بیش از نیمی از مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان در داخل کشور تأمین می شود + سند

بررسی ها نشان می دهد که با وجود نیاز مبرم شرکتهای بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان به مواد اولیه این شرکتها بسیاری از مواد اولیه خود را از داخل کشور تأمین می کنند که این مسئله جدا از صرفه جویی ارزی موجب تشکیل ساز و کاری منظم جهت بهبود تأمی...

بررسی ها نشان می دهد که با وجود نیاز مبرم شرکتهای بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان به مواد اولیه این شرکتها بسیاری از مواد اولیه خود را از داخل کشور تأمین می کنند که این مسئله جدا از صرفه جویی ارزی موجب تشکیل ساز و کاری منظم جهت بهبود تأمین مواد معدنی زنجیره فولاد در داخل کشور خواهد شد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، یکی از مهمترین معضلات چندساله اخیر شرکتهای فولادی موضوع تأمین مواد معدنی زنجیره فولادست که با همه تمهیداتی که در این باره صورت گرفته هنوز نتیجه ای که باید از آن گرفته نشده و شرکتهای فولادسازی همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

در کنار این موضوع باید به مشکلات دیگری مانند محدودیت های انرژی و عوارض سنگین صادراتی اشاره کرد که تبعات جدی برای صنعت فولاد کشور به همراه خواهد داشت و یکی از دلائل واردات محصولات فولادی از روسیه در چندوقت گذشته را باید ناشی از آسیب های مربوط به معضلات فعلی دانست.

زیان ۶ میلیارد دلاری صنعت فولاد به سبب اعمال محدودیت های برق که منجر به کاهش تولید ۱۲ میلیون تنی فولاد در کشور شد همگی نشان می دهد که که یکی از مهمترین صنایع کشور در شرایطی با مشکلات پیچیده روبروست که انتظارات از این بخش بسیار بالاست.

تأمین پایدار کنسانتره، سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی در زنجیره محصولات فولادی منجر به کاهش مقدار تولید و افزایش هرینه های آن می شود و از طرفی بسیاری از شرکتهای فولادی به منظور صرفه جویی در منابع ارزی مواد اولیه خود را از طرق شرکتهای داخلی تأمین می کنند و این اتفاق در شرایطی می افتد که به گفته  محمد مهدی روانفر، مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه بالغ بر ۵۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های تولیدکننده عمده سنگ آهن دنیا هزینه‌های مربوط به کشف و توسعه ذخایر ماده معدنی (حجم عمده سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها متوجه بالادست زنجیره یعنی معدن‌کاری) است در حالی‌که در ایران جهت و حجم عمده سرمایه‌گذاری معادن بزرگ متوجه پایین دست زنجیره تولید فولاد (ساخت واحدهای فرآوری ثانویه و فولادسازی) بوده که اصطکاک‌های اقتصادی اخیر بین فولادسازها و معادن و بحران تامین مواد اولیه را ایجاد نموده است.

در این باره برخی کارشناسان اعتقاد دارند که کشورهایی مانند برزیل و استرالیا  ارقام بالایی از صادرات سنگ آهن را از آن برای خود می بینند. در این خصوص باید گفت این کشورها با وجود وسعت بسیار و دارا بودن معادن گسترده، استراتژی مدونی برای تولید و صادرات خود مشخص نموده اند و بر پایه آن حرکت می کنند.

بررسی ها نشان می دهد که با وجود نیاز مبرم شرکتهای بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان به مواد اولیه این شرکتها بسیاری از مواد اولیه خود را از داخل کشور تأمین می کنند که این مسئله جدا از صرفه جویی ارزی موجب تشکیل ساز و کاری منظم جهت بهبود تأمین مواد معدنی زنجیره فولاد در داخل کشور خواهد شد.

نتایج حاکی از آن است که فولاد مبارکه اصفهان با وجود همه چالشهای موجود در موضوع مواد اولیه با درک درست از شرایط اقتصادی بیش از نیمی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طرق شرکتهای معدنی داخل کشور تأمین می کند.

گزارش صورتهای مالی فولاد مبارکه در نیمه نخست سال مشخص می کند که شرکتهای گروه فولاد در ۶ ماهه نخست سال جاری ۵۶ درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را به ارزش ۲۲۵ هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال از طرق شرکتهای داخلی تأمین کردند که بیشترین میزان آن مربوط به سنگ آهن به ارزش ۱۴۸ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال بود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز با سیاستی قابل تأمل ۵۷ درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق شرکتهای داخلی تأمین کرد. ارزش تأمین مواد اولیه مورد نیاز فولاد توسط شرکتهای داخلی در شش ماهه نخست سال ۲۳۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال بود. بیشترین میزان مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه طبق پیش بینی مربوط به سنگ آهن می شد که در نیمه ابتدایی سال ارزش ریالی تأمین این ماده معدنی ارزشمند برای فولاد مبارکه بالغ بر ۱۲۷ هزار و ۷۷۱ میلیارد ریال بود.

مواد اولیه فولاد مبارکه

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار