شروع سال تحصیلی تقاضا برای نوشت افزار را افزایش نداد/کاهش ۶۰ درصدی فروش لوازم تحریر نسبت به سال گذشته

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران گفت: اگر مهر ماه هم با وضعیت نه‌چندان خوبی که شاهد آن هستیم ادامه پیدا کند، خیلی از تولیدکنندگان و مغازه‌های نوشت‌افزار باید کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل یا حتی تعطیل درآورند.

به گزارش رصد روز ، از ۱۵ شهریور و با دستور وزارت آموزش و پرورش، مدارس روی به بازگشایی آوردند، اما خیلی زود مشخص شد که خیلی از مدارس همچنان نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید در زمینه‌سازی برای بازگشایی مدارس با حفظ پروتکل‌های بهداشتی موفق عمل کنند و زیر فشار افکار عمومی، برخی از مدارس تصمیم گرفتند از دانش‌آموزان بخواهند که تنها یک روز از هفته را به مدرسه بیایند و همان آموزش از راه دور را جدی دنبال کنند. هرچند که بسیاری از خانواده‌ها حتی اجازه حضور یک روزه فرزندانشان در هفته در مدارس را نیز به خاطر حساسیت‌ها درباره بیماری کرونا نداده‌اند.

خبر شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ در اواسط شهریور موضوعی نبود که از ماه‌ها قبل بر همگان روشن باشد و تصمیم جدی دولت بر شروع سال تحصیلی جدید تنها چند روز پیش از ۱۵ شهریور رسمیت پیدا کرد، از این‌رو و پس از این تصمیم، برخی خانواده‌ها به همراه فرزندان خود برای خرید محصولات سال تحصیلی به نوشت‌افزار‌ها مراجعه کردند تا نیاز یک سال تحصیلی دانش‌آموزشان را تامین کنند.

در همین رابطه به سراغ موسی فرزانیان، رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران رفتیم تا اوضاع و احوال این صنف را در هفته‌های ابتدایی سال جدید تحصیلی جویا شویم.

 

فرزانیان با اشاره به اینکه کار نوشت‌افزار‌ها فصلی است و از تیرماه تا پایان مهرماه جدی می‌شود گفت: ویروس کرونا تاثیر منفی بر کسب و کار‌ها گذاشته است، اما پایان مهرماه بهترین فرصت برای ارزیابی تراز مالی نوشت‌افزار‌ها است و اگر به مانند دو، سه ماه گذشته کار دنبال شود باید منتظر تعدیل نیرو‌ها و تعطیلی بسیاری از فعالان این حوزه باشیم.

وی افزود: تصمیم به بازگشایی مدارس، تصمیمی بود که چند روز مانده به ۱۵ شهریور اعلام شد، یعنی اینطور نبود که دانش‌آموزان بدانند قطعاً ۱۵ شهریور به مدرسه خواهند رفت. همین موضوع باعث شد ما خیلی شاهد استقبال خانواده‌ها برای خرید از نوشت‌افزار‌ها نباشیم، هرچند که امیدواریم این بازگشایی کج‌دار و مریز تا حدودی باعث رونق صنف ما شود.

فرزانیان تصریح کرد: در حال حاضر ما با کمبود محصول مواجه نیستیم و به اندازه کافی برای تامین دانش‌آموزان جنس داریم، به خصوص که فروش همکاران ما در ماه‌های گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد ماه‌های مشابه سال قبل بوده است.

وی اظهار داشت: اگر مهرماه هم با وضعیت نه چندان خوبی که شاهد آن هستیم ادامه پیدا کند، خیلی از تولیدکنندگان و مغازه‌های نوشت‌افزار باید کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل یا حتی تعطیل دربیاورند، از این‌رو از دولت می‌خواهیم پس از مهرماه وضعیت این صنف را بررسی کند و حتماً کمک‌های ویژه‌ای را داشته باشند تا در آینده با بیکاری فعالان این صنف روبرو نشویم.

در همین خصوص بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: قطعاً صنف نوشت‌افزار هم به مانند صنوف دیگر از بابت کرونا آسیب دیده و خواهد دید، چون فضای آموزش در این هشت ماه به‌سمت مجازی رفته است و خیلی از کالا‌های محصلین به مانند گذشته کاربرد ندارد.

وی افزود: براساس آمار، ۲۰ میلیون نفر در ایران به‌واسطه شیوع ویروس کرونا ضرر اقتصادی دیده‌اند و دولت هم تاکنون حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برای کم‌کردن این ضرر‌ها اختصاص داده است، ولی باید قبول کنیم که اوضاع بسیار وخیم و پیچیده شده است.

نماینده سبزوار در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید به‌طور ویژه ضرر همه صنف‌ها از جمله نوشت‌افزار‌ها که این روز‌ها ضررشان بیشتر به چشم خواهد آمد را بررسی کنند و به‌صورت عادلانه آن‌ها را از گرفتن تسهیلاتی برخوردار کنند. همچنین به فعالان حوزه نوشت‌افزار توصیه می‌کنم در ایام کرونا تا حدی شکل کار خود را تغییر دهند و روی به تولید و فروش محصولات نرم‌افزاری بیاورند تا شاید حجم ضرر‌ها تا ریشه‌کن‌شدن ویروس کرونا کمتر شود.

 

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار