قیمت کنونی دلار واقعی نیست/ درنگ سازمان‌های نظارتی، عامل عدم تثبیت قیمت کالا‌ها است

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تاخیر و درنگ در اقدام برای کنترل قیمت‌ها، باعث تثبیت قیمت کالا‌ها می‌شود و همین فوت وقت کاری می‌کند که دیگر برگرداندن قیمت‌ها به نرخ اصلی با مشکلات جدی روبرو شود.

به گزارش رصد روز ، طی هفته‌های اخیر، افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها و اقلام اولیه زندگی مردم با جهشی غیرقابل باور روبرو شده و به نوعی تورم رنگ و بوی روزانه به خود گرفته است.

وقتی پای صحبت کاسبان می‌نشینیم و می‌پرسیم چرا اوضاع قیمت‌ها اینقدر عجیب و غریب شده است به یک جمله بسنده می‌کنند «قیمت دلار بالا رفته است»، اما وقتی از همین افراد می‌پرسیم چرا با کاهش قیمت دلار قیمت‌ها پایین نمی‌آید یا جوابی ندارند و یا جوابی که می‌دهند قانع‌کننده نیست.

حال در شرایطی که درآمد مردم ثابت است، تا کی این تورم غیرمنطقی می‌خواهد ادامه داشته باشد و سفره‌های مردم کوچک‌تر شود؟ این سوالی است که هر فردی دوست دارد از مسئولان بپرسد و البته جوابی در شان یک ایرانی را بشنود.

عده‌ای بر این باورند حالا که قیمت‌ها به لحظه بالا می‌رود و برخی افراد سودجو می‌خواهند مردم را به گرانی عادت دهند، وقت آن است که بازرسی‌ها در بازار تشدید شود و اگر گرانی دیده شد با آن برخوردی سخت کرد تا لااقل شاهد تورمی لحظه‌ای و روزانه نباشیم.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند حداکثر ۲۰ درصد در تغییرات قیمت تاثیر می‌گذارد، آن هم اگر ارز تغییرات ۱۰۰ درصدی داشته باشد. حال ارز ۲۰ درصد تغییر کرده است، اما قیمت‌ها سر به فلک کشیده و ما این را به هیچ عنوان نمی‌توانیم بپذیریم.

وی افزود: قیمت کنونی دلار اصلاً واقعی نیست و ما معتقدیم که دولت باید تلاش کند و با سیاست‌گذاری‌های جدید، قیمت همه ارز‌ها را به حالت واقعی و منطقی خود برگرداند. اکنون قیمت واقعی دلار بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و هر رقمی بالاتر از این، منطقی نیست.

نماینده قزوین تصریح کرد: اینکه می‌بینیم برخی کالا‌ها در مدتی کوتاه ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند ربطی به قیمت ارز ندارد، بلکه این موضوع نشان‌دهنده نقش پررنگ دلالان و واسطه‌گران است که دنبال سوءاستفاده از فضای موجود هستند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: تولیدکننده واقعی سودی از این افزایش‌ها نمی‌برد و چیزی نصیبش نمی‌شود و این واسطه‌گران و احتکارگران هستند که در بازار‌ها سودجویی می‌کنند. در این شرایط، دولت و سازمان تعزیرات حکومتی باید آنلاین شوند، یعنی در لحظه قیمت‌ها را رصد و نظارت کنند، نه اینکه امروز قیمت کالایی بالا برود و سازمان تعزیرات دو ماه دیگر یادش بیفتد که باید اقدام کند. وقتی اطلاعات به لحظه می‌رسد ما نیز باید برای نظارت و عملکرد به لحظه وارد شویم. متاسفانه یکی از ایرادات این است که سازمان‌های نظارتی با تاخیر وارد عمل می‌شوند. حال می‌بینیم که قیمت‌ها از هفته‌ها پیش افزایش غیرمنطقی پیدا کرده، ولی هنوز سیستم‌های نظارتی به‌صورت تاثیرگذار وارد میدان نشده‌اند.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: تاخیر و درنگ در اقدام برای کنترل قیمت‌ها، باعث عدم تثبیت قیمت کالا‌ها می‌شود و همین فوت وقت کاری می‌کند که دیگر برگرداندن قیمت‌ها به نرخ اصلی با مشکلات جدی روبرو شود، زیرا باید کالا‌ها به بازار بیایند، عرضه و تقاضا تعریف شود و این روند زمان‌بر است به همین دلیل بازگرداندن قیمت‌ها به نرخ‌های واقعی سخت است. وقتی این اتفاقات می‌افتد، امنیت‌خاطر مردم از بین می‌رود و به اعتقاد من، راه علاج مبارزه با گرانی‌های نامتعارف، حضور به‌موقع مراجع نظارتی و بازرسی در بازار است که اگر این سیاست به جد دنبال نشود، اعتماد مردم به مسئولان به کمترین حد خود خواهد رسید.

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار