طرح “کارت نان” در حد حرف است یا عملیاتی می شود؟

به گزارش رصد روز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: احتمال دارد که با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، طرحی تحت عنوان «کارت نان» اجرا شود. احسان ارکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان سنتی، چه طرحی را در...

به گزارش رصد روز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: احتمال دارد که با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، طرحی تحت عنوان «کارت نان» اجرا شود.

احسان ارکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان سنتی، چه طرحی را در نظر دارد، گفت: وزیر اقتصاد اعلام کردند که قیمت نان سنتی تا پایان سال گران نمی‌‌شود، امیدواریم که این اتفاق بیافتد.

در خصوص بحث کارت نان هم صحبت‌های غیر رسمی شنیده می‌شود اما آنچه بنده در جریانش قرار دارم، این است که برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد، که قطعا منجر به افزایش قیمت نان خواهد شد، ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید افزایش یافته از طریق کارت جبران می‌شود.

وی درباره ساز و کار این طرح عنوان کرد: اینکه ساز و کارش به چه شکل است را خود مسئولین دولتی باید اعلام کنند اما چیزی که من شنیده‌ام این است که گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود.

مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود.

به این شکل که شما نان که می‌خرید و از طریق دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می‌کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می‌شود.

سپس مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می‌کنند و به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

البته همه این‌ها فعلا در حد حرف و طراحی‌ست و چیز عملیاتی اعلام نشده است.

منبع: تجارت نیوز

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار