لیست احتمالی کاندیداهای مهمترین انتخاب در پارلمان بخش خصوصی/ آیا دولت باز هم در انتخاب هیات رییسه دخالت خواهد کرد؟

همه منتظر اعلام نتایج تائید صلاحیت ها از سوی دستگاه های نظارتی هستند و به موازات هم، بازار حدس و گمان ها و البته چانه زنی ها و برگزاری مهمانی ها و جشن ها برای کسب رای بیشتر در جریان است. در این میان ۴ لیست احتمالی هم بر اساس حدس و گمان ها...

همه منتظر اعلام نتایج تائید صلاحیت ها از سوی دستگاه های نظارتی هستند و به موازات هم، بازار حدس و گمان ها و البته چانه زنی ها و برگزاری مهمانی ها و جشن ها برای کسب رای بیشتر در جریان است. در این میان ۴ لیست احتمالی هم بر اساس حدس و گمان ها و اطلاعات فعالان اقتصادی دست به دست می شود که البته صحت و سقم آنها تا ساعاتی پیش از انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران مشخص خواهد شد.

به گزارش رصد روز،  امروز و فردا است که دستگاههای نظارتی، اسامی افرادی که صاحب صلاحیت برای عضویت در هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هستند را اعلام خواهند کرد. موضوعی سرنوشت ساز که می تواند ترکیب موثری را برای هیات رییسه پارلمان بخش خصوصی رقم زند.

اگر نگاهی اجتمالی به لیست نامزدهای انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران بیندازیم، نه تنها نمی توان نتیجه ای از آرایش و ترکیب لیست های انتخاباتی گرفت، بلکه به گفته برخی فعالان اقتصادی، سردرگمی و ابهام هم بیشتر شده است. به عنوان مثال از اتاق تهران ۷ نفر کاندیدا ثبت نام و اعلام آمادگی کرده اند اما آیا این هفت نفر در مرحله نهایی و انتخابات روز ۲۸ خرداد حضور خواهند داشت، جمع هیات نمایندگان اتاق تهران به این ۷ نفر رای خواهند داد یا باز هم صحنه هایی که در انتخابات اتاق بازرگانی تهران دیده شد، تکرار خواهد شد.

نمونه دیگر کاندیداهایی هستند که از اتاق های اصفهان و تبریز وارد این فضا شده و هر یک از این اتاق ها، سه نامزد برای عضویت در انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران معرفی کرده اند که سوال اینجا است که آیا هر سه نفر از یک اتاق در یک لیست کنار هم خواهند بود یا به صورت جداگانه و مقابل هم با یکدیگر رقابت خواهند کرد؟

در این میان بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که موضوع به این سادگی ها هم نیست. به خصوص اینکه در برخی از اتاق ها و از جمله اتاق های اصفهان، شیراز، تبریز و قزوین نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات هر یک طیف جداگانه ای را نمایندگی می کنند و به صورت مجزا به رقابت با هم خواهند پرداخت.

حالا سوال اینجا است وقتی که تشتت آرا و پراکندگی رای ها حتی در سطح یک اتاق شهرستانی مشهود است، چگونه امکان جلب آرای بقیه رای دهندگان وجود خواهد داشت؛ اما در تهران به نظر می رسد که بنا به تصمیم قبلی اعضای ائتلاف برای فردا، جهت امکان کسب کرسی در هیات رییسه اتاق ایران به صورت دو برابر ظرفیت ثبت نام شده و در هفته آخر نهایتا سه نفر از این ثبت نام شدگان در انتخابات حضور خواهند یافت.

بنا به گفته برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، محسن بهرامی ارض اقدس به صورت فردی و خارج از تصمیم جمع، ثبت نام کرده است.

بنابراین همچنان باید منتظر ماند که آیا همچون انتخابات اتاق بازرگانی تهران، نمایندگان دولت تقاضای کسب کرسی از هیات رییسه اتاق ایران را خواهند داشت یا خیر.

بر اساس جدول زمان بندی و آیین نامه مربوط به انتخابات، احتمالا ظرف ۱۶ تا ۱۷ خردادماه اسامی و لیست افرادی که صلاحیت آنها از سوی وزارت اطلاعات احراز شده باشد، نهایی و منتشر خواهد شد و باید دید که از ترکیب ۴۰ نفره لیست اولیه، چند نفر به رقابت های پایانی این انتخابات راه خواهند یافت. اما جنب و جوش ها و جلسات روزانه و شبانه و میهمانی ها و مذاکرات، حکایت از برخی توافقات اولیه برای تشکیل ائتلاف های مختلف دارد.

در این میان احد عظیم زاده که نامش به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست اتاق ایران بر سر زبانها افتاده است، در زمینه فروش فروش و ساختمان سازی فعالیت دارد و یکی از افرادی است که داعیه ریاست اتاق بازرگانی ایران را در سر دارد؛ این درحالی است که عظیم زاده که به جز عضویت در اتاق بازرگانی تبریز، سابقه فعالیت تشکلی یا حضور در سطح اتاق های بازرگانی را نداشته است، حالا گفته که با همکاری و ائتلاف با محسن بهرامی ارض اقدس مدیر دولتی بازنشسته، فصل جدیدی از فعالیت های اتاق بازرگانی ایران را رقم خواهد زد.

بر اساس شنیده ها، احتمالا احد عظیم زاده اگر تا ۲۸ خرداد در صحنه رقابت باقی بماند، لیست چند نفره ای را نهایی و اعلام خواهد کرد که در حال حاضر برخی از مدیران سابق و بازنشسته دولتی و مجلس مانند اکبر غمخوار به عنوان مشاوران و اعضای ستاد انتخاباتی وی مشغول به فعالیت هستند و یک برنامه دوصفحه ای هم منتشر کرده اند.

در این میان یونس ژائله، یکی از رقبایی است که نام او به عنوان یکی از افرادی که شانس انتخاب شدن دارد هم دیده می شود.

البته بسیاری از اهالی اتاق تبریز معتقدند که با توجه به حضور دو رقیب بومی دیگر او یعنی احد عظیم زاده و صمد حسن زاده در هیات رییسه، احتمالا ائتلاف خواهد کرد؛ در حالیکه هنوز نزدیکان وی چنین موضوعی را تائید نکرده اند و حضور او را در این عرصه پرقدرت می دانند.

صادق نجفی مدیر بازنشسته وزارت صمت و آرمان خالقی هم در حال حاضر به عنوان مدیران و مشاوران وی در ستاد انتخاباتی فعالیت می کنند که هر دو سابقه حضور در حوزه های صنعت، معدن و تجارت را دارند.

بنا به گفته برخی از اعضای اتاق احتمال تشکیل یک ائتلاف با ترکیب مسعود گل شیرازی، جمال رازقی جهرمی، یونس ژائله، خورشید گزدازی، محمود تولایی و محمدعلی چوپانی هم محتمل است که البته این حدس و گمان هایی است که در این فضا منتشر می شود.

با توجه به تعداد کاندیداها و علاقه و اصرار اکثر آنها در انتخابات پیش رو، تشکیل یک ائتلاف سوم شهرستانی با حضور افرادی مانند محسن احتشام، محمدعلی شریعتی مقدم، حسین پیرموذن، نیما بصیری، حلوایی محتمل به نظر می رسد؛ اما اینها همه صرفا حدس و گمان است.

به گفته فعالان اقتصادی گروه چهارمی که قطعا تشکیل و در این انتخابات با دیگران به رقابت خواهند پرداخت، ترکیبی از نمایندگان شهرستانی، اتاق تهران و تشکل ها خواهد بود که به نظر می رسد ائتلاف برای فردا نقش پررنگی در آن خواهد داشت که البته به نظر می رسد بعد از اعلام و انتشار اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده با محوریت حسین سلاح ورزی شکل خواهد گرفت.

بر اساس آنچه که خبرنگار کسب اطلاع کرده است، سه نماینده با معرفی از سوی اتاق تهران، در کنار حسین سلاح ورزی، محمد حسن زاده، کیوان کاشفی و یک نماینده دیگر از شهرستانها، در این دوره از انتخابات لیست مشترکی را تشکیل خواهد داد.

حالا باید دید که کدام یک از حدس و گمان هایی که در این فضا رد و بدل می شود، به واقعیت نزدیک تر شده و آیا دولت هم در این دوره از انتخابات هیات رییسه اتاق ایران نقش آفرینی جدی خواهد داشت؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار