در شش ماهه 1402 رخ داد؛

طراحی و تولید ۶ گرید خاص در فولاد مبارکه اصفهان  

تولید 6 گرید خاص در شش ماهه نخست سال جاری اقدام ارزشمندی از سمت فولاد مبارکه اصفهان در جبهه دانش و فناوری بود که کشور را در بسیاری از حوزه ها از واردات کور بی نیاز کرد

به گزارش اختصاصی رصد روز، بررسی سود شرکتهای بزرگ فولادی در دنیا نشان می دهد که بخش اعظمی از سود این شرکتها از محل تولید محصولات جدیدست که موجب شده تا علاوه بر اینکه موج جدید رقابت در بدست آوری جایگاههای برتر توسط شرکتهای فولادی ایجاد شود بلکه به شناخت نیازمندیهای آینده جهان در صنعت فولاد منجر گردیده که غافل ماندن از قطار تحول در یکی از بزرگترین کارتل های اقتصادی دنیا قطعاً وضعیت فولاد کشور را در دنیای رو به تحول آن در جهان متزلزل می کند.

لزوک حرکت به سمت تولید محصولات جدید در صنعت فولاد

از طرف دیگر جدا از موضوع ایجاد اشتغال در صنعت فولاد که صنعت مادر محسوب می شود مسئله ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده از دیگر نتایج تولید محصولات جدید با بهره وری متفاوت در این صنعت است که نگاهی به تحولات صورت گرفته در آن به خوب بیان می کند که شیوه های سنتی تولید محصولات فولادی در دنیا به سمت منسوخ شدن پیش می رود که یکی از مهمترین دغدغه های فعلی صنعت فولاد کشور توانایی همگام شدن با این تغییرات است.

توسعه اقتصادی در سالهای اخیر عملاً مصرف فولاد را در کشور افزایش داده و البته نباید فراموش که گسترش شبکه های ارتباطی سطح انتظار از محصول مورد نیاز را در بالاترین استانداردها قرار داده که همین مسئله رقابت شرکتهای داخلی را به بیشترین سطح رسانده که طبیعتاً خروجی آن می تواند برایی صنعت فولاد کشور مفید به فایده باشد.

مسیر بازاریابی و فروش فولاد در دنیایی که امروز مهمترین نگرانی اش در استفاده از محصولات فولادی کاهش گازهای گلخانه ایست با پیچیدگی های زیادی همراه شده که نشان می دهد عدم حرکت به سمت تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالا آینده شرکتها را با چالش روبرو می کند و نسخته واحد استمرار حیات واحدهای تولید به روز کردن دانش تولید و فناوریست که به نظر می رسد برخی از شرکتهای داخلی مانند فولاد مبارکه اصفهان در این مسئله پیشرو پیشگام هستند.

کارنامه قابل توجه فولاد مبارکه اصفهان در تولید گریدهای خاص

دارا بودن بالاترین سهم از تولید محصولات فولادی در کشور، در اختیار داشتن ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی، داشتن بیشترین سهم از تولید فولاد خام و… میل مدیران فولاد مبارکه را در عرصه تولید کاهش نداد بلکه باعث شد در راستای رفع نیازهای داخلی و همگامی با صنعت فولاد در جهان به سمت نوآوری هایی گام بردارند که واردات آن هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کرد.

شاید مهمترین رکن تولید محصولات جدید در فولاد مبارکه اصفهان را باید در بی نیاز کردن کشور از وارداتی دانست که دانش آن به قدر ضرورت در کشور وجود دارد و با کمی حمایت می تواند به بالندگی برسد.

حرکت فولاد مبارکه در مسیر توسعه در کنار ارزیابی کارشناسان فولادی بر لزوم تولید فولادهای پیشرفته به منظور کاهش آسیب های تجاری و توانایی حفظ موقعیت فعلی نشان می دهد که هدف از گسترش کیفی سازی و تمرکز بر اشباع دانش در فولاد مبارکه اصفهان تنها به منظور سودآوری صورت نمی گیرد بلکه در این باره نیازست تا تحلیلی جامع تر از آخرین تحولات صنعت فولاد در جهان داشته باشیم تا ضرورت ابتکار فولاد مبارکه اصفهان در ارائه محصولات جدید بهتر و بیشتر درک شود.

بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان در شش ماهه نخست سال با تولید ۶ گرید خاص گام مهمی در جهت عمق بخشیدن به تولید محصولات پیشرفته فولادی در کشور برداشته اند که می تواند ضمن صرفه جویی ارزی اقدام ارزشمندی در جهت رفع نیاز بازار داخلی و عدم وابستگی به واردات کور باشد.

نتایج حاکی از آنست که حوزه کاربرد این محصولات در دمای بالا، عملیات حرارتی پذیر، کویل بریک، صنایع خودرویی و گالوانیزه است که هرکدام از این حوزه ها در نوع خود می تواند برای صنایع حیاتی باشد.

در جدول زیر گرید محصولات، نوع و حوزه کاربرد آن را مشاهده می کنید؛

گفتنیست فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته نیز موفق به طراحی و تولید ۱۴ گرید خاص شده بود که که از جمله آنها می توان به گریدهای ۳۰۴ و ۴۰۹ فولاد زنگ نزن اشاره کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط