تجارت ایران تغییر جهت داد؟

تصویر تجارت خارجی ایران در اولین ماه پاییز رونمایی شد؛ روند ماه به ماه تجارت ایران، از نوسان واردات و خروج صادرات از سیر نزولی خبر می‌دهد. به گزارش رصد روز،تجارت خارجی تغییر جهت داد؟ نگاهی به روند ماهانه صادرات و واردات ایران در ۱۴۰۱ نشان...

تصویر تجارت خارجی ایران در اولین ماه پاییز رونمایی شد؛ روند ماه به ماه تجارت ایران، از نوسان واردات و خروج صادرات از سیر نزولی خبر می‌دهد.

به گزارش رصد روز،تجارت خارجی تغییر جهت داد؟ نگاهی به روند ماهانه صادرات و واردات ایران در ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مهرماه بالاترین ارزش برای واردات ثبت شده و بعد از دو ماه روند نزولی، به ۵میلیارد و ۶۹۶میلیون دلار رسیده است. در عین حال، صادرات ماهانه نیز که از اردیبهشت ماه امسال روند نزولی را در پیش گرفته بود؛ در مهر ماه بار دیگر تغییر جهت داده است.

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در مهرماه ۱۴۰۱، معادل ۵میلیارد و ۶۹۶میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که نسبت به ماه ماقبل آن (۴میلیارد و ۳۶۶میلیون دلار) رشد بیش از ۳۰درصدی داشته است. در این ماه، همچنین ۴میلیارد و ۱۵۵میلیون دلار کالا صادر شده که نسبت به ماه ماقبل آن (۳میلیارد و ۳۲۷میلیون دلار) رشد حدود ۲۵درصدی داشته است.

همچنین میزان صادرات در مهر ماه امسال نسبت به مهر سال گذشته نیز افت بیش از ۲۱درصدی داشته است. در مهرماه سال گذشته ۵میلیارد و ۲۶۸میلیون دلار کالا صادر شده بود. همچنین میزان واردات نیز در مهرماه امسال نسبت به مهر سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۳درصد رشد داشته است. تراز تجاری در مهر ماه منفی یک میلیارد و ۵۴۱میلیون دلار ثبت شده است.

تصویر تجارت خارجی ایران در ۷ماه منتهی به مهر نیز نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی کشور از مرز ۶۰میلیارد دلار گذشته است. بر اساس اطلاعاتی که سیدمرتضی عمادی، سخنگوی گمرک ایران اعلام کرده مبادلات تجاری کشور در ۷ماه منتهی به مهر سال جاری، ۸۱میلیون و ۳۰هزار تن و به ارزش ۶۰میلیارد و ۱۳۳میلیون دلار بود. این میزان تجارت خارجی، در ۷ماه منتهی به مهر امسال به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰درصد افزایش و از حیث وزن ۱۷.۶درصد کاهش داشته است.

عمادی در خصوص میزان صادرات غیرنفتی کشور در ۷ماه منتهی به مهر امسال گفته است: در این‌ مدت ۶۱میلیون و ۲۸۳هزار تن کالا به ارزش ۲۸میلیارد و ۴۰۶میلیون دلار صادر شده است که به لحاظ ارزش ۵.۶درصد افزایش و از حیث وزن ۱۸.۲درصد کاهش نشان می‌دهد.

سخنگوی گمرک ایران گفت: در این مدت، ۱۹میلیون و ۷۴۷هزار تن کالا به ارزش ۳۱میلیارد و ۷۲۷میلیون دلار وارد شده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۵.۷درصد کاهش و ۱۴.۴درصد افزایش داشته است. بر این اساس تراز تجاری در ۷ماه منتهی به مهر امسال منفی ۳میلیارد و ۳۲۱میلیون دلار ثبت شده است.

عمادی در خصوص اقلام عمده صادراتی به لحاظ ارزشی، گفت: پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، سایر اوره، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین، ۱۰قلم اول کالاهای صادراتی بودند که ۳۷.۹درصد از وزن و ۴۱.۹درصد از ارزش کل صادرات کشور در این مدت را به خود اختصاص دادند.

پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی کشورهای چین به ارزش ۹میلیارد و ۱۸۱میلیون دلار، عراق به ارزش ۴میلیارد و ۲۹میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش ۳میلیارد و ۴۷۶میلیون دلار، ترکیه به ارزش ۳میلیارد و ۸۱میلیون دلار و هند به ارزش یک میلیارد و ۹۸میلیون دلار بوده است. سخنگوی گمرک افزود: ۷۰.۳درصد از وزن و ۷۳.۴درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی به پنج کشور فوق صادر شده است.

عمادی در خصوص اقلام عمده وارداتی در ۷ ماه منتهی به مهر امسال، افزود: اقلام عمده کالاهای وارداتی در این مدت شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتابگردان و گلرنگ، تراکتورهای جاده‌ای، سایر تلفن‌های هوشمند و شکر تصفیه نشده بوده است. به گفته سخنگوی گمرک ایران، پنج کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی به ایران شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده است.

عمادی اظهار کرد: در این مدت، ۹میلیارد و ۴۳۵میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، ۸میلیارد و ۲۸۴میلیون دلار از چین، ۳میلیارد و ۲۱۸میلیون دلار از ترکیه، یک‌میلیارد  و ۶۹۵میلیون دلار از هند و ۹۹۱میلیون دلار از آلمان وارد کشور شد. ۶۲.۳درصد از وزن و ۷۴.۴درصد از ارزش کل واردات از پنج کشور فوق وارد کشور شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار