مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست صمیمانه با مدیران عامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد مطرح کرد:

ضرورت تدوین سند راهبردی توسعه در حوزه‌های تخصصی، هلدینگ‌ها و شرکت فولاد مبارکه/ رشد و توسعه هوشمندانه و هدفمند در همه شرکت‌های گروه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ما باید در هر حوزه تخصصی از جمله صنایع نسوز، حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل ریلی، معدن، خدمات و … سند راهبردی داشته باشیم. در مرتبه بالاتر هلدینگ‌ها باید سند راهبردی توسعه داشته باشند و در سطح کلان‌تر در فولا...

به گزارش رصد روز، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به همراه جمعی از معاونین و مدیران این شرکت از شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا بازدید کردند و در نشستی صمیمانه با مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه‌ی این هلدینگ اظهار کرد: باید برای همه‌ی حوزه‌های کاری شرکت‌ها یک سند راهبردی مخصوص به خود آن‌ها داشته باشیم: هرچند می‌دانیم این نگاه وجود دارد اما بازهم بر آن تأکید می‌کنم.

محمدیاسر طیب‌نیا افزود: در خصوص شرکت نسوز توکا باید یک سند راهبردی نسوز داشته باشیم و همین‌طور در حوزه ریلی، جاده‌ای، معدن و خدمات و برای هرکدام از این‌ها یک سند راهبردی تخصصی می‌خواهیم؛ از سوی دیگر سند راهبردی دیگری در خصوص هلدینگ و یک سند راهبردی دیگر در سطح کلان‌تر که در فولاد مبارکه است داشته باشیم که تمام ارکان سازمان از آن تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس سندهای بالادستی و مبتنی بر سند حوزه تخصصی، سند راهبردی هر شرکتی ایجاد و مشخص می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌ها باید بدانند که برنامه سه سال آینده آنها چه است و ممکن است که ده‌ها برنامه در نظر داشته باشد اما بر اساس سند بالادستی است که باید نقاط تمرکز خود را مد نظر قرار دهند.

محمدیاسر طیب‌نیا با بیان اینکه برای فولاد مبارکه این‌گونه تعریف کرده‌ایم که حداقل ۲۰درصد درآمد از کسب‌وکارهای جدید باشد، افزود: انتظار بنده آن است که حداقل ۲۰درصد از درآمدهای همه شرکت‌ها برای کسب کارهای جدید و سبدهای غیر فولاد تکلیف شود؛ وقتی از همه شرکت‌ها سخن می‌گوییم ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد، اما قالبا برای این جمع و شرکت‌ها حداقل ۲۰درصد از درآمد باید از سبدهای غیر از فولاد و حتی برخی‌ها باید بیشتر هم باشد.

وی تصریح کرد: اولویت اول در حوزه‌های استراتژیک، رفع نیازهای فولاد مبارکه است و اساس تشکیل شرکت‌های این هلدینگ این است و توسعه‌های آتی نیز بر این اساس خواهد بود.

طیب‌نیا افزود: توسعه کسب‌وکاری که مدیران عامل شرکت‌ها در آن نقش داشته است، حاشیه سود، رشد کمی تولید و رشد ارزش‌افزوده و رشد سرمایه‌گذاری، همگی پنج شاخص در بررسی عملکرد شرکت‌ها و مدیران به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در همه شرکت‌ها توسعه را داریم، توسعه‌ی صحیح خیلی مهم است و هر توسعه‌ای قابل قبول نیست؛ توسعه هوشمندانه و دقیق انتظار ما است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با بیان اینکه هر توسعه‌ای مدنظر نیست و توسعه هوشمندانه مدنظر است، گفت: باید به نیروی انسانی دقت ویژه داشته باشیم و اعتقاد دارم باید پرسنل را توانمند کرد و تا حد توان از افراد نخبه و کاردان استفاده کرد. همچنین برای آموزش و حفظ کارکنان در مجموعه برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی افزود: یک مطلب مهم دیگر توسعه تخصصی فعالیت های بازرگانی تامین، فروش و صادرات در قالب شرکت تخصصی است. مثلا در حوزه بازرگانی من چندین بار تأکید کرده‌ام؛ حوزه تخصصی بازرگانی تشکیل دهید؛ بسیاری از مجموعه‌ها در این حوزه فعال هستند اما توکاتدارک باید یک مجموعه تخصصی شود تا همه‌ی این حوزه‌ها سرویس‌دهی و بازاریابی تخصصی کنند و صادرات را به‌صورت ویژه پیگیری نمایند.

طیب‌نیا تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هیچ موقع خود ورود نمی‌کنند و یک شرکت بازرگانی تخصصی، این کار را برایشان انجام می‌دهد و این نقش را توکاتدارک باید ایفا نماید و انتظار ما از این مجموعه در حوزه تأمین، فروش و صادرات بالاتر از این‌ها است.

همه شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد تا ۱۴۰۵ برنامه جامع دارند

همچنین احمدرضا سبزواری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد نیز در این نشست گفت: گروه توکا عمری به قدمت فولاد مبارکه دارد بخش‌هایی از این گروه نیازمند به روز رسانی است تا بتواند تمام قد در راستای اهداف فولاد مبارکه حرکت کند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۶ درصد مالکیت شرکت توکا متعلق به فولاد مبارکه است، همه شرکت‌های این مجموعه برنامه‌های خود تا سال ۱۴۰۵ را تدوین کرده‌اند که این برنامه جامع امروز رونمایی می‌شود.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد اظهارداشت: امروز از جانب همه شرکت‌های توکافولاد اعلام آمادگی می‌کنیم که در افق ۱۴۱۰ که در فولاد مبارکه ترسیم شده است، نقش‌آفرین باشیم و به اهداف خود دسترسی پیدا کنیم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد با بیان این‌که گروه توکافولاد دارای ۲۶ شرکت فعال است که از این تعداد ۷شرکت بورسی وجود دارد و طبق قوانین بورس فعالیت می‌کنند، افزود: سرمایه شرکت به ۱/۲ همت افزایش پیدا کرد و ارزش بازار گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد ۱/۵ همت است و ان ای بی بیش از ۱۰ همت است و اختلاف ۱۰۰درصدی در این حوزه وجود دارد.

وی تصریح کرد: ۴۱هزار و ۴۰۰نفر سهام‌دار مستقیم داریم که با مجموعه شرکت‌های بورسی ۱۵۷هزار نفر درگیر سهم مجموعه توکافولاد هستند و ۱۲۱ نفر هیئت‌مدیره مجموعه شرکتی و در کل، بالغ بر شش هزار نفر به‌عنوان پرسنل مجموعه توکافولاد اشتغال دارند و فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد با بیان اینکه شرکت در شش ماهه اول امسال نسبت به شش‌ماهه سال گذشته ۱۱۷درصد افزایش سودآوری داشته است، اظهارداشت: این افزایش از دو منظر ناشی می‌شود که تمام شرکت‌های مجموعه با برنامه و همتی که به خرج داده‌اند سودآوری‌شان به موضوع بهره‌روی و مدیریت صحیح هزینه‌ها در مجموعه‌ها منتهی شد و سود شرکت ۱/۲همت است که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: تمام مدیران‌عامل توجه ویژه به حوزه‌های استراتژیک داشته‌اند و روی همین خط درحال حرکت هستیم و هم‌چنین بیانیه مأموریت و چشم انداز را مطابق با استراتژی جدید فولاد مبارکه و مراودات با تیم استراتژیک فولاد مبارکه تغییر پیدا کرد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد اظهارداشت: ما درگذشته می‌گفتیم که باید جزو ۲۰ شرکت اول باشیم ولی در حال حاضر می‌گوییم باید سرآمد باشیم؛ در هلدینگی که تمرکز بر زنجیره تأمین و پشتیبانی فولاد کشور است.

سبزواری همچنین در این نشست از برنامه جامع توسعه سرمایه‌گذاری گروه توکافولاد تا افق ۱۴۰۵ رونمایی کرد و افزود: تمام مجموعه گروه توکافولاد در حال توسعه هستند و با انگیزه و با اطمینانی که وجود دارد، طبق برنامه جدید، توسعه‌های خوبی را انجام داده‌اند. از جمله این طرح‌های توسعه‌ای گیربکس‌های صنعتی، بازیافت خرسک، تولید نورد ضخیم، تولید ورق‌های ساختمانی، دپوی تعمیراتی، نوارهای نقاله و سیم جوش، توسعه کسب‌وکارها است که تا پایان سال ۱۴۰۵ انجام می‌شود و به هدف مورد نظر دست پیدا می کنیم.

همچنین در بخشی از این نشست مدیران‌عامل شرکت‌های گروه توکافولاد در سخنانی جداگانه، نقطه‌نظرات خود در خصوص فعالیت‌ها و توسعه را با مدیرعامل و معاونین شرکت فولاد مبارکه مطرح کردند.

در حاشیه این نشست مدیرعامل و معاونین فولاد مبارکه به همراه مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد و جمعی از مدیران‌عامل شرکت‌های این هلدینگ از سایت کارخانه شرکت نسوز توکا بازدید کردند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط