درخشش ذوب آهن اصفهان در بازارهای جهانی / نبض ارز آوری واحدهای تولیدی در گرو کاهش تعرفه صادرات

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]سال ۱۴۰۰ برای صنایع معدنی و فولادسازان به واسطه شرایط حاکم بر تأمین برق مورد نیاز سال طاقت فرسایی بود. این موضوع تأثیرات خود را در کار...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]سال ۱۴۰۰ برای صنایع معدنی و فولادسازان به واسطه شرایط حاکم بر تأمین برق مورد نیاز سال طاقت فرسایی بود. این موضوع تأثیرات خود را در کارنامه تولیدی واحدهای مختلف گذاشت و علیرغم بروز چنین چالشی بررسی ها حکایت از درخشش برخی واحدهای تولیدی در بازارهای جهانی دارد. ذوب آهن اصفهان در سال قبل حضور موفقی در بازار صادراتی داشت و این اتفاق در شرایطی می افتد که امسال به واسطه افزایش تعرفه صادرات واحدهای تولید مانع بزرگی را جهت استحکام حضور خود در بازارهای بین المللی دارند. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بررسی ها نشان می دهد که میزان تولید کشور در سه محصول استراتژیک بیلت و بلوم ، تیرآهن و میلگرد در سال قبل ۲۷ میلیون و ۳۲ هزار تن بود که ذوبی ها موفق شدند ۳ میلیون و ۷۳۰ تن از تولید این محصولات را به خود اختصاص دهند. بیشترین سهم ذوب آهن از تولید این سه محصول مربوط به تیرآهن با تناژ تولید ۷۸۷ هزار تن بود که سهم تولید کشور در این محصول ۱ میلیون و ۲۲۱ هزار تن مشاهده می شود.

در کنار کارنامه قابل دفاع ذوب آهن اصفهان در بخش تولید، ذوبی‌ها عملکرد خوبی در صادرات تیرآهن داشتند و علیرغم محدودیت های کرونایی و نوسان تولید به سبب وضعیت انرژی در کشور این کارنامه قابل توجه است. از مجموعه ۸۳۷ هزار تن صادرات در سه محصول شمش طلایی، تیرآهن و میلگرد عملکرد ذوبی ها در صادرات تیرآهن روند افزایشی را نشان می دهد.

ذوب آهن اصفهان موفق شد در سال قبل ۶۳۳ هزار تن شمش کالایی، ۸۲ هزار تن تیر آهن و ۱۲۲ هزار تن میلگرد به بازارهای جهانی صادر کند که در این میان رشد ۸ درصدی صادرات تیرآهن به خوبی مؤید این نکته است که چنانچه شاهد اجرای قوانین دست و پاگیر نباشیم این مسئله می‌تواند آورده ارزی قابل توجهی برای کشور ایجاد کند این در حالی است که در صورت عدم تجدید نظر در تعرفه صادرات محصولات فولادی فرجام خوشی در حوزه ارزی برای واحدهای تولیدکننده پیش‌بینی نمی‌شود لازم به ذکرست که سهم صادرات کشور از این سه محصول دو میلیون و چهارصد و نود و شش هزار تن در سال قبل بود که ذوب آهن اصفهان به تنهایی ۳۴ درصد از این مقدار را مال خود کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار