بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد ریال از طرحهای عمده و ملی فولاد مبارکه اصفهان در چالش کمبود انرژی

فولاد مبارکه اصفهان در حالی باید با چالش انرژی دست و پنجه نرم کند که بررسی ها حکایت از هزینه 142 هزار میلیارد ریالی این واحد تولیدی برای طرحهای عمده و ملی دارد که نقش مهمی در توسعه صنعت خواهد داشت و اثرات آن متوجه نظام اقتصادی می شود.

به گزارش رصد روز، با رسیدن به فصل زمستان بار دیگر چالش کمبود انرژی در صنایع بزرگ و مولد تبدیل به چالش مiمی برای اقتصاد و تولید کشور شده و سناریوی تکراری در این باره قطع گاز و محدودیت ها قابل توجه در انتقال انرژی به کارخانجات و واحدهای تولیدیست. راه حل بی پشتوانه ای که به عقیده بسیاری از کارشناسان نه تنها دردی از صنعت و مشکل انرژی دوا نمی کند بلکه نزدیکترین نتایج آن افرایش قیمت، کاهش تولید، افت کیفیت، رشد دلالی، زیان آفرینی، کوچک شدن شعاع فعالیتها، معوق شدن طرحهای توسعه ای و چالش تعدیل نیرو می باشد که جبران هریک از آنها هزینه های زیادی را روی دست نظام اقتصادی می گذارد.

به باور بسیاری از فعالان حوزه صنعت، راه حل مرتفع کردن کمبود انرژی در فصول سرد سال را باید در بخش مطالعاتی و سرمایه گذاری جستجو کرد چرا که هزینه های عدم جذب منابع لازم در این دو حوزه تنها منجر به آسیب صنایع بزرگ و پیشرو می شود.

توپ سوءمدیریت در موضوع انرژی در زمین صنایع

به عقیده برخی کارشناسان  بیش از ۵۰درصد از هدرفت انرژی در سازمان‌ها، ارگان‌ها و سیستم‌های دولتی اتفاق می‌افتد که دولت تاکنون برای جبران این مسئله اقدام خاصی که نتایج ملموس داشته باشد انجام نداده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در موضوع انرژی و کمبود آن در فصل سرمایه در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد: مشکل انرژی در کشور نبود قانون نیست بلکه عدم اجرا سیاست‌ها و قوانین است این در حالی است که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲، ضمن گذاشتن اعتبار قابل‌ملاحظه برای موضوع بهینه‌سازی، بر تشکیل یک ستاد در این رابطه ازسوی دولت تاکید کرد اما دولت هنوز هیچ قدمی در این رابطه برنداشته است.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس درباره محدودیت انرژی برای صنایع در فصول مختلف با بیان انتفادات جدی از عملکرد اجرایی دولت در این زمینه می گوید: زمستان می‌گوییم گاز نیست و موتور صنایع را خاموش می‌کنیم، تابستان می‌گوییم صنایع را تعطیل کنید، چون برق نداریم، به کشاورزان می‌گوییم چاه‌های آب را خاموش کنید چرا که آب و برق نیست.  شما بفرمایید بخش صنعت، تولید و کشاورزی چه کار کنند و تا کی این کمبودها ادامه دارد؟

سمانه عابدی استادیار رشته اقتصاد انرژی، کشاورزی و محیط زیست دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص چالش کمبود انرژی در کشور در قصل زمستان معتقدست: کمبود گاز در کشور ما از سه عامل خارج نیست که شامل الگوی نامناسب مصرف، وجود محدودیت‌ها، ضعف‌ها و نارسایی‌هایی که در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای داریم و مهمترین عامل که ماهیت این منبع است که تجدیدناپذیر بوده و جزء منابع پایان پذیر محسوب می‌شود.

با آنچه گفته شد به خوبی روشن می شود که راه حل محدودیت در انرژی صنایع مسیر خوش فرجامی برای کشور نیست بلکه نیازمندست تا تعدیلات لازم در لایه های مدیریتی صرت گیرد و از سرمایه گذاری مطالعاتی و اقتصادی شانه خالی نشود.

ترمز طرحهای ملی در فولاد مبارکه اصفهان با محدودیت انرژی

در همین زمینه برخی از واحدهای تولیدی بزرگ مانند فولاد مبارکه اصفهان که طرحهای عمرانی با عمق اثرگذاری ملی را در دست اجرا دارند بیشتر آسیب را از محدودیت های انرژی خواهند دید.

بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان ۱۴ طرح عمده در دست اجرا دارد که هر تغییری در سمت و سوی ادامه روند کار می تواند تبعات جدی مالی و معنوی برای کشور داشته باشد.

نورد گرم ۲

سرویس رسانی به توسعه

آهن سازی

فولادسازی

نورد گرم

نورد سرد

پروژه های تصفیه آب و انتقال فاضلاب

پروژه های گالوانیزه

پروژه های توسعه فولاد سبا

پروژه های و انرژی و سیالات رفاهی فولاد سبا

پروژه های طرح های زیست محیطی

پروژه های نیروگاه برق سیکل ترکیبی

نیروگاه خورشیدی

پروژه های سیستمهای اتوماسیون و طرح های آی تی

گفتنیست که هزینه های انجام شده برای این طرحها تا پایان شهریور ۱۴۰۲ بیش از ۱۴۲ هزار و ۷۸۱ میلیارد ریال نشان می دهد که نادیده گرفتن آن و اعمال رویه های گذشته قطعاً آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت.

در این شرایط باید پرسید آیا عدم انجام سرمایه گذاری و هزینه برای بالا بردن دانش مدیریتی در این زمینه و تحمیل هزینه های فرسایشی به اقتصاد و تولید منطقیست؟

نادیده گرفتن هزینه طرحهای ملی در واحدهای تولیدی مانند فولاد مبارکه اصفهان مصداق اتلاف و اسراف منابع نیست؟

و در پایان اگر قطع و اعمال محدودیت در صنایع راه حل گذر از ماههای سرد سال بود چرا هرسال این مسئله با نگرانی بیشتری تکرار می شود و گویا نتایج سالهای گذشته هیچ تأثیری بر صرفه جویی و ذخیره انرژی نداشته و ندارد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار