چرایی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در فولاد مبارکه اصفهان

راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان این سؤال را به دهن متبادر می کند که لزوم و منفعت استفاده از چنین نیروگاهی در یک واحد تولیدی چیست و فولادیها با احداث چنین نیروگاهی چه اهدافی را دنبال می کنند؟ به گزارش اختصاصی رصد روز، رو...

راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان این سؤال را به دهن متبادر می کند که لزوم و منفعت استفاده از چنین نیروگاهی در یک واحد تولیدی چیست و فولادیها با احداث چنین نیروگاهی چه اهدافی را دنبال می کنند؟

به گزارش اختصاصی رصد روز، روزهای پیش رو برای صنعت کشور از جهات زیادی روزهای خاصی محسوب می شود چرا که با تحولی که در حوزه انرژی و تولید برق فولاد مبارکه اصفهان شاهد خواهیم فضای جدیدی در حوزه مشارکت بنگاهها در طرحهای ملی و کاهش هزینه های جاری کشور ایجاد می شود که می تواند ماندگارترین قاب دهه های اخیر همگرایی در کشور باشد.

اگرچه در سال جاری شاهد افزایش ظرفیت اسمی تولید برق به ۹۱ هزار مگاوات بودیم اما چالش محدودیت انرژی در بخش صنعت همچنان پاشنه آشیل تولید کشورست. در این راستا فولاد مبارکه اصفهان برای مرتفع کردن این چالش در روزهای آینده اقدام به بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی خود با ظرفیت تولید ۹۱۴ مگاوات می کند که برای پی بردن به اهمیت این مسئله باید به برخی آمارهای ارائه شده در این گزارش توجه کرد.

برآورد افزایش قابل توجه تقاضای انرژی تا سال ۲۰۳۵ و روند رو به رشد افزایش جمعیت دنیا تا سال ۲۰۵۰ سیاست استفاده از انرژی را نزد دولت ها در لاین ویژه ای قرار داد. یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه تولید انرژی مربوط به به سوخت برق بود که شیوه های تولید آن به طور محسوس و ملموس در کاهش هزینه ها و صرفه جویی در منابع طبیعی اثرگذارست.

از مهمترین نتایج تغییر سیاستهای تولید انرژی در دنیا به موضوع افزایش بهره وری و راندمان مربوط می شود و هرچه مسیر استفاده از انرژی با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی به سمت افزایش راندمان باشد قدرت اتکای بیشتری را ایجاد می کند.

مقایسه راندمان انواع نیروگاههای مورد استفاده

نوع نیروگاه معایب و  محاسن راندمان به درصد
بخاری این نیروگاهها به دلیل تولید گاز کربنیک و اکسیدهای ازت و گوگرد و آلایندگی قابل توجه برای محیط زیست همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد. ۴۱
بادی علیرغم اینکه ظرفیت قابل توجهی برای استفاده از آن در کشور وجود دارد اما تأثیرات محیط زیستی آن در کنار سر و صدای زیاد باعث شده تا استفاده از آنها چالش های زیادی را به دنبال داشته باشد و بیشتر در مناطق دور از مراکز شهری و تولیدی احداث می شوند ۳۳
آبی اگرچه سازگاری زیادی با محیط زیست دارند و عمر بالایی برای آنها تخمین زده می شود و در بخش کشاورزی بسیار مورد استفاده هستند اما گرانی قیمت تأسیسات این نیروگاهها استفاده از آنها را در شرایط خاص توجیه پذیر می کند ۸۰
گازی عدم نیاز به آب، سادگی نصب، ارزان بودن و سادگی استفاده از نیروگاه گازی کاربرد آن را در صنایع مورد توجه قرار می دهد اما در عین حال آلایندگی های زیاد محیط زیستی، استهلاک زیاد و عمر کم این نیروگاهها از جمله معایبی هستند که بر فواید استفاده از آنها غالب می شود ۳۵
هسته ای اگرچه بسیاری از کارشناسان استفاده از نیروگاههای هسته ای را جزو اقتصادی ترین شیوه های تولید انرژی برق می دانند و در عین حال به انرژی تولید شده از این روش انرژی پاک گفته می شود اما نباید از یاب برد که سوخت های فسیلی مانند کربن و گوگرد همزمان آلاینده های زیادی را وارد محیط زیست می کنند ضمن اینکه با توجه به هزینه های جاری در این نیروگاهها از آنها در بسیاری از کشورهای صنعتی برای تولید برق پایه استفاده می شود ۲۳ تا ۳۵
سیکل ترکیبی نیروگاهها سیکل ترکیبی به دلیل نوع ماهیتی دارند از آنها به عنوان نیروگاههای استراتژیک در صنایع نام برده می شود و همین باعث شده تا بسیاری از پتروشیمی ها و نیروگاههای بزرگ از این روش برای تولید انرژی برق استفاده کنند اگر عیب پیچیده بوده این نیروگاهها را به عنوان نقد اصلی به آن بپذیریم در سایر موارد از نظر کارشناسان نیروگاههای سیکل ترکیبی به دلیل راه اندازی سریع، بازدهی حداکثری در هنگام تغییر بار، انعطاف پذیری بالا و مناسب بودن برای تأمین بار پایه  بهترین نیروگاههایی هستند که با توجه به عدم  نیاز به هزینه برای مواد اولیه می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 

۶۱

 

۲۰.۰۵ میلیارد مترمعکب صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی با  نیروگاههای سیکل ترکیبی در پایان سال ۱۴۰۱

طبق آمار وزارت نیرو و آمارنامه صنعت برق در پایان سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم نیاز واحدهای سیکل ترکیبی به سوخت جدید و استفاده از اتلاف انرژی واحدهای گازی به عنوان سوخت شاهد صرفه جویی ۲۰.۰۵ میلیارد مترمعکب گاز طبیعی بودیم جدا از رقم ریالی آن حفظ این سطح از منابع با بکار بستن نیروگاههای سیکل ترکیبی قابل توجه است.

با آنچه به صورت مختصر و مفید در مورد فواید از نیروگاههای سیکل ترکیبی گفته شد می توان نتیجه گرفت که یک مسیر مطالعاتی در بازه های زمانی مختلف فولاد مبارکه اصفهان به احداث چنین نیروگاهی مصر کرد.

فولادیها که دو نیروگاه دیگر را در دست تکمیل و احداث دارند به این ترتیب از برق شبکه توزیع بی نیاز خواهند شد و می توان امیدوار بود که محدودیت های انرژی هیچ آسیبی را متوجه آمار تولید فولادیها نخواهد کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار