۳ دلیل ناترازی گاز در ایران

کشور با معضل تکراری ناترازی یا به‌عبارت دقیق‌تر کمبود گاز مواجه شده است.به اعتقاد نرسی قربان، کارشناس ارشد حوزه انرژی، تولید ناکافی و عدم سرمایه‌گذاری هستند که در کنار مصرف بیش از حد منجر به ناترازی گاز در ایران شده‌اند.

به گزارش رصد روز، ایران با داشتن دومین ذخایر گازی جهان علاوه بر رشد فزاینده مصرف با محدودیت تولید مواجه بوده و از همین روست که طی سال‌های اخیر با بحران ناتزاری انرژی دست به گریبان است.

ایران از نظر شدت مصرف انرژی با حدود ۲۸ کشور اتحادیه اروپا برابری می‌کند که نشان می‌دهد یکی از بدمصرف‌ترین کشور‌های دنیاست. به همین دلیل ضروری است که سیاست‌گذاری در بخش مصرف یک برنامه میان‌مدت برای اصلاح الگوی مصرف و یا حتی تجدیدنظری جدی در قیمت‌گذاری واقعی در بخش خانگی و تجاری داشته باشد.

البته ابن تمام ماجرا نیست و مراجع دولتی هستند که بیشتر علاقه دارند انگشت اتهام را به سمت مصرف‌کننده بگیرند. چراکه قبل از مصرف، تولید و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی است که به حد کافی و مورد نیاز نرسیده و کشور را با بحران مواجه ساخته است.

نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی، با بیان اینکه ناترازی گاز از سه دلیل ناشی می‌شود، به تجارت‌نیوز گفت: دلیل اول؛ عدم سرمایه‌گذاری در صنایع گاز است. همان طور که اخیرا وزیر نفت اعلام کرد، ایران به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع گاز و ۲۰ میلیارد دلار در صنایع نفت و پتروشیمی نیاز دارد.

وی افزود: ایران ۲.۵ برابر آمریکا ذخایر گازی در اختیار دارد، ولی یک‌چهارم این کشور تولید دارد؛ بنابراین در جایی که توان افزایش تولید وجود داشت، این مهم اتفاق نیفتاد.

او در تشریح دلیل دوم بروز ناترازی گاز، توضبح داد: دلیل دوم ناترازی، مصرف بیش از حد گاز در تمامی بخش‌های کشور است. اکثر انرژی مصرفی به سمت گاز سوق پیدا کرده است که رقمی حدود ۷۵ درصد را شامل می‌شود. در نتیجه فشار روی گاز افزایش پیدا کرده و از سویی سرمایه‌گذاری کافی در این صنعت صورت نگرفته است.

قربان آخرین علت را هم این‌گونه تشریح کرد: علاوه بر اینکه تولید کم است و سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته و مصرف نیز به شدت بالاست، بهینه‌سازی مصرف نیز انجام نگرفته است. ناترازی گاز حل‌شدنی نیست مگر اینکه هر سه مورد بیان شده و یا حداقل یکی از موارد کاملا محقق شود.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اهمیت ذخیره‌سازی گاز، اظهار کرد: برای اینکه صنایع کشور تشویق به ایجاد مخازن ذخیره گاز شوند دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهد. کشور در فصل گرم سال با مازاد تولید مواجه است که در این صورت با ایجاد مخازن ذخیره می‌تواند این میزان مازاد را برای فصل سرد سال ذخیره‌سازی کند یا می‌توان به صورت گاز‌های مایع در اختیار واحد‌های صنعتی قرار داد.

وی ادامه داد: مصرف گاز خانگی در فصل زمستان به‌قدری افزایش پیدا می‌کند که حتی گاز صنایع را قطع و به بخش خانگی اختصاص می‌دهند. حتی در قرارداد‌های تامین گاز به صنایع عنوان می‌شود که طی ماه‌های پاییز و زمستان تامین گاز امکان‌پذیر نخواهد بود. مصرف بخش خانگی و تجاری شامل همه چیز می‌شود. به عبارتی از واحد‌های مسکونی تا نیروگاه‌ها.

قربان در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ گازی که از برخی صنایع مانند پتروشیمی دریافت می‌کنند با قیمت گازی که در آمریکا به واحد‌های تولیدی به فروش می‌رسانند، برابری می‌کند که این امر نیز می‌تواند بحران‌زا باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار