افزایش تردیدها در بورس با بررسی رفتار صندوقهای سرمایه گذاری درآمد ثابت

بارها دیده شده که در فاصله 1 ساعت مانده به پایان روز معاملاتی ناگهان در روزهای منفی حجم مبنا پر می شود که برخی از پیگیریها حکایت اخبار بدی در این مورد دارد. 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، صندوقهای سرمایه گذاری تعریف روشن و دقیقی دارند که یک بخش از وظایف آنها به حمایت از بازار بر میگردد. این موضوع خصوصا در روزهایی که بورس با اما و اگرهایی روبروست بیشتر مورد نیاز است. صندوقهای سرمایه گذاری که یکی از راهکارهای اصلی مدیران بازار سرمایه برای خروج از وضعیت قرمز پوش هستند اما در شهریور ماه اصلا آمار جالبی را رقم نزدند و در این باره باید نگران بود. واقعیت اینجاست که حمایت های فعلی به هیچ وجه جوابگوی خیل انتظارات سهامداران خرد نیست زیرا صف های فروش سنگین از ابتدای روز معاملاتی طی روزهای گذشته درصد بسیار زیادی را سرمایه آنان را نابود کرده که برای جبرانش باید حالا حالا انتظار کشید. اما سهامدار خرد باید امیدش به چه چیزی باشد؟

از طرف دیگر بارها دیده شده که در فاصله ۱ ساعت مانده به پایان روز معاملاتی ناگهان در روزهای منفی حجم مبنا پر می شود که برخی از پیگیریها حکایت اخبار بدی در این مورد دارد.

به زبان دیگر باید گفت دیوار یادگاریهای بورس صندوق های سرمایه گذاری و بازیگران دانه درشت هستند که گویا با آمار شهریور خیلی نباید به آنها نیز امید داشت در این صورت تنها یک سؤال مطرح می شود تکلیف میلیونها سهامدار خرد که که هر روز بخشی از سرمایه خود را از دست می دهند چیست؟

طبق آماری که سایت رسمی صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت اعلام کرده اند در شهریور آمار جالبی را مشاهده نمی کنیم. از مجموع ۳۰ صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت تنها ۵ صندوق بیش از ۵ درصد خرید داشتند و ۹ صندوق بین یک تا ۵ درصد خرید داشتند. اما اوضاع زمانی نگران کننده به نظر می آید که می بنیم ۱۶ صندوق یا خریدی را ثبت نکردند یا بین صفر تا ۱ درصد خریدار بودند. از این تعداد ۴ صندوق تنها فروشنده خالص بودند و رفتاری کاملا منفعلانه را در بازار داشتند.

پنج صندوق تنها فروشنده بوند

صندوق های ثابت حامی ، نگین رفاه ، مشترک یکم ایرانیان ، یکم کارگزاری بانک کشاورزی و مشترک کارگزاری کارآفرین ۵ صندوقی بودند که در شهریور ماه تنها فروش داشتند.

بازار بورس بازار سرمایه های مردم است که رکن اصلی آن شفافیت و ایجاد اعتماد خواهد بود اما با این اوضاع نه تنها اعتمادی حاصل نمی شود بلکه تأثیر معکوس خواهد گذاشت.

 

بیشتر بخوانید:

بانک صنعت و معدن ۹۵ درصد دارائیهایش بدهی دارد

با زیان انباشته ایران خودرو می شود ۵۹ هزار و ۷۵۰ شغل ایجاد کرد

موضوع دریافت ۸۹۴ هزار و ۴۴۲ یورو ارز دولتی توسط بیمه سامان چیست؟

افزایش ۳۸۲ درصدی درآمد کارمزد معاملات بورس و فرابورس طی ۶ ماه + سند

بازدهی منفی ۷۰ درصدی سالانه یک صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی

 

مطالب مرتبط