چهارگانه فولاد مبارکه اصفهان در یکماه / بازگشت اعتماد به فضای اقتصاد با گامهای فولادی

چهار دستاورد مهم فولاد مبارکه اصفهان در شرایطی رقم می خورد که صنعت فولاد کشور با وجود ثبت نتایج درخشان همچنان از تصمیمات غیرکارشناسانه آسیب می بیند به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک سال ۱۴۰۱ برای فولاد مبارکه اصفهان یکی از سخت ترین سالهای...

چهار دستاورد مهم فولاد مبارکه اصفهان در شرایطی رقم می خورد که صنعت فولاد کشور با وجود ثبت نتایج درخشان همچنان از تصمیمات غیرکارشناسانه آسیب می بیند

به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک سال ۱۴۰۱ برای فولاد مبارکه اصفهان یکی از سخت ترین سالهای فعالیت بود. از انتشار گزارش خلاف واقع که هنوز مسببان آن مشخص نشده تا چالش هایی که با وضع قوانین غیرکارشناسانه به وجود آمد همگی از مهمترین اتفاقاتی بود که بسیاری از واحدهای تولیدی را به قربانگاه می برد و در این میان سودآوری این شرکتها و اثرگذاری آنها در فضای اقتصادی کشور به شدت تحت الشعاع قرار گرفت و نکته جالب توجه اینجا بود که هیچ متر و معیار مشخصی برای قانونی جلوه دادن برخی سرعت گیرها وجود نداشت. با این حال صنایع فولادی کشور سال ۱۴۰۱ را با نمره قبولی بالا گذراندند اما کمیت لنگ این وضعیت برای سالهای آینده هم با وضعیت موجود پایدار خواهد بود.

در این میان فولاد مبارکه اصفهان در فاصله یکماه مانده به پایان سال اقدامات مؤثری را چه در تولید و چه در تصمیمات مدیریتی برای تقویت بنیه مالی انجام داد که می تواند نقطه عطفی در تاریخ فعالیتهای این شرکت باشد.

شکستن رکورد تولید تختال و فولاد خام

فولادیها در اسفندماه با وجود شرایط بغرنج تولید و ناپایداری تأمین مواد اولیه توانستند  با شکستن میزان تولید فولاد خام گام دیگری را در جهت افزایش همگرایی در سنگر تولید انجام دادند. تأمین بازار داخلی و بالانس شدن عرضه و تقاضا در حاشیه بازار با این دو دستاورد مهمترین نتایجی است که می توان متصور بود. اشاره به این نکته ضروری می نماید که اگرچه محصولات این شرکت در بعد کیفی همواره مورد توجه بوده اما به گفته مدیرعامل این واحد تولیدی توجه به افزایش سزح کیفی مهمترین محور فعالیتهای فولاد در سال آینده خواهد بود و با این حساب می توان گفت که در صورت فراهم شدن شرایط صادرات در سال آینده با تجدیدنظر در برخی قوانین جایگاه محصولات تولید داخل با اتکاء به این مسئله مستحکم خواهد شد. از دیگر نکاتی که باید در این رکوردشکنی به آن اشاره کرد برآورد اتکای مالی آن در حوزه اقتصادست. به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور رکورد تولید فولادخام در فولاد مبارکه اصفهان معادل ۱۵ درصد درآمدهای نفتی کشورست. این برآورد نشان میدهد که بیش از یک ششم مهمترین منبع درآمدهای ارزی و ریالی کشور در فولاد مبارکه اصفهان رخ داده که به نظر می رسد نیاز به تعمیم روشهای تولید این شرکت به سایر واحدها اجتناب ناپذیرست چراکه راه حرکت به سمت افزایش تولید ناخالص کشور اشتراک تجارب ارزشمند واحدهائیست که ید طولایی در پیاده سازی سیاستهای تولیدی دارند.

بیشترین افزایش سرمایه تاریخ بورس از محل سود انباشته

یکی از مهمترین اتفاقات تمام سالهای بورس در فولاد مبارکه اصفهان رخ خواهد داد. افزایش سرمایه فولادیها بیش از ۵۰ درصدی فولادیها از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال هرچند که سبب افزایش توانمندی فولادیها در بسیاری از محورها خواهد شد اما در عین حال می تواند از این شرکت لیدری دست نیافتنی در بازار سرمایه ایجاد کند و به تعبیری اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه را بازگرداند.

بیشترین فروش بازار فیزیکی بورس کالا

به گفته بسیاری از کارشناسان وضعیت بورس کالا و نحوه کشف قیمت در آن مطلوب نیست که گواه آن توقف عرضه خودروهای تولید داخل در آن و حرف و حدیثهای پس از آن بود. در این بین سرکوب قیمتها و ابطال معاملات یکی دیگر از چالشهاییست که روند رقابتی این بازار را تحت الشعاع قرار می دهد اما همه اینها رقابت شرکتها در این فضا نتایج عجیبی را رقم می زند. بنا بر اعلام بورس کالا فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۴۵۲ هزار و ۳۴۰ تن ورق گرم، ورق سرد، ورق قلع اندود، ورق رنگی، ورق گالوانیزه و تختال SM به ارزش بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان در هفته سوم در جایگاه نخست این بازار ایستاد.

تأمین مالی فولادیها با انتشار اوراق اجاره به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال

متأسفانه روند حمایتها از واحدهای فولادی کشور طی سالهای گذشته مطلوب نبوده و این در حالیست که در اکثر کشورهای صاحب سبک در حوزه فولاد شاهد حمایتهای گسترده ای هستیم و یکی از دلائل استمرار موفقیت شرکتهای بزرگ فولادی دنیا را باید در همین موضوع جستجو کرد. نزدیکترین نتیجه تأمین مالی واحدهای فولادی برای ایجاد سرمایه در گردش جذب سرمایه گذارست که می تواند موجب تعریف پروژه های درآمدزایی ویژه ای برای این شرکتها باشد و روند ارزی آوری و گردش مالی این واحدها را تجدید می کند. بررسی ها نشان می دهد که در کشورهایی مانند چین و آلمان شبکه بانکی اثرگذاری ویژه ای در حمایت از شرکتهای فولادی دارند اما بهره های سنگین تسهیلات در کشورمان مانع از انجام قابل انتظار طرحهای توسعه ای می شود. فولاد مبارکه اصفهان به این منظور و جهت اقدام به انتشار اوراق اجاره ۴۰ هزار میلیارد ریالی به مدت چهار سال خواهد کرد که نتایج آن در طی این بازه زمانی قابل ارزیابی خواهد بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط