گام بلند مکسا از پیشگیری تا درمان سرطان

مدیرعامل موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) از اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان خبر داد. به گزارش رصد روز_محمدجهانگیری با بیان اینکه اجرای طرح مدیریت ِبهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان می‏تواند برای کاهش دغدغه...

مدیرعامل موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) از اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان خبر داد.

به گزارش رصد روز_محمدجهانگیری با بیان اینکه اجرای طرح مدیریت ِبهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان می‏تواند برای کاهش دغدغه‏‌های بیماران و خانواده آن‌ها موثر باشد، گفت: موارد جدید ابتلا به سرطان، سالانه در ایران حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار نفر است که مقایسه این آمار با روند ۱۰ ساله در کشور نشان می دهد تنها نگاه به حوزه درمان، چاره و راهگشای این مشکل نخواهد بود و پیشگیری، موضوع بسیار مهمی است که باید همواره به آن فکر و عمل کرد. البته پیشگیری تنها بر اساس مداخله پزشکی نمی‏تواند جامع باشد، بلکه در بیماری سرطان تمام جامعه باید همراهی و همفکری کنند.

وی با بیان اینکه در طرح مدیریتِ بهینه و جامعِ بیماران مبتلا به سرطان، خانواده و جامعه در محوریت برنامه‌‏ریزی قرار دارند و تمام موارد موثر در بیماری و ریسک فاکتورهای آن باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) در گام نخست با استفاده از تجربیات و اسناد بالادستی مورد نظر وزارت بهداشت و استفاده از نظرات ارزشمند همکاران فعال در حوزه مدیریت و درمان سرطان کشور نسبت به ارائه الگوی اولیه مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان اقدام کرده است.
مدیرعامل مکسا اضافه کرد: مکسا با برگزاری نشست‏‌های تخصصی و مطالعات الگوی جهانی کنترل سرطان با همکاری و تولیت وزارت بهداشت، دانشگاه‏‌های علوم پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی، این الگو را در ۲۶ گام طراحی و با ارائه آن به صاحب‏‎نظران و مدیران حوزه سلامت اعم از معاونت درمان، معاونت بهداشت، معاونت پرستاری وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت ایران و سایر دانشگاه‏ها توانسته است در این باره اجماع بدست آورد و با همراهی دانشگاه علوم پزشکی قم این طرح را به عنوان نمونه در استان قم اجرا کند.
جهانگیری ادامه داد: مکسا بر این باور است که مدیریت ِبهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان می‏تواند به بسیاری از سوالات و دغدغه‎‌های مردم پاسخ دهد که نتیجه آن منجر به فرهنگ خودمراقبتی و دگرمراقبتی خواهد شد.
مدیرعامل مکسا با اشاره به نتایج اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان در قم گفت: با اجرای این طرح که از بهمن ماه۱۴۰۱ آغاز شده، تاکنون ۵۰۰ نفر مورد غربالگری سرطان پستان و کلورکتال قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۴۲۰ مورد ماموگرافی، ۹۰ مورد سونوگرافی، ۳۲ مورد ارجاع به جراح و ۷ مورد بیوبسی شده‌اند.
جهانگیری افزود: همچنین در غربالگری سرطان کلورکتال، ۱۰۰ مورد با تست fit مثبت به مکسا ارجاع شده‌اند که با ویزیت فوق تخصص گوارش ۷۰ مورد برای کولونوسکوپی و نمونه برداری به بیمارستان کامکار معرفی شدند. در اجرای این طرح موضوع سلامت معنوی هم در نظر گرفته شده و ۱۲ هدف کلی برای آن تعریف شده و امیدواریم سایر دانشگاه‌‏های کشور هم از طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان استقبال کنند.
گفتنی است موسسه مکسا از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را اغاز کرده است و رسالت اصلی آن بر اساس پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت (WHO) در زمینه کنترل سرطان، تولید دانش و انجام فعالیت‌های دانش محور در چهار عرصه پیشگیری، تشخیص زود‌هنگام، درمان و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار