عرضه اولیه فروژ در بازار سرمایه

قرار است این هفته شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران در بازار سرمایه عرضه اولیه شود؛ این عرضه اولیه قرار است به چه روشی انجام شود و چه مزایا و معایبی خواهد داشت؟ به گزارش رصد روز،مدت‌ زیادی بود که به علت شرایط بد بازار سرمایه، عرضه‌های اولیه لغو ...

قرار است این هفته شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران در بازار سرمایه عرضه اولیه شود؛ این عرضه اولیه قرار است به چه روشی انجام شود و چه مزایا و معایبی خواهد داشت؟

به گزارش رصد روز،مدت‌ زیادی بود که به علت شرایط بد بازار سرمایه، عرضه‌های اولیه لغو شده بود اما با بهبود نسبی شرایط بازار قرار است در این هفته سهام شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران عرضه شود.

بررسی‌ها اما نشان می‌دهد که اغلب عرضه‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌رسد. رئیس سابق شرکت فرابورس نیز در خصوص واگذاری عرضه‌های اولیه به صندوق‌ها گفته بود که «اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها به دلایل منطقی و بعد از بررسی‌های کارشناسی اجرایی شد. چراکه تا پیش‌ از این عرضه‌های اولیه با عددهای بسیار کوچک مثلاً ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان در پرتفوی سهامدار خرد قرار می‌گرفت و گاه فراموش می‌شد. در نتیجه فضا برای پروژه شدن سهم توسط گروه‌ها یا افرادی فراهم می‌شد. در ادامه، شاهد رشدهای بی‌منطق و چند صددرصدی در این نمادها بودیم.»

برخی عنوان می‌کنند در این شرایط بازار اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها می‌تواند منطقی باشد. چرا که شرایط بازار مطلوب نیست و سهامداران استقبال چندانی از عرضه نخواهند کرد.

اما در مقابل، برخی بر این باورند که این دست از عرضه‌ها در صورتی که بدون واسطه صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شود، می‌تواند موج بازگشت سهامداران خرد به معاملات بازار سرمایه را رقم بزند.

در همین حال انتقاداتی نیز نسبت به روش فعلی عرضه‌ها مطرح است؛ از جمله اینکه گفته می‌شود سهم با قیمت پایین ابتدا به صندوق‌ها واگذار می‌شود و سپس صندوق‌ها پس از رشد قیمت و افزایش ارزش ریالی سهام، آن را به سرمایه‌گذاران خرد واگذار می‌کنند؛ به این ترتیب عرضه‌های اینچنینی تبدیل به مدلی از رانت برای صندوق‌ها می‌شود.

ایجاد رانت در بازار سرمایه با محدود کردن عرضه به صندوق‌ها

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر ارزش معاملات بازار سرمایه به بیش از ۵ هزار میلیادر تومان رسیده است و با توجه به شرایط آرام آرام باید عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه شکل بگیرد و شرکت‌های جدید وارد بازار شود.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته عرضه اولیه برای بازار مطلوب نبود و به نوعی عرضه اولیه، خارج کردن پول از بازار سرمایه بود. اما اکنون که شرایط بازار سرمایه بهتر شده، این عرضه‌های اولیه‌ می‌تواند به رونق بازار کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نحوه عرضه گفت: این نوع عرضه که به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌رسد برای بازار خوب نیست و شبیه یک نوع رانت است. البته این روش به استاندارهای بین‌المللی نزدیک است ولی با توجه به شرایط کشور کاربرد چندانی ندارد.

حق‌شناس تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور بهتر است عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ انجام شود تا شائبه‌ای برای قیمت‌گذاری و عرضه در بازار شکل نگیرد.

پوشش ریسک یا امتیاز خاص؟

برخی از کارشناسان می‌گویند که عدم استقبال سهامداران از عرضه اولیه باعث شده که این عرضه‌ها به صندوق‌ها برسد. در مقابل برخی از کارشناسان می‌گویند که فروش عرضه اولیه به صندوق‌ها ریسک بازار را کاهش می‌دهد و به نوع دیگر اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها ضربه‌گیر بازار سرمایه است.

البته سهامداران زیادی نسبت به اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها اعتراض داشتند و دارند. برخی از سهامداران عقیده دارند که عرضه‌‌های اولیه‌ سودآور به صندوق‌ها می‌رسد و برخی دیگر می‌گویند با اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها پول به بورس تزریق می‌شود و در نهایت مسیر بازار تغییر می‌کند.

نظرات و آراء مختلفی درباره نوع عرضه وجود دارد اما در مجموع می‌توان گفت که کمبود عرضه اولیه به خودی خود برای سهامداران می‌تواند جو بی‌اعتمادی در بازار سرمایه ایجاد کند و ایجاد تساوی در بازار میان سهامداران خرد و صندوق‌ها می‌تواند به سود سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه باشد.

جزئیات عرضه اولیه فروژ

عرضه اولیه سهام شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران با ۱۱۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از کل سهام شرکت به روش ترکیبی و تحت نماد معاملاتی فروژ روز سه‌شنبه انجام می‌شود.

دوره سفارش‌گیری و عرضه در مرحله اول و دوم در روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه انجام خواهد شد. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی در مرحله نخست ۲میلیون و ۷۵۰ هزار سهم بوده و حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرحله دوم، ۱۱۰ سهم است.

قرار است در مرحله اول عرضه اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط به روش حراج و بدون دامنه قیمتی عرضه شود.

قیمت ارزش‌گذاری شده برای هر سهم ۳ هزار و ۹۶۸ تومان است. قیمت عرضه در مرحله دوم مطابق قیمت کشف شده در مرحله نخست خواهد بود؛ همچنین مظنه‌ها دارک هستند.

در مرحله دوم عرضه به عموم سرمایه‌گذاران به روش قیمت ثابت است. جزئیات مشارکت صندوق‌ها در فرآیند کشف قیمت اعم از حجم و قیمت، توسط فرابورس اعلام می‌شود.

درج نماد فروژ

شرکت صنایع فروآلیاژ ایران پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از هشتم آبان با نماد «فروژ» در گروه فلزات اساسی به عنوان صد و شصتمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام قرار گرفت. بنابراین به اطلاع می‌رساند شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران (سهامی عام) پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۸ بعنوان دویست و شصت و ششمین نماد معاملاتی یکصد و شصتمین شرکت در بازار دوم، در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.

شرکت صنایع فروآلیاژ ایران با هدف تولید فروسیلیسیوم به عنوان تامین کننده یکی از مواد اصلی اولیه صنایع فولاد و چدن در سال ۱۳۶۵ در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار تاسیس و در بهمن سال ۷۲ به بهره‌برداری رسمی رسید. در حال حاضر کارخانه با تولید سالانه ۶۰ هزار تن فروسیلیسیوم و ۲۰ هزار تن پودر میکروسیلیکا با ۳ کوره بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فروسیلیسیوم در ایران و خاورمیانه است.

این شرکت در استان لرستان، شهرستان ازنا واقع شده که تولید فروسیلیسیوم در این شهرستان به دلیل نزدیکی به منابع مورد نیاز تولید، اقتصادی است. شرکت اکنون با بیش از ۹۱ درصد توان اسمی (تولید عملی ۵۴ هزار تن فروسیلیسیم) در سال فعالیت می‌کند و بطور تقریبی ۶۰ درصد از تولید آن مجموعه در بازار‌های داخلی عرضه و مابقی به بیش از ۲۵ کشور از جمله ترکیه، آلمان، ایتالیا، چک، فرانسه، یونان، صربستان، هند، پاکستان و … صادر می‌شود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط