قاچاق جوجه یکروزه به صفر نزدیک شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اشاره به لزوم برخورد جدی با سرشاخه‌های قاچاق جوجه اعلام کرد که حساسیت‌ها و برنامه ریزی‌های مسئولین استان موجب شد تا قاچاق جوجه یکروزه به عدد صفر نزدیک شود.

به گزارش رصد روز، خالد جعفری صبح امروز پنجشنبه(۶ خردادماه) در جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کردستان با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه در دی ماه سال گذشته بسیار کم بوده و جوجه‌ مازاد نیز در استان تولید شده اظهار کرد که افزایش قیمت مرغ و عدم تعادل عرضه و تقاضا موجب برهم خوردن بازار شد.

وی با اشاره به لزوم برخورد جدی با سرشاخه‌های قاچاق جوجه افزود که قاچاق جوجه یکروزه از طریق مرز و به شیوه کولبری بسیار ناچیز و کم است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اشاره به پایش‌های سفت و سخت مرزبانی در مرزهای استان و به ویژه مرز هنگه‌ژاله، تصریح کرد که برخورد جدی و برنامه‌ریزی‌های مناسب موجب شد تا میزان قاچاق جوجه و درنتیجه کشفیات آن نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به امنیتی شدن موضوع قاچاق جوجه یکروزه، عنوان کرد که قاچاق جوجه‌های یکروزه از بابت حفظ امنیت غذایی جامعه برای ما مهم بود و سعی مسئولین بر این مهم دوچندان شد.

جعفری با بیان اینکه شیوه قاچاق جوجه یکروزه مورد قبول مسئولین اقلیم کردستان نیست و آن‌ها نیز به شدت با این‌ موضوع برخورد می‌کنند، ادامه داد که حساسیت‌ها و برنامه ریزی‌های مسئولین استان موجب شد تا قاچاق جوجه یکروزه به عدد صفر نزدیک شود.

وی با بیان اینکه حتی یک جوجه نیز نباید از مرز خارج شود، خاطرنشان کرد که کنترل‌ها و پایش‌های جهاد کشاورزی و مرزبانی و سایر دستگاه‌های دیگر به شدت ادامه خواهد داشت و این موضوع موجب شد تا قاچاقچیان از این موضوع صرف‌نظر کنند.

فرید سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به آمار جوجه‌ریزی در استان اظهار کرد که جوجه‌ریزی فرودین ماه کردستان ۴ میلیون و ۷۹ هزار قطعه بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳ میلیون ۴۵۲ هزار قطعه بوده که افزایش ۱۸ درصدی میزان جوجه ریزی را نشان می‌دهد.

وی افزود که در اردیبهشت ماه ۳ میلیون ۸۶۷ هزار جوجه ریزی انجام شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بوده که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به  رشد ۱۸ درصدی جوجه‌ریزی دو ماهه ابتدایی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد که زمینه تولید مرغ در کردستان همانند سال‌های گذشته فراهم است.

وی با بیان اینکه ۳.۴ درصد از کل جوجه‌ریزی کشور مختص به کردستان است عنوان کرد که روزانه ۲۳۰ تن گوشت لاشه در کردستان به صورت میانگین تولید می‌شود که مصرف روزانه استان در نهایت به ۱۶۰ تن می‌رسد.

سپری با اشاره به تولید ۷۰ تن گوشت لاشه مازاد در کردستان ادامه داد که طبق ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی کردستان معین استان البرز بوده و گوشت مازاد استان به البرز ارسال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین و توزیع مرغ در کردستان وجود ندارد و گوشت مرغ به وفور در سطح بازار قابل دسترس مردم است.

فرزاد معاونی، مدیرکل پشتیبانی امور دام کردستان در ادامه جلسه با اشاره به تاثیرگذاری واردات تخم نطفه‌دار بر قیمت جوجه یکروزه اظهار کرد که قیمت جوجه یکروزه در بازار ۵ هزار ۵۰۰ تومان است و پیش‌بینی می‌شود قیمت جوجه از این حد نیز کمتر شود و به قیمت مصوب برسد.

وی با اشاره به تامین ذخایر استراتژیک مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان افزود که اولین‌محموله گوشت مرغ وارداتی ترکیه با وزن ۲ هزار ۶۰۰ تن در کشور توزیع شده که سهم کردستان ۱۰۰ تن برآورد شده است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام کردستان با اشاره به کمبودهای تامین نهاده در پایان یادآور شد که در ۲ ماه گذشته حدود ۱۹ هزار تن نهاده از ذخایر استراتژیک استان توزیع شده که کل میزان توزیع نهاده در سال گذشته ۲۲ هزار تن بوده است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار