نوآوری در صنعت ساخت مسکن ، هر روز عقب می افتد/ صنعتی‌سازی مسکن کار دولت‌ها در ایران نیست

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران معتقد است؛ حضور شرکت‌های دانش بنیان در صنعت ساختمان ضروری است، اما سیاست حمایتی دولت از این شرکت‌ها بسیار ضعیف است؛ گویا وضعیت فعلی صنعت ساختمان مورد رضایت دولت است. به گزارش رصد روز،  دولت‌ها برای ت...

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران معتقد است؛ حضور شرکت‌های دانش بنیان در صنعت ساختمان ضروری است، اما سیاست حمایتی دولت از این شرکت‌ها بسیار ضعیف است؛ گویا وضعیت فعلی صنعت ساختمان مورد رضایت دولت است.

به گزارش رصد روز،  دولت‌ها برای تسکین بازار به دنبال شعار و وعده‌های زیادی در بحث توسعه مسکن به شکل‌های مختلف هستند، اما هیچ یک از این برنامه‌ها را نه اجرا می‌کنند و نه به بخش خصوصی اجازه اجرای آن را می‌دهد چراکه اداره کشور به سبک و روش خودشان را می‌پسندند و هیچ گاه به فکر عاقبت تصمیمات و یا تعلل در اجرای برنامه‌های بلند مدت نبوده و نمی‌خواهند که باشند.

از ساخت مسکن‌های حمایتی تا صنعتی سازی مسکن، می‌توان به عنوان پروژه‌های بزرگ و غیر قابل دستیابی و به نوعی، نمادین دولت‌ها در زمان تشدید بحران گرانی و کمبود مسکن نام برد.

هرچند در عرصه‌های مختلف حتی در صنعت ساختمان‌سازی به سمت یکپارچگی می‌رود، اما متاسفانه صنعت ساختمان کشور ما از مسیر یکپارچگی در بخش‌های مختلف فاصله زیادی دارد که این مساله دلیل مهم مشکلات فعلی است.

کارشناسان معتقدند؛ صنعتی سازی در حوزه مسکن تاکنون مغفول مانده و باید در قانون برنامه هفتم، به صنعتی سازی ساختمان و استفاده از تجربیات در این خصوص به گونه‌ای توجه شود تا تأمین نیاز مسکن جامعه تا حد زیادی قابل حل شود.

بازار مسکن نیاز به علم جدید دارد

درهمین رابطه حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: دولتمردان به همین شرایط فعلی بازار ساخت و ساز مسکن رضایت داده اند در حالی که برای ارتقای بخش تولیدات دربازار مسکن نیاز به استفاده از علم روز و افراد متخصص است.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: ما هنوز از کشور‌های دنیا در بخش صنعتی سازی ساختمان عقب مانده ایم. دولت تشویق و تسهیلاتی را به نوعی به شرکت‌های دارای فناوری‌های نوین در بخش مسکن ارائه می‌دهد، اما این تنها راهکار برای حرکت در مسیر صنعتی سازی مسکن نیست.

به گفته محتشم، ابتدا باید فناوری در این بخش نهادینه شود و سپس برای تسریع در این مسیر، نیاز به ارائه مشوق‌ها و حمایت‌ها از طرف دولت است، بحثی که دولت در انجام آن کاملاً کوتاهی می‌کند و به آن بی توجه است. هنوز در بخش صنعتی سازی ساختمان، واردات فناوری و بومی سازی شکل نگرفته است و دولت نیز هیچ تلاشی برای تحقق این بحث انجام نداده است و بازار ساخت و ساز را با همین شرایط قبول دارد.

نوآوری در صنعت ساخت مسکن ، هر روز عقب می افتد

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه علاوه بر اینکه توان مملکت در شرایط حاضر برای ساخت یک میلیون واحد در سال امکانپذیر نیست، گفت: صنعتی سازی ساختمان یکی از الزامات اصلاح ساخت و ساز مسکن در کشور است و نوآوری برای موفقیت صنعت ساخت و ساز با توجه به نیاز جامعه، ضروری است، زیرا با توسعه روش‌ها و مصالح جدید، شرکت‌های ساختمانی می‌توانند جلوتر از شرایط فعلی پروژه‌هایی را جهت تأمین نیاز مسکن ارائه دهند. اما متأسفانه نوآوری در بخش مسکن به دلیل تعویق و تعلل در اجرا نسبت به سایر کشورها، هر روز عقب‌تر از قبل است.

ورود دانش به بخش صنعت ساختمان ضروری اما سخت!

به گفته محتشم، فناوری در خط مقدم صنعت ساختمان قرار دارد، اما امروز به دلیل مشکلات و موانع موجود در اقتصاد امکان ورود دانش به بخش صنعت ساختمان سخت و گاهاً غیر ممکن شده است.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: افزایش بهره‌وری در بخش ساخت و ساز با فناوری‌های جدیدی که پایداری را ارتقا می‌دهند و به مبارزه با بحران تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند، یکی از مولفه‌های اصلی صنعتی سازی ساخت و ساز مسکن است؛ موضوعی که امروز در هیاهوی بحران گرانی ساخت در بخش مسکن نادیده گرفته شده است.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: عموماً صنعتی سازی ساختمان در پروژه‌های بزرگ و انبوه‌سازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه صنعتی سازی مسکن در واقع در ابعاد کوچک و مساحت‌های کم، به‌صرفه و اقتصادی نیست.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: امروز بحث تجمیع ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و همچنین تولید مسکن توسط انبوه سازان حلقه مفقوده در توسعه اقتصاد مسکن است پس این صنعت به دلیل سهم ناچیز در تولید مسکن و عدم استفاده وسیع از ظرفیت‌های تولید انبوه، در طی سال ها، امروز با شکست مواجه شده است.

صنعتی سازی

نیروی متخصص صنعتی سازی مسکن موجود است؟

محتشم در پاسخ به این سوال که آیا نیروی کار متناسب با حرکت در مسیر توسعه صنعتی سازی ساخت و ساز مسکن در کشور وجود دارد یا خیر؟ گفت: اجرای پروژه‌های ساختمانی با روش صنعتی و تکنولوژی‌های جدید نیاز به نیرو‌های مجرب و آموزش دیده دارد. اکنون نیروی کار جامعه به تدریج به سمت اخذ تحصیلات عالی می‌رود و به همین دلیل در بلندمدت بازار تولید ساختمان‌ها با روش قدیمی با کمبود نیروی کار ساده و اجرایی مواجه خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: البته نیروی کار متخصص تنها مولفه تحقق برنامه‌های توسعه صنعتی سازی ساختمان نیست، چراکه در فضایی که هنوز متولیان به اجرای چنین صنعتی با توجه به نیاز جامعه کم توجه هستند چطور نیروی کار متخصص می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای را به راحتی اعمال کنند؟!

دولت در بخش صنعتی سازی مسکن هیچ اعتقادی به بخش خصوصی ندارد

این فعال صنفی با اشاره به اینکه بازار مسکن نیاز به تحول جدی دارد، گفت: زمانی که دولت هیچ اعتقاد و اطمینانی به بخش خصوصی ندارد، ظرفیت‌های موجود در بحث صنعتی سازی نیز به راحتی دچار فرصت سوزی می‌شود.

محتشم تأکید کرد: کاهش هزینه تولید، تسریع در ساخت و استفاده از کمترین امکانات برای حداکثر بهره وری و از همه مهمتر استحکام و مقاوم سازی مسکن، از مواردی است که با حرکت در مسیر صنعتی سازی مسکن می‌توان به آن‌ها دست یافت، اما این مهم به دلیل فقدان اطلاعات متولیان و نبود اطمینان به بخش خصوصی مغفول مانده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار