رفتار این دو آسیب می‌بینند. مجموع عملکرد‌های درست، به حاکمیت قدرت می‌دهد و از طرفی، ضعف این‌ها باعث تضعیف حاکمیت می‌شود.

رهبر درباره وضعیت معادن تذکر داده، اما ایمیدرو از خود حساسیتی نشان نمی‌دهد

نماینده قصرشیرین می‌گوید: رهبری در خصوص استفاده از ظرفیت معادن تذکراتی دادند و گفتند که چرا از معادن استفاده لازم نمی‌شود؟ اطلاعات کاملی در اختیار رهبری قرار داده می‌شود و رهبر معظم انقلاب هم با اطلاعات صحبت می‌کنند، ولی با این حال، باز هم حساسیتی در عملکرد مسئولان ایمیدرو در این رابطه، ایجاد نشده است.

حیدری می‌گوید: در شهرستان سر پل ذهاب، قصر شیرین و کلاً استان کرمانشاه، معادن بی‌نظیری وجود دارد. مثلاً ۷۵ درصد منابع قیر در حوزه گیلان غرب ما است، ولی دولت توجهی به آن نکرده است. حتی تا به امروز یک وزیر حساس نشده که آیا قیری در آنجا وجود دارد یا نه. کدام سرمایه‌گذار را به منطقه ما فرستاده که بیایند و در چنین معدن بی‌نظیری سرمایه‌گذاری کنند؟ گرچه الان افرادی بومی و به طور سنتی و به سختی در حال زحمت کشیدن در معدن هستند، ولی این وظیفه دولت است. از همین قیر، ۱۷۶ قلم کالا تولید و فرآوری و به کره و چین صادر می‌شود؛ متاسفانه اکنون فرآورده‌هایی که از این ماده استحصال می‌شود را دوباره وارد می‌کنیم آن هم به چندین برابر قیمت.

وی می‌گوید: باید تکنولوژی استخراج از معادن از چین یا کشور‌های صاحب تکنولوژی در این رابطه، وارد می‌شد و به تبع آن، هزاران نفر هم مشغول به کار می‌شدند که آقایان این کار را نکردند. من، هم با وزیر قبلی صمت صحبت کردم و هم سه مرتبه با وزیر صمت کنونی حرف زدم، ولی درک درستی از موضوع به این مهمی در آن‌ها ندیدم، به همین دلیل هم است که نظارتی روی ایمیدرو نداشته‌اند. در راس امور، وزیر است و اگر قرار به کاری باشد باید وزیر دستور بدهد. به همین دلیل با پایین‌دست که سازمان ایمیدرو است، صحبتی نکردم. حال در حوزه معدن، ضعف وجود دارد و مجلس باید از نظر نظارتی چاره‌اندیشی کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط