میراث ارزشمند فولاد مبارکه اصفهان در صیانت از محیط زیست برای نسلهای آینده

مجموعه تلاشهای فولاد مبارکه اصفهان در موضوع محیط زیست منجر به خلق نتایجی متفاوت در صنعت فولاد کشور شده که مرور اجمالی برخی از این اقدامات ارزشمندی آنها را برای کشور بارها اثبات می کند.

به گزارش رصد روز، افزایش آلایندگی صنایع در یک دهه اخیر بدون در نظر گرفتن تبعات آتی و رها شدن حجم وسیعی از گازهای گلخانه‌ای عملاً امکان بهره‌برداری نسل‌های آینده را از دستاوردهای فعلی در معرض چالش و تهدید قرار می‌دهد. به باور بسیاری از کارشناسان محیط زیست عدم توجه به خطرات ناشی از فعالیت‌های مخرب برخی صنایع و واحدهای تولیدی در آینده ای نه چندان دور هزینه‌های بازسازی محیط زیست را از فایده‌های تولید محصولات بیشتر خواهد کرد و این برآورد یعنی اصلاح الگوی تولید و حرکت به سمت تولیدات سبز.

هرچند که جامعه جهانی در تصمیمی قاطع برای نجات زیست بوم بشر محدودیت‌هایی را برای تولید برخی محصولات در نظر گرفته است اما با تغییر شرایط اقلیمی، افزایش گرمای سطح زمین و کاهش حجم آب‌های آشامیدنی اقدامات اصلاحی خصوصاً در واحدهای صنعتی بزرگ در هر کشوری اجتناب ناپذیر است و به نظر می‌رسد با ادامه شرایط کنونی وضع محدودیت‌ها جهت حفظ محیط زیست به داخل هر جغرافیایی کشیده خواهد شد.

کشورمان ایران از جمله کشورهایی است که به باور بسیاری از فعالان محیط زیستی تغییرات اقلیمی گسترده‌ای را طی یک دهه گذشته تجربه کرده و این موضوع هشدار جدی برای کیفیت فعالیت واحدهای صنعتی است که عملاً مدت زمان رسیدن به یک چالش بزرگ را در صورت عدم اصلاح الگوی تولید به حداقل ممکن می‌رساند

اگرچه یکی از مهمترین معیارهای توسعه یافتگی کشورها میزان تولید و مصرف فولاد است اما به همان اندازه نباید از کنار مخاطرات زیست محیطی چنین صنعتی گذشت. متاسفانه باید اذعان کرد یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت که ارزش افزوده قابل توجهی برای اقتصاد و صنعت دارد عدم توجه کافی به ارکان مهم و اصلی توسعه پایدار یعنی محیط زیست است این موضوع باعث شده تا مشکلات زیست محیطی به سبب افزایش شعاع مخاطرات آن به یک چالش مهم اقتصادی نیست تبدیل شود.بنابراین انتظار می رود که واحدهای فعال فولادی که نقش قآفرینی مؤثری در تولید ناخالص داخلی دارند اشراف و تمرکز جدی روی این مسئله داشته باشند تا در کنار افزایش تولید زمین پاک و محیط زیستی کم هزینه را به نسلهای آینده هدیه کنیم.

فولاد مبارکه اصفهان فاتح طرحهای محیط زیستی واحدهای فولادی

فولاد مبارکه اصفهان با درک درست و عمیق چنین چالشی در سالهای گذشته اقدامات ارزشمندی را در جهت حفاظت از محیط زیست برداشته که بعضاً برخی از این اقدامات را صرفاً باید در جهت مسئولیت های اجتماعی این واحد تولیدی دانست چرا که فایده برخی اقدامات زیست محیطی فولاد مبارکه اصفهان تنها معطوف به این کارخانه نبوده بلکه در قد و قامت یک پروژه ملی قابل ارزیابیست. به عنوان مثال تولید فولاد ضد زنگ که یکی از محصولات ارزشمند در زنجیره محصولات فولادیست علاوه بر اینکه برخی از چالشهای زیست محیطی محصولات فولادی را مرتفع کرد بلکه کشورمان را در زمره کشورهای صاحب سبک در تولید چنین محصولی قرار داد.

یکی از اقدامات قابل توجه فولاد مبارکه اصفهان در جهت صیانت از محیط زیست از ۳۰ آبان ۱۳۹۵ شروع شد. فولاد مبارکه اصفهان پروزه های تصفیه آب و انتقال فاضلاب را در در این تاریخ شروع کرد و در پایان شهریور سال جاری به ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی در این طرح رسید که با تکمیل آن شاهد تأمین کامل آب مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان بدون برداشت از زاینده رود خواهیم بود.

اسفند سال قبل بهنام کاویانی، رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه از برنامه پنج ساله این واحد تولید به منظور ارتقای محیط زیست و به حداقل رساندن چالشهای محیط زیستی خبر داد و گفت: مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع آبی، کاهش انتشار دی اکسید کربن در مسیر دستیابی به فولاد کربن صفر، کاهش انتشار آلاینده‌ها به هوا، کاهش شدت مصرف انرژی، مدیریت محصولات جانبی و دستیابی به «Zero Waste» محافظت از تنوع زیستی، از جمله اقدامات فولاد مبارکه در این زمینه است.رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: متناسب با شاخص‌های تعریف شده و برای دستیابی به اهداف محیط زیستی، تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری شده و طرح‌هایی در مرحله اجراست.

فولاد مبارکه اصفهان همچنین از ابتدای شهریور سال ۹۶ پروژه های زیست محیطی متنوعی را به منظور کاهش آلایندگی در دستور کار قرار داده که با اتمام آنها در پایان بهمن ۱۴۰۳ فولادیهای شهر مبارکه یکی از پیشروترین واحدهای صنعتی کشور در موضوع محیط زیست خواهند بود. احداث نیروگاههای سیک ترکیبی و و نیروگاه خورشیدی به منظور تأمین انرژی مورد نیاز کارخانه از دیگر تلاشهای فولاد مبارکه اصفهان در چهارچوب فعالیتهای محیط زیستی بود که علاوه بر فولاد بخش مهمی از صنعت کشور از نتیجه چنین تلاشی به انتفاع خواهد رسید.

شرکت فولاد مبارکه در خصوص چالشهای کمبود آب گامهای مهمی در مدیریت این منبع ارزشمند و حیاتی برداشته است و از طریق طرحهایی مانند باز چرخانی آب و سرمایه گذاری در شبکه فاضلاب شهرهای اطراف و تصفیه این فاضلاب و استفاده مجدد از آن در فرآیند تولید، مصرف آب از منابع تجدیدناپذیر را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان چارچوب پایداری خود را تدوین نموده است. در این چارچوب حوزه های مرکز پایداری موضوعات با اهمیت در دسته های محیط زیستی ،اجتماعی حکمرانی و اقتصادی (ESGE) توسط کارگروه هایی با همین نام تعیین شده اند و همچنین اهداف و اقدامات هر حوزه تعریف شده اند.

مفهوم توسعه با تولید گره خورده است و تولید از مصرف انرژی جدا نیست. در سالهای اخیر با ملموس شدن اثرات تغییرات اقلیم کشورها به سمت اقتصاد کم کربن و کاهش رد پای کربنی پیش می روند بنابر آنچه که مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در اهداف خود ذکر کرده است تا سال ۲۰۵۰ باید اقدامات برای کربن خنثی (carbon-neutral) شدن بخشهای صنعتی به نتیجه رسیده باشند. از آنجا که رسیدن به رد پای کربنی نزدیک به صفر به یک باره صورت نمی پذیرد فولاد مبارکه گامهایی را به صورت پیوسته در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی و کاهش استفاده از انرژی حاصل از سوختهای فسیلی برداشته است. در این راستا بهبود فرآیند تولید و پروژه های مرتبط با مدیریت انرژی منجر شده است تا مصرف انرژی فولاد مبارکه در چهار سال گذشته علی رغم افزایش تولید فولاد خام کاهش یابد.

شعاع و اثرات فنی و جهادی فولاد مبارکه اصفهان در هر هر حوزه ای نیازمند طرح موضوعات تخصصی و جداگانه ایست که نتایج آن تبلور بیشتری در جامعه داشته باشد اما مروری بر آنچه که طی سالهای اخیر در فولاد مبارکه اصفهان در موضوع محیط زیست صورت گرفته نشان می دهد که هنوز هم می توان با امیدواری از ضربان رشد و تعالی نسلهای آینده در کهن دیار آریایی گفت…

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار