افزایش ۶۰ درصدی فروش صادراتی فولاد مبارکه اصفهان در بهمن ماه

فولاد مبارکه اصفهان در شرایطی در بهمن ماه سال جاری فروش صادراتی خود را به میزان 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داد که چالشهای صادراتی صنایع فولادی رسیدن به هر دستاوردی در این زمینه را مشکل ساز کرده است.

به گزارش اختصاصی رصد روز، سهم ۱۴ درصدی صنایع فولادی در ارزآوری در کنار ارزش افزوده قابل توجه و نیز کمک به رشد ناخالص داخلی (GDP) ازجمله ویژگیهای صنعت فولادست که نشان می دهد اهتمام جدی فعالان این صنعت قطعاً نتایج مفیدی برای اقتصاد کشور به هرماه دارد. صنعت فولاد کشور با دارا بودن سهم ۵. ۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی در صنعت از جمله صنایعی است که هر تصمیمی درباره آن با دقت نظر ویژه ای همراه باشد هرچند که در سنوات گذشته خلاف این گزاره اثبات شد و صنایع فولادی قربانی تصمیماتی شدند که می تواند نتایج آتی آن برای توسعه این بخش از صنعت چالش آفرین باشد.

چالشهای حل نشده صنایع فولادی در مسیر صادرات

صادرات ۱۰.۵ میلیون تن محصولات فولادی به سایر کشورها در سال گذشته به خوبی مؤید این ادعاست که در عرصه بین المللی شرکتهای فولادی جزو پرچمداران اقتصاد کشور هستند که می توانند آوازه و مهارت مهندسان داخلی را به جهانیان و مدعیان این صنعت معرفی کنند.

میزان بالای اشتغالزایی صنایع فولادی ازدیگر مواردیست که نباید ساده از کنار آن گذشت و همه این نتایج در شرایطی حاصل می شود که یکیاز مهمترین فاکتورهای درآمدزایی شرکتها تولید محصولات صادرات محورست. موضوعی که در سنوات گذشته با افزایش عوارض صادراتی عملاً به بزنگاه جدیدی رفت تا مشخص شود که بررسی کیفی و کمی در خصوص فولادسازان نیاز به تجدیدنظر جدی دارد.

محدودیت انرژی، نوسانات ارزی، تصمیمات خلق الساعه و از همه مهمتر قیمت گذاری دستوری در غیاب نظارت کافی همگی از دلائل مهمی هستند که صادرات محصول کارخانجات فولادی را با مشکل جدی روبرو می کنند که تأثیر آندر دو سال گذشته در حجم صادرات فولادیها قابل مشاهده است.

شرایط ویژه سیاسی و به خصوص جنگ روسیه و اوکراین که روسیه را وارد معاملات با کشورهای شرق آسیا کرده عملاً سبب ظهور و بروز رقیب جدیدی برای فولادسازان کشور شده که باید برای ادامه حضور در بازارهای هدف استراتژیهای خود را تغییر دهند.

توسعه دانش در سایر کشورها مانند پاکستان در جنوب شرق، امارات در جنوب و رشد فراینده تولید در عمان و عربستان از دیگر چالشهایی هستند که در نبود طرحهای مناسب برای حضور قدرتمند در بازارهای بین المللی بدون شک مقصد بازارهای صادراتی را برای کشور با موضوعات عدیده ای روبرو می کند.

مهمترین گام برای برون رفت از این چالش را باید در حذف دو تصمیم قیمت گذاری دستوری وکاهش عوارض صادراتی جستجو کرد که در غیر اینصورت دولت تبدیل مهمترین چالش صادراتی با وضع تصمیمات غیرکارشناسانه خواهد بود.

ادامه حضور فولادسازان در بازار صادراتی در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از واحدهای تولیدی در تأمین مواداولیه مانند سنگ آهن با مشکل روبرو هستند و نگاه دولت به زنجیره معادن نگاه توسعه ای نیست.

با این وجود بررسی صادرات واحدهای تولیدی نشان می دهد که مدیران برخی از کارخانجات با تکیه بر مهارت نیروی داخلی به مصاف با چالش ها رفته اند و از حیث صادرات کارنامه قابل قبولی از خود ارائه داده اند.

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر خلق دستاوردی جدید  در حوزه صادرات

فولاد مبارکه از جمله واحدهائیست که از ابتدای سال تاکنون در دو بخش تولید و صادرات با توجه به چالشهای حل نشده در رده های بالای تصمیم گیری در خصوص واحدهای فولادی عملکرد قابل قبولی داشته بطوریکه باید گفت بخش مهمی از موفقیتهای کشور در عرصه بین المللی توسط این واحد تولیدی رقم خورده است.

براساس اطلاعات سایت کدال فولاد مبارکه اصفهان در پایان بهمن ماه سال جاری موفق به صادرات بیش از ۱ میلیون ۷۴ هزار تن از محصولات خود به ارزش ۲۱۲ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال شد که در مقایسه مدت مشابه سال قبل از حیث تناژ رشد ۶۰ درصدی و از حیث مبلغ فروش افزایش ۱۱۳ درصدی را خلق کرده است.

در پایان بهمن ماه سال جاری فروش داخلی فولاد مبارکه اصفهان به ۶ میلیون و ۸۶۷ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۷۹ هزار تن بهبود گزارش می کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار