نحوه تعامل با دولت آینده آمریکا نیازمند فهم مشترک ملی است

نماینده ادوار مجلس، برجام را حاصل فهم مشترک و اراده ملی در کشور دانست و افزود: تصمیم‌گیری درباره نحوه تعامل با رییس‌جمهوری بعدی ایالات متحده نیازمند ایجاد فهم مشترک و اراده ملی است تا عزت کشور حفظ و تحریم ها رفع شود.

به گزارش رصد روز ، مهرداد بائوج لاهوتی اظهار کرد: دنیای امروز مثل حلقه های زنجیر به هم پیوسته است و ما نمی توانیم دور خودمان دیوار بکشیم و بگوییم به تنهایی می توانیم همه اموراتمان را به پیش ببریم.

وی افزود: اقتصاد ما به تعاملات سیاسی با دنیا گره خورده است و تعاملات سیاسی پیش نیاز تعاملات اقتصادی هستند.

عضو پیشین کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به صادرات روزانه حدود ۲ میلیون و  ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت از کشور پیش از تحریم های آمریکا اشاره کرد و افزود: این میزان صادرات نفت سالی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای ما درآمد داشت که در کنار ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار درآمد غیر نفتی بیش از نیاز ارزی کشور بود.

لاهوتی، افزایش قیمت ارز در ماه های اخیر را یادآور شد و تصریح کرد: یکی از دلایل بالا رفتن قیمت ارز در ماه های اخیر، نبود تعادل بین ارز وارد شده به کشور و هزینه‌های ارزی ما بود.

وی با بیان اینکه ما راهی جز برداشتن تحریم‌ها نداریم و اکنون گران کشور را اداره می‌کنیم، خاطرنشان کرد: نمی توان برای همیشه قطعات یدکی هواپیما و دیگر نیازهای کشور را از بازار سیاه و با قیمت گرانتر تهیه کرد و باید بتوانیم ارز حاصل از صادرات را به روال طبیعی وارد کشور کنیم.

نماینده پیشین مردم لنگرود در مجلس به برداشت بی رویه قطر و دیگر کشورهایی که ایران با آنها میدان نفتی مشترک دارد، اشاره کرد و افزود: کشورهای دیگر از شرایط تحریمی ما سوءاستفاده می کنند و ما نمی توانیم از منابع خودمان بهره کافی را ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تحمل دهک‌های پایین درآمدی برای ادامه این شرایط کم شده است و مسئولان کشور باید برای حل ریشه ای و اساسی مشکلات آنها اقدام کنند.

دولت کمبود منابع را به خوبی مدیریت کرد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوانان تحصیلکرده نیازمند شغل، مسکن و ازدواج هستند، افزود: دولت تدبیروامید توانست باوجود فشار حداکثری آمریکا و کاهش درآمدهای نفتی، کشور را مدیریت کند و علاوه بر پرداخت حقوق کارکنان دولت،  با اجرای امتیازات ۵۰ درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری کارمندان به بهبود معیشت آنها کمک کرد.

لاهوتی، پرداخت یارانه به ۷۶ میلیون نفر و پرداخت یارانه معیشتی به ۵۳ میلیون نفر در کنار پرداخت یارانه به دارو و کالاهای اساسی را یادآور شد و گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت اما دولت توانست این هزینه را مدیریت و اجرایی کند.

وی به دفاع مردم از کشور در دوران جنگ تحمیلی و وفادارای آنها به نظام و انقلاب اشاره کرد و افزود: این مردم وفاداریشان را در دوران جنگ تحمیلی ثابت کرده اند اما می توان بر اساس قانون اساسی در مورد تلاش برای رفع تحریم ها از آنها نظرخواهی کرد و این موضوع را به همه پرسی گذاشت.

عضو پیشین کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت همانطور که رییس جمهوری اشاره کرد، دنبال پرداخت یارانه جدید به اقشار کم درآمد است اما این راه حل ها موقت هستند و نیازمند راه حل های اساسی تر برای حل مشکلات هستیم.

بایدن باید به خط قرمزهای ما احترام بگذارد

لاهوتی با بیان اینکه آمریکایی ها با ما دشمنی دارند و در این زمینه تفاوتی بین جو بایدن دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری خواه نیست، افزود: در عین توجه به دشمنی واشنگتن باید این موضوع را هم بپذیریم که ادامه تحریم ها و فشار حداکثری به نفع کشور نیست و ما می توانیم با حفظ ارزشهای انقلاب و در چارچوب سیاست اصولی «عزت، حکمت و مصلحت»، تعاملات با دنیا را تقویت کنیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، بازگشت بایدن به برجام را شکست سباست فشار حداکثری عنوان کرد و افزود: بایدن باید پلی که ترامپ خراب کرده را داوطلبانه درست کند و به برجام برگشته و تحریم ها را بردارد.

لاهوتی، توان دفاعی و موشکی کشور و حمایت جمهوری اسلامی از گروه های مقاومت در منطقه و جهان را خط قرمز جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و افزود: بایدن باید به خط قرمزهای جمهوری اسلامی توجه داشته باشد و انتظارات نامعقول نداشته باشد.

وی، برجام را نتیجه فهم مشترک و اراده ملی در کشور ارزیابی و اضافه کرد: مجلس، دولت، شورای امنیت ملی و سایر قوا با رسیدن به یک فهم مشترک، مذاکراتی را رقم زدند که منجر به امضای برجام شد.

این فعال سیاسی، تصمیم گیری درباره مسائل مربوط به آمریکا را نیز نیازمند ایجاد یک فهم مشترک و رسیدن به یک اراده ملی در کشور دانست و افزود: حداقل خاصیت برجام، رفع تحریم های شورای امنیت علیه ایران بود.

نماینده پیشین مجلس به شکست بی سابقه دولت ترامپ در شورای امنیت برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران اشاره کرد و گفت: ترامپ از همه ابزارها استفاده کرد تا بتواند یک قطعنامه نیم‌بند یا حتی بیانیه علیه ایران در شورای امنیت تصویب کند اما به خاطر استحکام برجام و تبعیت جامعه ملل از آن نتوانست این کار را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بایدن به برجام بازگشت و صادقانه برای رفع تحریم ها اقدام کرد از آن استقبال خواهیم کرد زیرا این موضوع نشان می دهد که هیات حاکمه آمریکا در زمان ترامپ دچار اشتباه محاسباتی شده و اکنون قصد اصلاح سیاست خود در قبال ایران را دارد.

عضو پیشین کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، شکست ترامپ در انتخابات آمریکا را پیروزی برای جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و افزود: ما در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستادیم و اکنون او رفته و ما با مقاومت فعال و مدیریت تحریم ها روی پای خود ایستاده ایم.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط