عبور ذوب آهن اصفهان از پیچ تاریخی

ذوب آهن اصفهان در سکوت تلاشهای زیادی کرد تا دستاوردی بزرگ را در اوج مشکلات اخیر رقم بزند موضوعی که نه تنها در عملکرد این واحد تولیدی بلکه در کل صنعت فولادسازی اثرگذار خواهد بود و ذوبی ها را در مسیری تاریخ ساز قرار خواهد داد به گزارش اختصا...

ذوب آهن اصفهان در سکوت تلاشهای زیادی کرد تا دستاوردی بزرگ را در اوج مشکلات اخیر رقم بزند موضوعی که نه تنها در عملکرد این واحد تولیدی بلکه در کل صنعت فولادسازی اثرگذار خواهد بود و ذوبی ها را در مسیری تاریخ ساز قرار خواهد داد

به گزارش اختصاصی رصد روز، بعد از انتشار گزارشات مالی ذوب آهن اصفهان مربوط به دوره منتهی به شش ماهه نخست سال جاری ابهامات زیادی در خصوص عملکرد این واحد تولیدی ایجاد شد. نقش آفرینی عوامل بیرونی در ثبت زیان ذوب آهن اصفهان هزینه های سرباز زیادی را به این کارخانه تحمیل کرد و با این همه در میزان تولید آن اثرگذار نبود چرا که انتشار گزارشات ماهانه نشان از افزایش تولید نسبت به دوره های مشابه سال گذشته دارد. یکی از مهم ترین چالش های پیش روی ذوب آهن تأمین مواد اولیه پایدار بود که با وجود حساسیت های بالا در این باره، اقدامات مؤثری که به کمک یکی از قدیمی ترین واحدهای فولادسازی کشور بیاید صورت نگرفت و همیشه نقشه راه داخلی بوده که ذوبی ها را در چرخه تولید و خدمات رسانی به صنعت کشور حفظ کرد.

ذوب آهن اصفهان تاریخ ساز می شود؟

 

ذوب آهن اصفهان اگرچه به سبب نوع تولید تفاوت های عمده ای با سایر واحدهای فولادسازی کشور دارد اما در عین حال همیشه دستاوردهای خوبی را برای کشور رقم زده هرچند که در بخشنامه و ابلاغیه های وزارت صمت و سایر ارکان تصمیم گیر در خصوص صنایع معدنی و فولادسازی این تفاوت هرگز لحاظ نشده و قطعاً این مسئله آسیب های جدی به واحدی وارده کرده که اگر توجه بیشتری با نگاه کارشناسانه تری در موردش وجود داشت امروز شاهد ثبت زیان بیش از ۷ هزار میلیارد ریالی آن نبودیم. البته برای واحدی مانند ذوب آهن اصفهان این زیان حتما در کوتاه مدت قابل حل خواهد بود اما در تحلیلی منصافانه تر باید اذعان کرد که اگر چنین خطاهای قابل توجهی نزد تحلیل گران که امروز بر مسند صدور ابلاغیه نشسته اند نبود شاهد حضور اثرگذارتری از ذوب آهن اصفهان بودیم.

درک درست فضای تولید، شناخت دقیق نیازمندی ها، داشتن راه حل های مفید و مدیریت چالش ها از جمله ظرفیتهای ذوب آهن اصفهان است که بکارگیری آنها در سنوات گذشته همواره به مدد ذوبی ها آمده و آنها را از بحران عبور داده.

یکی از مهم ترین چالشهای ذوب آهن اصفهان تأمین مواد اولیه بود که که در بحبوحه مشکلات اخیر و با تعاملی سازنده اتفاقی خوب با سیگنالی قوی مخابره شد و آن برنده شدن در مزایده معدن سنگ آهن ققنوس ۱ بود.

این اتفاق به جهت اینکه نیازمندی های این واحد تولیدی را تا حدود زیادی مرتفع می کند خواهد توانست تا شمارش معکوس برای اوج گیری غول فولادسازی ایران را به راه بیندازد در این صورت می توان انتظار داشت تا قطار تحولات ذوب آهن اصفهان روی ریل توسعه قرار گیرد. با توجه به اینکه محوری ترین موضوع صنایع نعدنی در حال حاضر افزایش تولید و دستیابی به ظرفیهای اسمی است معدن سنگ آهن ققنوس ۱ فرصت مغتنمی خواهد بود تا یکی از معدود واحدهای تولیدکننده به روش کوره بلند با بکارگیری روشهای بهره وری پس از سالها به جایگاه اصلی خویش بازگردد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط