اتلاف میلیاردها تومان در شرکت ملی صنایع مس ایران / به نام افزایش تولید به کام…؟/ فملی زیر لفظی می خواهد؟

شرکت ملی صنایع مس ایران از جمله شرکتهاییست که هنر تلف کردن زمان و هزینه در طرحها و برنامه هایش زیاد به چشم می خوررد و آنطور که پیداست در اجرای این عتر آنقدر قهارانه و ماهرانه عمل می کند که یک حساب سرانگشتی از معطل ماندن میلیاردها تومان خب...

شرکت ملی صنایع مس ایران از جمله شرکتهاییست که هنر تلف کردن زمان و هزینه در طرحها و برنامه هایش زیاد به چشم می خوررد و آنطور که پیداست در اجرای این عتر آنقدر قهارانه و ماهرانه عمل می کند که یک حساب سرانگشتی از معطل ماندن میلیاردها تومان خبر می دهد. 

به گزارش اختصاصی رصد روز، نوسانات اقتصادی که در سالهای گذشته گریبانگیر اقتصاد کشور شده عملاً تعجیل در امور را می طلبد. اتلاف منابع در سخت ترین شزایط چند دهه گذشته در هر بخش و سازمان و شرکتی نشان از سوءمدیریت دارد و آنطور که پیداست برخی شرکتها دست به بی گدار به آب زدنشان آنقدر ملس است که می توان در برخی پروژه های گران قیمتشان طی یکسال یک درصد پیشرفت دید.

بررسیها نشان می دهد شرکت ملی صنایع مس ایران از سال ۹۹ تا پایان ۱۴۰۰ با هر سبک مدیریتی و با هر اسم و رسمی که بتوان برایش گذاشت با هزینه های نجومی در برخی طرحها هیچ پیشرفتی را نداشته و باید گفت این پروژه ها همچنان دهان و رفتار مدیران این شرکت را نگاه می کنند.

پیشرفت یک درصدی این شرکت بعد از یکسال در چند طرح بزرگ که با هدف افزایش تولید استارت خورد قاعدتاً در مدیریت منابع نمی گنجد و با توجه به وضعیت اقتصادی که هر روز نمودارش سر در گم تر از دیروز است معنا و مفهوم دیگری را به ذهن متبادر می کند. این موضوع باعث شده تا هزینه های واقعی نسبت به پیش بینی های اولیه افزایش قابل توجه داشته باشد و این سؤالمطرح می شود که هزینه این اهمال از جیب چه کسانی پرداخت می رود؟ و سؤال بعد اینکه چه اتفاقی باید باعث شود تا مدیران این شرکت پر طمطراق آستین همت را جهت به ثمر نشاندن این پروژه ها بالا بزنند؟

طرحهایی که بعد از گذشت یکسال یا همتی به آنها تزریق نشده یا نشان دهنده سوءمدیریت است کدام منابع شرکت را درگیر کرده؟ برخی پروژه های این شرکت از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۰ هیچ پیشرفتی نداشتند و اگر به کسی بر نمی خورد می توان گفت که با خاک یکسان است. چطور امکان دارد که در شرکتی به این عریض و طویلی چهار طرح بزرگ که سه تای آنها با هدف افزایش تولید کلید خورد بعد از گذشت یکسال هیچ پیشرفتی نداشته باشند؟ درصد تکمیل یک درصدی از سال ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ در چهار طرح میوه حاصل از نهال کدام هنر مدیریتی است که از جیب سهامدار برداشته می شود؟

جدا از از چهار طرحی که به لطف مدیریت درصد تکمیشان عدد یک درصد را نشان می دهد دو طرح دیگر این شرکت نیز با چالشهایی روبرو هستند. بررسی گزارشات شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است، پروژه احداث کارخانجات مس تفت که از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ همچنان درصد تکمیل ۲۱ درصد را نشان می دهد درگیر اخذ مجوز لازم از سازمان محیط است و پروژه های طرح و توسعه معدن و تغلیظ نوچون که در سال ۹۹ درصد پیشرفت ۱۸ درصدی را ثبت کرده بود در پایان سال ۱۴۰۰ با یک درصد بهبود به ۱۹ درصد رسیده که هرکدام جداگانه جای بحث و پرسش دارد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط