گام بلند مجلس برای وادار سازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها

مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» گام مهمی برای وادار سازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها برداشت.

به گزارش رصد روز ، با موافقت نمایندگان یک فوریت “طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها” در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. نکات مهم این طرح راهبردی که لحظاتی پیش با ۱۹۶ رای نمایندگان به تصویب رسید، به شرح زیر است:

سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند.

در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.

سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR-6 را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه دهد.

سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه سازی می باشد، ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی معین از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند.

دولت موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

چنانچه پس از ۳ ماه از تصویب این قانون طرف های مقابل برجام به اجرای  تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.

مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجراء به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می شوند.

 ذوالنوری: طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» دولت را موظف به اجرائی کردن مجدد برنامه‌های متوقف شده در برجام می‌کند

مجتبی ذوالنوری در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۲ آبان) مجلس شورای اسلامی  به عنوان نماینده طراحان طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت: در برجام تعهدات و تکالیفی برای طرفین تعیین شد، تا زمانی که آمریکا در برجام بود به تعهدات خود عمل نکرد، با خروج آمریکا از برجام نه تنها تعهدات انجام نشد، بلکه تحریم های بیشتری نیز اعمال شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا تلاش کرد مکانیزم ماشه را عملیاتی کند، ادامه داد: اگرچه آمریکا در اجرای مکانیزم ماشه موفق نشد، ولی اروپایی ها نیز اقدامی نداشتند، قرار بود سهم ما از برجام رفع کل تحریم ها باشد، اما این اتفاق صورت نگرفت و همه سهم ما از برجام تنها اینستکس بود که آن نیز به غذا و دارو ختم شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عقل، منطق، شرع و عرف اقتضا می کند که ما نیز همانند طرفین مقابل عمل کنیم، عنوان کرد: در مقابل همه اقدامات طرف مقابل در برجام، کار خاصی انجام ندادیم و محتوای گام های کاهش تعهدات کامل نشد و اراده ای برای اجرای آن در برخی از موارد وجود نداشت.

وی با بیان اینکه منافع مردم اقتضا می کند که نمایندگان در اقدامی دولت را وادار کنند که از حقوق ملت دفاع نماید، تصریح کرد: بنا بر آنچه در برجام پذیرفته بودیم، تعهداتی را اجرا کردیم، اما طرفین مقابل ایران به تعهدات خود عمل نکردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، تکالیفی برای دستگاه ها و دولت تعیین شده است، گفت: مجلس دولت را موظف می کند سلسله اقداماتی انجام داده و فعالیت هایی که در برجام متوقف شده بود را مجدداً اجرایی کند.

ذوالنوری با اشاره به اینکه طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها ابتدا به صورت سه فوریتی ارائه شد، اما با نشست های مختلف با طراحان طرح های مشابه نهایتاً طرح مذکور تهیه شد، افزود: مردم را نباید شرطی کنیم، جمهوری خواه و دموکرات تفاوتی با یکدیگر ندارند . بسیاری از دوستان معتقدند یک فوریت برای این طرح کم است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با تاکید بر اینکه امروز نمایندگان باید با رأی قطع طرح مذکور را تصویب کنند و یک مخالف برای تصویب فوریت آن نیز زیاد است، خاطرنشان کرد: در مجلس انقلابی طرح مقابله به مثل باید پوزه دشمن را به خاک بکشد و حقوق مردم را زنده کند.

براساس این گزارش پس از تصویب یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، شعار مرگ بر آمریکا در صحن علنی مجلس طنین انداز شد.

 

 

 

 

 

خبر فوری

مطالب مرتبط

آخرین اخبار