توزیع رانت گسترده شرکت زیرمجموعه یک واحد فولادی / اصلاح نکنید افشاء می کنیم

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] توزیع رانت در این صنعت ایستگاه پایانی ندارد و مدیران رانت خوار تنها خط عوض می کنند.در حالیکه انتظار می رفت با تغییرات مدیریتی شرکتهای...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] توزیع رانت در این صنعت ایستگاه پایانی ندارد و مدیران رانت خوار تنها خط عوض می کنند.در حالیکه انتظار می رفت با تغییرات مدیریتی شرکتهای فولادی شاهد روزهای بهتری در این صنعت باشیم اما خبرهای خوبی از برخی شرکتها شنیده نمی شود و اینطور به نظر می رسد که روز به روز وضعیت وخیم تری در حال رقم خوردن است [/box]

 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، گردش مالی گسترده در صنعت فولاد کشور بسیاری را جیره خوار رانت بزرگی کرده که شکافهای قابل توجهی را بر سلامت نظام اقتصادی کشور ایجاد می کند. همین چند وقت پیش بود که مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ فولادی در نامه ای با انتقاد از وضع عوارض صادراتی نوشت که با شرایط موجود صادرات مقرون به صرفه نیست و این ماجرا موجی از واکنشهای حمایتی سایر شرکتهای فولادی را به همراه داشت و البته گفته نشد که اگر توزیع رانت در برخی شرکتهای زیر مجموعه این شرکت متوقف شود و پول پاشی ها در بین برخی افراد خاتمه پیدا کند شاید پرداخت این عوارض خیلی هم سنگین نباشد.

هرچند که همیشه در مواقع لزوم شرکتها به درستی به برخی کمبودها اشاره می کنند و از قضا اشارات درستی را هم هدف می گیرند که درد مشترک هم صنفی های آنهاست. این حربه سالهاست باعث شده تا انتقاد از برخی واحدهای صنعتی و تولیدی با مظلوم نمایی و دلائلی مثل تولید در شرایط تحریم ، اشتغال آفرینی ، الان وقت حمایت است نه انتقاد ، بدون دستیابی به پاسخی روشن فراموش شود.

در دوسال گذشته انتقادها از واحدهای فولادساز و صنایع معدنی بسیار بالا گرفته و رانت های شناسایی شده در شرکتهای مادر و زیربخشهای آنان پروژه تحقیق و تفحص در خصوص فولاد مبارکه اصفهان را موجب شد و به دلائلی که ما هنوز نمی دانیم این تحقیق و تفحص ترمز دستی اش کشیده شده و نماینده افشاگر به سکوتی معنادار رفته.

از مظلوم نمایی تا لابی گری

 

این مسائل به خوبی نشان می دهد که سلامت اقتصادی در برخی واحدهای فولادی با اشکالات جدی روبروست که سوت زنها در نهایت علیرغم ایجاد جریانی شفاف به مسائلی نسبت داده می شوند که در واقعیت میلیون سال نوری با آن فاصله دارند.

از یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکتهای فولادی که بخش قابل توجهی از سهام آن متعلق به یک شرکت است اخبار نا امید کننده ای مخابره می شود اخباری که نشان می دهد برخی از مدیران با ایجاد رابطه با برخی اشخاص در یک شهر مذهبی شرایط وخیمی را برای این شرکت رقم زده اند. این اتفاق با انتخاب فردی به عنوان مدیریت این شرکت شرایط را بدتر از گذشته کرده و حالا یک شرکت سود ده با چنین ریخت و پاشهایی تبدیل به یک شرکت زیان ده شده. اینکه چه توضیحی برای چنین رابطه هایی وجود دارد سؤالی است که به دنبال پاسخ آن هستیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار