​نابودی صنعت شیشه‌سازی در اقتصاد فشل

در اولین روز از نمایشگاه ایران آگروفود، معاون بازرگانی شرکت زمزم به همراه دو تن از مدیران عامل صنعت شیشه‌سازی، در نشستی به بحث پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های شیشه‌سازان ایرانی پرداختند. به گزارش رصد روز، در حاشیه برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین...

در اولین روز از نمایشگاه ایران آگروفود، معاون بازرگانی شرکت زمزم به همراه دو تن از مدیران عامل صنعت شیشه‌سازی، در نشستی به بحث پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های شیشه‌سازان ایرانی پرداختند.

به گزارش رصد روز، در حاشیه برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی ایران آگروفود، نشست تخصصی در مورد چالش‌ها و آینده صنعت شیشه‌سازی ایران با حضور مهندس آخوندی معاون بازرگانی شرکت زمزم ایران، مهندس برقراری مدیرعامل شرکت شیشه مینا و مهندس تورنگ مدیرعامل شرکت شیشه‌سازی وگاز برگزار شد.

آخوندی معاون بازرگانی شرکت زمزم ایران، در خصوص چالش‌های فعلی موجود در صنعت شیشه‌سازی اظهار داشت: صنعت شیشه‌سازی صنعتی خاص است و نیازمند سطح بالایی از تکنولوژی است و بسیار هزینه‌بر و انرژی‌بر است. با توجه به بازار B2B شیشه‌سازی، این صنعت نیازمند سیاست‌هایی خاص هم زمینه تولید و هم در زمینه فروش و بازاریابی است.

برقراری مدیرعامل شرکت شیشه مینا، در خصوص تغییر قیمت مواد اولیه در سالهای اخیر در صنعت شیشه سازی گفت: علی رغم تورمی که در کشور ما حاکم بوده‌است، ما در سال گذشته تنها یکبار افزایش قیمت داشتیم. اما افزایشی که در حوزه مواد اولیه وجود داشته به دلیل فضای شبه‌انحصاری این بازار، به مراتب بیشتر بوده‌است.

وی اضافه کرد: نوشیدنی در سبد خانوار کالای ضروری نیست و ما شاهد این هستیم که با توجه به شرایط اقتصادی مردم آن را از لیست خرید خود حذف می‌کنند. به همین دلیل افزودن قیمت برای ما میسر نیست. نهایتا این حاشیه سود شرکت شیشه‌سازی است که کاهش پیدا می‌کند.

تورنگ مدیرعامل شرکت شیشه‌سازی وگاز، در رابطه با وضعیت و جایگاه کشور ایران در این صنعت اذعان داشت: ایران دارای مزیت نسبی در صنعت شیشه سازی است. آینده این صنعت در گرو کشورهای دارای مزیت است و ایران یکی از آنهاست‌. منظور ما از مزیت در این‌جا انرژی است. شیشه‌سازی مصرف انرژی زیادی دارد و ایران دومین تولیدکننده گاز در دنیاست. انرژی در ایران در دسترس و ارزان است. و این برای شیشه سازان ایرانی مزیت بزرگی به حساب می‌آید. ما ۹۵ درصد مواد اولیه‌مان را از داخل تهیه می‌کنیم. این در حالی است که محصول در نهایت صادراتی است. لذا این صنعت صنعت سودآوری است و آینده روشنی دارد. اگر مشکلات منطقه‌ای، تحریم‌ها و مسائل پرداخت‌های بین‌المللی برطرف شود شرایط بسیار بهتری را نیز شاهد خواهیم بود.

برقراری در پاسخ به سوال آخوندی در خصوص چالش های ایجاد شده به دلیل محدودیت‌های انرژی در سال‌های اخیر و قطعی‌های برق به خصوص در فصل گرما بیان کرد: تمامی صنایع کشور به دلیل محدودیت‌های انرژی در سال‌های اخیر لطمه دیده‌اند. ما نیز از این قضیه مستثنا نیستیم و در این دوره کاهش درآمد زیادی داشته‌ایم. در همین راستا ما سوخت دومی را پیش‌بینی کرده ایم که آن مازوت و گازوئیل است. در صورتی که مجبور به استفاده از این سوخت‌های جایگزین شویم، ناگزیر به افزایش قیمت خواهیم بود و امکان تولید در قیمت فعلی را نداریم.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار